- Centralny Port Komunikacyjny podpisze umowę ramową z dziewięcioma firmami i pięcioma konsorcjami, spośród których zostaną wyłonieni wykonawcy odpowiedzialni za powstanie sieci ponad 90 km dróg - przekazał na portalu X szef resortu infrastruktury.
Spółka CPK podała w komunikacie, że szacowana wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł netto. Prace projektowe dla dróg mają rozpocząć się na początku 2026 roku, a budowlane w 2028 roku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"To jeden z większych kontraktów budowlanych związanych z powstaniem infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania CPK. Podobnie jak poszerzenie autostrady A2, ważnej arterii łączącej Łódź i Warszawę, którą najszybciej będzie można dotrzeć na lotnisko podróżując samochodem czy autobusem" - przekazał Klimczak w mediach społecznościowych.
Kluczowa decyzja dla CPK
Centralny Port Komunikacyjny otrzymał na początku tego roku decyzję lokalizacyjną. Obejmie 2339 działek na terenie trzech gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki. To 2585 ha gruntów.
Decyzja lokalizacyjna otwiera też drogę do wywłaszczeń. Pełnomocnik rządu ds. CPK przekonuje jednak, że większość gruntów pod nowe lotnisko spółka nabędzie w sposób dobrowolny. W ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) nabyto 1188 ha gruntów na terenie placu budowy lotniska.
Centralny Port Komunikacyjny, według najnowszych prognoz, ma obsługiwać 31,4 miliona pasażerów rocznie w momencie uruchomienia. Choć projekt terminala jest przygotowywany na przepustowość 44 milionów podróżnych, początkowo lotnisko będzie działać na mniejszą skalę.
Prezes CPK, Filip Czernicki, w rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną" podkreślał ostatnio, że port będzie w stanie finansować kolejne etapy rozbudowy z uzyskiwanych wpływów.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. to 131,7 mld zł.