Pierwsza z podpisanych przez GDDKiA umów dotyczy odcinka S10 Suchań - Recz o długości 19,6 km. Opiewa na kwotę 667,52 mln zł. Realizacją inwestycji podejmuje się konsorcjum firm Kobylarnia oraz Mirbud Skierniewice.
Przedmiotem drugiej umowy jest 16-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S10 Piecnik - Wałcz. Realizacją zajmie się Budimex. Firma wygrała przetarg z ofertą w wysokości 552,2 mln zł.
Obie umowy dotyczą zarówno projektu budowlanego, jak i samej budowy wspomnianych odcinków S10. Wykonawcy, zanim przystąpią do robót fizycznych, mają 10 miesięcy na zaprojektowanie infrastruktury oraz złożenie wniosku o ZRID, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
GDDKiA szacuje, że drogowcy zaczną prace budowlane pod koniec 2025 r. "Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy z nowej trasy skorzystają w 2028 r." - informuje szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Dziura na mapie dróg ekspresowych w Polsce
"Nowa droga ekspresowa S10 Szczecin - Piła będzie omijała miejscowości, przez które przebiega obecna DK10 (droga krajowa nr 10 - red.), między innymi Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Mieszkańcy odetchną od ruchu tranzytowego, który jest szczególnie uciążliwy ze względu na to, że na DK10 aż 30 proc. ruchu stanowią pojazdy ciężarowe" - wskazuje GDDKiA.
Cały odcinek Szczecin - Piła będzie miał 113 km. GDDKiA w najbliższych tygodniach planuje podpisywać umowy na kolejne etapy. Wszystkie mają być otwarte - według planu - w 2028 r. Trasa będzie dwujezdniową drogą ekspresową z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Zaplanowano budowę 13 węzłów drogowych oraz między innymi 56 wiaduktów, ośmiu estakad i 20 przejść górnych dla zwierząt.
Nowa droga ekspresowa ma nie tylko poprawić komunikację w regionie, ale też między Pomorzem Zachodnim a centrum kraju.
"Droga S10, o długości ok. 410 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją Warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, województwa kujawsko-pomorskiego oraz Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2" - podaje GDDKiA.