Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Co trzecia fabryka chce zwalniać. "Jeden z najcięższych kryzysów w historii"

167
Podziel się:

Takiego kryzysu w polskiej branży motoryzacyjnej nie było od lat. Spadki produkcji zarówno elektryków, jak i aut spalinowych coraz mocniej uderzają w nasz rynek. Polskie firmy, które dostarczają do europejskich fabryk części i komponenty, są prawie całkowicie uzależnione od eksportu. Już niemal co trzeci zakład planuje zwolnienia - informuje "Rzeczpospolita".

Co trzecia fabryka chce zwalniać. "Jeden z najcięższych kryzysów w historii"
Takiego kryzysu w polskiej branży motoryzacyjnej nie było od lat (East News, Tomasz Kawka)

- Europejska branża motoryzacyjna przechodzi teraz przez jeden z najcięższych kryzysów w swojej historii - mówi w rozmowie z dziennikiem Jacek Opala, prezes firmy Exact x Forestall, komentując jej najnowszy raport MotoBarometr z prognozami na najbliższe miesiące.

Jak czytamy w "Rzeczpospolitej" pokazuje on największy od lat pesymizm szefów fabryk motoryzacyjnych w 11 krajach Europy, także w Polsce, gdzie aż 32 proc. uczestników badania Exact x Forestall przewiduje w najbliższych miesiącach spadek zatrudnienia. Ten odsetek jest nie tylko ośmiokrotnie wyższy niż przed rokiem, ale też wyższy niż w pozostałych badanych krajach. Tylko co piąty badany w Polsce spodziewa się wzrostu zatrudnienia, co jest drugim z najgorszych wyników w badanych krajach, na równi z Czechami i Węgrami.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Jakie samochody używane opłaca się kupować? - Agnieszka Czajka OTOMOTO w Biznes Klasie

Jak wynika z raportu, mniej o zwolnieniach mówi się w Niemczech, choć to właśnie od naszych zachodnich sąsiadów płyną w ostatnim czasie wieści o redukcji zatrudnienia w fabrykach Volkswagena i zakładach produkujących części samochodowe (ZF Friedrichshafen i Schaeffler).

Drastyczne cięcia w zatrudnieniu to efekt pogarszającej się sytuacji w europejskim przemyśle samochodowym, duszonym wzrostem kosztów i słabnącym popytem rynku na wymuszaną unijnymi regulacjami produkcję samochodów elektrycznych - informuje dziennik.

Polskie zakłady uzależnione od eksportu

Zdaniem ekspertów z którymi rozmawiała "Rzeczpospolita", sektor automotive w Europie jest zapóźniony wobec konkurentów z Chin, którzy wygrywają nie tylko ceną, ale i ofertą technologiczną. Spadki produkcji zarówno elektryków, jak i aut spalinowych coraz mocniej przekładają się na sytuację zakładów motoryzacyjnych w Polsce. Polskie firmy automotive, które dostarczają do europejskich fabryk części i komponenty, są niemal całkowicie uzależnione od eksportu, który w 2023 r. wart był ponad 50 mld euro - czytamy w dzienniku.

Jak twierdzi Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, problemy coraz większej liczby firm pogłębia niska rentowność, a rosnące koszty uniemożliwiają stabilizację finansową - informuje "Rz".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(167)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
🙄😁😊😳
2 miesiące temu
Uśmiechajcie się dalej
Wobi
2 miesiące temu
Głosujecie tak dalej tylko nie biedolcie
Iza
2 miesiące temu
Najważniejsze że 40 letni emeryci mundurowi mają się dobrze no I że na podwyżki dla budżetówki się znalazło na kredyt który teraz reszta musi spłacać.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
awert
2 miesiące temu
Coz za zdziwienie ze ludzie nie stoja w kolejkach po auta za 150 200 czy300 tys zl
OIIT
2 miesiące temu
Jeśli najtańszy samochód dla 4 osobowej rodziny zdatny do jazdy startuje od minimum 100 000 PLN to ja się nie dziwię, że fabryki zwalniają ludzi. Kto to ma kupować i skąd brać pieniądze Wróćmy do czasów kiedy nowe auto klasy C+ kosztowało 50-55 000 PLN. Fabryki pracowałyby na 3 zmiany przez 7 dni w tygodniu. Podnoście ceny to na pewno dobrze na tym wyjdziecie!
****** pis
2 miesiące temu
Mieszkanie 500k -700k, nowy samochód od 100k a nawet są po 200k dla zwykłego Kowalskiego. Pensja 3,5k. Pamiętacie ideę Fiata500 z lat 60?! Produkowało się mały, tani samochodzik bo na tyle pozwalały finanse przeciętnego Włochaba dzisiaj im większy kryzys tym droższe samochody!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (167)
Niemieckie fi...
21 godz. temu
"Polskie firmy, które dostarczają do europejskich fabryk części i komponenty, są prawie całkowicie uzależnione od eksportu." To nie są firmy polskie tylko działające w Polsce głównie ze względu na tanią siłę roboczą.
Pioters
5 dni temu
chyba jasnym się stało, że dalsza realizacja założeń w EU dotycząca zielonego ładu jest utopijna i chyba już za późno na zmiany
Jawor
2 miesiące temu
Stali do 3 nad ranem do urn teraz będą stali do pośredniaka
Kapitan N.
2 miesiące temu
Bo plebs ma jeździć zbiorkomem i nie wchodzić w drogę państwu w drogich furach. Na samochód bedzie stać z 5% społeczeństwa, reszta zapitalać pks i za miskę ryżu u pana. To cel kołchozu unijnego, ktory powinien zostać jak najszybciej zlikwidowany
Krzysiek
2 miesiące temu
Proponuję opodatkować bardziej energię, żeby była droższa, podnieść płacę minimalną dwukrotnie i zmusić przedsiębiorcòw, żeby zatrudnili jeszcze więcej "specjalistów od wyrzucania śmieci i pisania o tym raportów.
...
Następna strona