Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował, że GDDKiA otworzyła oferty na realizację Obwodnicy Starogardu Gdańskiego. Inwestycja jest kluczowa dla poprawy płynności ruchu oraz bezpieczeństwa w regionie.
Najniższą ofertę przedstawiła firma UNIBEP, proponując realizację zadania za 407 939 365,19 zł. Najwyższą ofertę, wynoszącą 593 935 597,69 zł, złożyła firma ONDE. GDDKiA planowała przeznaczyć na budowę 593 360 186,99 zł.
Cena to nie wszystko
Głównym kryterium oceny ofert jest cena, która stanowi 60 proc. całkowitej punktacji. Jednak uwzględniane są również pozacenowe aspekty, takie jak:
- Przedłużenie gwarancji na ekrany akustyczne oraz ich posadowienie – 20 proc.
- Przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem – 20 proc.
Wykonawca zostanie zobowiązany do opracowania dokumentacji projektowej oraz uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Harmonogram realizacji inwestycji
Cały proces realizacji obwodnicy obejmuje 39 miesięcy od momentu podpisania umowy, przy czym okresy zimowe (16 grudnia – 15 marca) nie będą wliczane do czasu wykonania robót. Podpisanie umowy przewidziano na II kwartał 2025 roku, a zakończenie budowy na II kwartał 2029 roku.
Obwodnica Starogardu Gdańskiego będzie miała długość 16 km i zostanie poprowadzona w ciągu drogi krajowej nr 22. Droga zostanie wyposażona w układ pasów 2+1, co oznacza naprzemienne odcinki umożliwiające wyprzedzanie.
Obwodnica będzie połączona z siecią dróg publicznych poprzez ronda turbinowe, a jej nawierzchnia zostanie przystosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 tony na oś.
W ramach inwestycji powstaną także:
- wiadukty drogowe i mosty,
- przejścia dla zwierząt i przepusty ekologiczne,
- ekrany akustyczne oraz zieleń izolacyjna,
- zbiorniki retencyjne i systemy podczyszczania wód opadowych.
Minister Dariusz Klimczak podkreślił, że inwestycja ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Starogardu Gdańskiego. Obwodnica odciąży lokalne drogi, poprawi bezpieczeństwo i zwiększy przepustowość w mieście.
Budowa Obwodnicy Starogardu Gdańskiego to część większego programu modernizacji infrastruktury drogowej w województwie pomorskim. Inwestycja jest realizowana w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100).
Pierwszą zrealizowaną obwodnicą w regionie była Obwodnica Brzezia w ciągu DK25, oddana do użytku w 2022 roku. Kolejną planowaną inwestycją jest Obwodnica Człuchowa, dla której GDDKiA złożyła już wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Przetarg na realizację tej trasy planowany jest na IV kwartał 2026 roku.