Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Fala bankructw w branży. W firmy uderzy dołek przetargowy

89
Podziel się:

Branżowi specjaliści prognozują spadek kontraktów na budowę tras krajowych wynikający z luki przetargowej. Budowlankę dławi także fala bankructw firm i problem braku pracowników. GDDKiA zapewnia, że roboty nie braknie, nie tylko przy realizacji, ale także utrzymaniu sieci - zauważył "Puls Biznesu" w poniedziałkowym wydaniu.

Fala bankructw w branży. W firmy uderzy dołek przetargowy
Budowlankę dławi fala bankuctw firm i problem braku rąk do pracy (East News, Marek Maliszewski/REPORTER)

"Puls Biznesu" zwrócił uwagę, że menedżerów i ekspertów z branży drogowej martwi ostatnio brak przetargów, zwłaszcza na budowę dróg krajowych. Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, cytowany przez dziennik, podaje, że z branży odeszło już około 300 tys. pracowników, głównie z Ukrainy.

Niepokoi go też utrzymująca się fala bankructw firm budowlanych. Prognozuje tegoroczny spadek produkcji budowlano-montażowej na poziomie 3-4 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Filipem Bittnerem

Gazeta dodała, że na dołek przetargowy uwagę zwracają także specjaliści z rynku materiałów budowalnych. Łukasz Machniak, dyrektor biura zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw, spodziewa się, że za dwa lata dojdzie do kumulacji robót i górki na poziomie 700-800 km dróg w budowie, co wynika z bieżących umów i rozstrzyganych właśnie przetargów ogłoszonych przed wieloma miesiącami. Ale potem prognozuje głęboki spadek.

Każdy miesiąc zwłoki w ogłaszaniu przetargów, licząc od lipca 2024 r., będzie powodował, że od sierpnia 2026 r. nastąpi spadek długości dróg w budowie poniżej 700 km - szacuje w "Pulsie Biznesu" Łukasz Machniak.

A to nie jedyny problem budowlanki. "Alarmuję, że firmy budowlane w naszym kraju odczuwają narastający dyskomfort związany z brakiem nowych zleceń. W segmencie prywatnym wciąż panuje silna dekoniunktura. Trochę ruszyła się jedynie mieszkaniówka, ale możliwe, że był to zryw krótkotrwały. W nieruchomościach komercyjnych trwa mocne spowolnienie, firmy niechętnie inwestują też w nowe fabryki, bo klimat inwestycyjny jest po prostu niedobry" - napisał pod koniec czerwca na platformie X członek zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa Damian Kaźmierczak.

GDDKiA: roboty przy budowach będzie w bród

Gazeta zaznacza, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przekonuje natomiast, że firmy budowlane będą mieć pełne ręce roboty.

- Od początku 2024 r. podpisaliśmy 25 umów na realizację dróg. To zdecydowanie więcej niż w całym 2023 r., a ta liczba jeszcze wzrośnie. Podpisane od stycznia do lipca br. umowy dotyczą blisko 333 km nowych dróg o wartości ponad 12,4 mld zł. Kontrakty te w dużej mierze przejdą do etapu budowy w latach 2025-26 - mówi w rozmowie z "Pulsem Biznesu" Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(89)
WYRÓŻNIONE
Krak
4 miesiące temu
Naj ważniejsze że PiS nie rządzi i wszyscy uśmiechnięci od ucha do ucha
???
4 miesiące temu
Warto przypomnieć, że za poprzedniej kadencji Tuska Warszawa była jedyną stolicą w Europie bez połączenia autostradą, a wszelkie umowy na prywatne odcinki autostrady były tak podpisywane, by w promieniu nawet 100km od nich NIE budować lokalnych dróg. Marek Pohl, poćwokowy minister, już stawiał bramki do płacenia za przejazd obwodnicą Trójmiasta, Wrocławia, Krakowa i Poznania. Polska PO KO to Polska w ruinie. ZAWSZE.
Brzmi znajomo
4 miesiące temu
Skad my to znamy sprzed 8-10lat?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (89)
Yyy
4 miesiące temu
Kpo nie będzie kasa uni jest pusta po to Tusk został premierem żeby można było zwalić niewypłacenie należnych pieniędzy polsce kpo przepadnie w większej części po to Tusk tu jest
MISTRZ
4 miesiące temu
NOWYMI DROGAMI USMIECHNIECI POLACY JADĄ NA SZPARAGI DO RZESZY......
Wcisło
4 miesiące temu
Zielony Ład - to będziemy jeździć PO trawie.
Olaf
4 miesiące temu
Danke Donald.
aga
4 miesiące temu
Ten rok jeszcze nam przeleci bo to budżed PISU ale następne bedą cieżkie
...
Następna strona