Jak wyjaśnił Alot, zysk spółki to efekt m.in. przejęcia z Krajowego Zasobu Nieruchomości i Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa gruntów oferowanych później mieszkańcom obszaru przyszłego lotniska jako nieruchomości zamienne - aby lotnisko mogło powstać, trzeba było wywłaszczać grunty. - Przychód, jaki CPK zanotował z tytułu nieodpłatnego przyjęcia nieruchomości Skarbu Państwa, sięgnął w 2022 roku 124 mln zł - wyliczył Andrzej Alot, który jest wiceprezesem ds. finansowych.
Jak mówił, spółka "w przeciwieństwie do roku wcześniejszego, czyli 2021, który zamknęła stratą na poziomie 169 mln zł, to w 2022 r. odnotowała 28 mln zł zysku". Zaznaczył, że w 2022 r. nakłady na realizację inwestycji lotniskowych i kolejowych, znacząco przyspieszyły i wyniosły 463 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to jedynie 69 mln zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak podał Alot, przychody finansowe w 2022 r. sięgnęły 63,7 mln zł. - To efekt wzrostu wartości obligacji w portfelu spółki CPK, wynikający ze zbliżającego się terminu ich wykupu oraz zmian oczekiwań rynku co do przyszłego poziomu stóp procentowych - wyjaśnił.
Zatrudnienie w górę
Przekazał też, że na koniec 2022 r. zatrudnienie w spółce wzrosło do 638 osób wobec 493 w 2021 r. W ciągu 12 miesięcy do spółki dołączyli m.in. kolejni inżynierowie, architekci, prawnicy, informatycy, specjaliści od zamówień publicznych, od pozyskiwania nieruchomości, od projektowania infrastruktury torowej. W związku z tym wzrosła również kwota przeznaczona na wynagrodzenie pracowników – z 45 mln zł do 66 mln zł. - Prognozujemy, że dalsze wzrosty zatrudnienia będą, ale będzie to wzrost organiczny - ocenił.
Wynagrodzenie członków zarządu w 2022 roku wyniosło 2,4 mln zł, o 400 tys. zł więcej niż rok wcześniej - podliczył Alot. Jak tłumaczył, wzrost ten wynika z wypłaconej premii, której w 2021 r. nie było. Alot dodał, że w ubiegłym roku zarząd liczył trzy osoby, teraz są cztery.
Z kolei wynagrodzenie rady nadzorczej sięgnęło 191 tys. zł wobec 144 tys. zł rok wcześniej. Wzrost wynagrodzenia członków zarządu wynika z wypłaty wynagrodzeń zmiennych w 2022 r. - podał wiceprezes.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
CPK ma zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do połowy kolejnej dekady. Spółka CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa.
Trwają poszukiwania partnera strategicznego
Jak zapowiedział Alot, w ramach kapitału własnego przyszłej spółki lotniskowej 51 proc. udziałów będzie posiadał Skarb Państwa. Pozostałe (maksymalnie 49 proc.) ma należeć do inwestora komercyjnego, czyli partnera strategicznego. - I to jest właśnie proces, który się teraz toczy. Ma on za zadanie wyłonienie mniejszościowego udziałowca, który ma objąć do 49 proc. - powiedział.
Partner strategiczny projektowanego lotniska CPK, będzie odpowiadać za budowę i zarządzanie lotniskiem. - Obecnie jesteśmy na etapie krótkiej listy, na której mamy trzech inwestorów. I myślę, że w ciągu kolejnych dni, czy tygodni, będziemy w stanie wybrać preferowanego inwestora, a następnie z nim negocjować już szczegółowe warunki umowy inwestycyjnej - poinformował wiceprezes.
Jak dodał, o udziale w postępowaniu poinformowali jeden z największych operatorów lotnisk na świecie francuska Grupa Vinci, a także Port Lotniczy Incheon (IIAC) z Korei Południowej, który jest doradcą strategicznym CPK. - Oprócz tego mamy jeszcze na krótkiej liście fundusz "infrastrukturalny". Nie ujawniamy tej nazwy - powiedział Andrzej Alot.
- Projektując dziś lotnisko, musimy być gotowi na potencjalną rewolucję, o której jeszcze nie wiemy - mówił w kwietniowej rozmowie z money.pl Nicolas Notebaert, CEO Vinci Concessions i Vinci Airports. Jego zdaniem nowy hub ma przed sobą kilka zadań. To m.in. podkreślenie znaczenia Polski na światowej mapie lotniczej, wzmocnienie LOT-u i przyciągnięcie nowych pasażerów.
CPK zaplanował na czwartek konferencję prasową, na której zostanie zaprezentowana koncepcja architektoniczna terminala lotniska CPK i dworca kolejowego.