Przewoźnicy, by uruchomić nowe połączenia, muszą wcześniej - z dużym wyprzedzeniem - otrzymać zgodę od Urzędu Transportu Kolejowego. Zielone światło zależy od tego, jakie będą miały wpływ na dotowane połączenia służby publicznej, m.in. tych realizowanych przez PKP Intercity.
UTK zatwierdził właśnie szereg wniosków od trzech przewoźników. Koleje Małopolskie będą mogły uruchomić połączenie z Krakowa do Częstochowy i z powrotem w piątki, weekendy i wybrane dni świąteczne. Urząd uznał, że to uzupełnienie obecnego rozkładu.
O zgodę na nowe połączenia wystąpili też czescy przewoźnicy Leo Express oraz RegioJet. "Rynek Kolejowy" informuje, że ten pierwszy uzyskał zgodę na realizację jednej pary pociągów dziennie z Pragi przez Pardubice, Ołomuniec, Ostrawę, Bohumin, Tychy, Katowice do Krakowa. To rozszerzenie weekendowych przewozów spółki z Czech.
Czesi z ograniczoną ekspansją na polskie tory
RegioJet może czuć się rozczarowany decyzją UTK. Przewoźnik uzyskał zgodę na uruchomienie 16 proc. kursów z zaproponowanej oferty.
Otwarty dostęp otrzymał na trasach Przemyśl Główny-Medyka-Mościska II-Medyka-Przemyśl Główny oraz Kraków Główny-Warszawa Wschodnia-Kraków Główny. Urząd przyznał RegioJet ograniczony dostęp na trasie Praga-Gdynia Główna-Praga.
Dwie decyzje odmowne dotyczą tras krajowych: Kraków Główny-Gdynia Główna-Kraków Główny oraz Wrocław Główny-Warszawa Wschodnia-Wrocław Główny. Powodem są obawy o rentowność dotowanych połączeń oraz przepustowość infrastruktury.