Spółka przypomniała, że właściciele nieruchomości położonych na terenie planowanej linii kolejowej nr 85 na odcinku Warszawa - Łódź mogą przystępować już do Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć.
"Część właścicieli otrzymała już zaproszenia do rozmów i pozytywnie na nie odpowiedziała, co zaowocowało pierwszymi spotkaniami oraz przedstawieniem im ofert cenowych" - podano. "Warunki przedstawiane właścicielom są równie korzystne, jak te oferowane dotychczas w ramach PDN na obszarze przyszłego lotniska" - dodano.
Sprzedaż ziemi pod CPK. Oto szczegóły
Trwają opracowania i aktualizacje kolejnych operatów szacunkowych, a zawieranie aktów notarialnych ruszy pod koniec tego roku. Transakcje mają dotyczyć ok. 150 działek, a CPK planuje zakończenie całego procesu w pierwszym kwartale 2025 roku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Z uwagi na liniowy charakter inwestycji oraz społeczną analizę skutków budowy linii kolejowej, spółka zaprosiła do KPDN właścicieli działek zabudowanych, których budynki mieszkalne lub usługowe, pozostają w kolizji z inwestycją" - poinformowała spółka.
Osobom zbywającym nieruchomości pod tę inwestycję w trybie dobrowolnym przysługują wyceny na poziomie 140 proc. wartości budynku i 120 proc. wartości gruntu. "Inną możliwością jest wycena uwzględniająca wartość odtworzeniową nieruchomości bez stopnia zużycia, gdzie spółka np. za 100-metrowy dom z lat 60. płaci jak za nowy o takiej samej wielkości" - podano.
Do PDN prowadzonego na obszarze lotniskowym zgłosiło się dotychczas ponad 1400 osób posiadających prawie 4000 hektarów. Z tej puli spółka CPK kupiła już ponad 1,6 tys. działek o łącznej powierzchni 1477 ha.
Pociągi pojadą 300 km/h
Linia kolejowa nr 85 na odcinku Warszawa - Łódź to najbardziej zaawansowana inwestycja kolejowa CPK. Ma być ona pierwszym oddanym do użytku fragmentem "Y", czyli linii Kolei Dużych Prędkości, łączącej Warszawę z Łodzią, a następnie - w okolicy Sieradza - rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia. Pociągi na tej trasie mają osiągać 300-320 km/h.
Cały 480-kilometrowy projekt będzie budowany etapami. Ma ona zostać oddana do użytku do 2032 r. i zbiec się w czasie z przeniesieniem ruchu lotniczego na lotnisko w Baranowie. Jak deklaruje CPK, w 2035 r. ma zaś zostać zakończona budowa całej linii, uzupełniona o odcinki Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań.
"Zarówno odcinek warszawski, jak i łódzki linii kolejowej 85, mają już wydane decyzje środowiskowe. Zaawansowane są także prace projektowe" - podkreśliła CPK.
W ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.