Umowę na projekt i budowę ok. 16 km drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra wrocławski oddział GDDKiA podpisał w październiku 2018 r. Wartość inwestycji, którą realizuje konsorcjum PORR Warszawa oraz PORR Bau GmbH Wiedeń, opiewa aktualnie na 1,785 mld zł brutto. W ciągu sześciu lat koszt wzrósł o blisko 250 mln zł.
Prace budowlane rozpoczęły się w 2020 r., czyli w momencie, gdy polskimi budowami trząść zaczęła pandemia koronawirusa. Dwa lata później - wybuch wojny w Ukrainie. Wielkimi krokami zbliża się jednak moment, gdy kierowcy pojadą nową trasą. Na Dolnym Śląsku oficjalnie zakończy się budowa S3, która biegnie do Świnoujścia.
Według planu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowej i Autostrad ekspresowa "trójka" na Dolnym Śląsku otwarta zostanie 12 lipca. Wykonawca obecnie zajmuje się już pracami wykończeniowymi, takimi jak ustawianie ekranów i barier. Ogólny postęp robót budowlanych wynosi 94 proc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Malownicza droga ekspresowa na Dolnym Śląsku
Odcinek Bolków - Kamienna Góra jest interesujący z kilku względów. GDDKiA i media okrzyknęły go jednym z najładniejszych fragmentów dróg szybkiego ruchu w Polsce. O ile np. na autostradzie A2 ciekawych widoków specjalnie nie ma, o tyle na S3 kierowcy naprawdę będą musieli się pilnować, aby utrzymywać wzrok na jezdni.
Z szykowanej do otwarcia trasy w niektórych miejscach widać m.in. Karkonosze oraz Śnieżkę. Piękne widoki mają drugą stronę medalu - trudny teren dla robót budowlanych. Dlatego na nieco ponad 16-kilometrowym odcinku powstały m.in. dwa tunele drogowe oraz jedenaście wiaduktów, w tym jeden o długości ponad 700 m. Obligatoryjnie powstały też przejścia dla dzikich zwierząt.
Góry są widoczne po wyjeździe - jadąc w kierunku granicy z Czechami - z dwunawowego tunelu, najdłuższego w Polsce wydrążonego w skale poza miastem. Jego długość wynosi 2,3 km. Drążony był od grudnia 2020 r. do lutego 2022 r. Nową Austriacką Metodą Tunelowania (NATM).
Wyjątkowy tunel na trasie S3
Do budowy tunelu wykorzystano tzw. wiertnice Jumbo Drill. Przy ich pomocy w skale powstawały otwory strzałowe, w których umieszczano materiały wybuchowe. "To technika górnicza, dlatego w trakcie drążenia plac budowy formalnie był zakładem górniczym" - pisze portal inzynieria.com. Skruszone eksplozjami kontrolowanymi skały wywożono i wykorzystano do nasypów.
Tunel między wsiami Sady Górne w gminie Bolków oraz Nowe Bogaczowice w gminie Stare Bogaczowice na Pogórzu Wałbrzyskim drążony był z obu stron. Robotnicy spotkali się mniej więcej na jednej trzeciej długości. Podczas procesu robotnicy natrafili na niemałą niespodziankę - odkryto wyrobisko górnicze, prawdopodobnie z przełomu XIX i XX w.
- Do takich odkryć dochodzi stosunkowo często, zwłaszcza na terenie miast z przeszłością górniczą. W samym Wałbrzychu natrafiono na pozostałości górnicze kilka razy w ciągu ostatniego roku. Kilka dni temu na Wzgórzu Giedymina pomiędzy Wałbrzychem i Szczawnem-Zdroju natrafiono na zapomniany szyb głębokości trzydziestu metrów. Oczywiście, dla mnie takie wyrobisko ma wartość historyczną i jego poznanie jest ważne dla historii górnictwa rejonu wałbrzyskiego - komentował w maju 2021 r. w rozmowie z serwisem nettg.pl Krzysztof Krzyżanowski, wrocławski prawnik i badacz wyrobisk górniczych, współautor serii książek Zapomniane podziemia.
Drugi tunel na trasie S3 Bolków - Kamienna Góra powstał z kolei w technologii Cut & Cover, czyli w otwartym wykopie. Znajduje się niedaleko miejscowości Gostków i jest długi na ok. 320 m.
Odcinkowy Pomiar Prędkości na drodze S3
Nowa droga ekspresowa na Dolnym Śląsku ma po dwa pasy w obu kierunkach. Na trasie obowiązywać będzie standardowe ograniczenie prędkości na ekspresówkach, czyli do 120 km/h, jednak w tunelach limit spadnie do 80 km/h. Planowany jest Odcinkowy Pomiar Prędkości, dlatego kierowcy nie mają co liczyć na to, że piractwo drogowe ujdzie im płazem.
Otwarcie drogi S3 Bolków - Kamienna Góra będzie mieć znaczenie nie tylko lokalne. Trasa ta "jest kluczowym korytarzem komunikacyjnym otwierającym polskie porty na Europę środkową i południową" - zaznacza GDDKiA.
Co więcej, jest to część szlaku drogowego, który docelowo połączy Szwecję z Grecją. Aby tak się stało, m.in. Czesi muszą zbudować swoje odcinki trasy. W Polsce S3 będzie kompletna po dokończeniu odcinków tuż przed Świnoujściem, co według planu GDDKiA powinno się wydarzyć do końca tego roku.
W oczekiwaniu na otwarcie kolejnych odcinków S1 oraz S61
Odcinek trasy S3 Bolków - Kamienna Góra nie jest jedynym fragmentem nowej drogi ekspresowej, która ma być udostępniona do końca okresu letniego - najważniejszego okresu w roku dla drogowców.
W odpowiedzi na pytania money.pl katowicki oddział GDDKiA poinformował, że pod koniec czerwca udostępniony do ograniczonego ruchu ma być odcinek drogi S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza.
Na Podlasiu w sierpniu zakończą się prace na węźle Ostrów Mazowiecka Północ, gdzie krzyżuje się S8 z S61. - Jeśli chodzi o odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno (obwodnica Łomży) to przejezdność po jednej jezdni planowana jest po wakacjach - informuje money.pl Rafał Malinowski, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku.
Jacek Losik, dziennikarz money.pl