e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Zgodnie z obecnymi przepisami urzędy miałyby je stosować od 1 października 2024 r.
- Po konsultacjach, szczególnie z samorządowcami, które odbyły się tydzień temu, postanowiliśmy przesunąć termin wdrożenia e-Doręczeń do 1 stycznia 2025 r., aby każdy mógł się przygotować. Wprowadzimy także okres przejściowy dla podmiotów publicznych. Każdy musi być bowiem odpowiednio przygotowany - powiedział PAP wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.
e-Doręczenia później. Oto powód
Podkreślił, że resortowi "zależy na tym, żeby e-Doręczenia nie tylko weszły w życie, ale były również rzeczywistym elementem procedur administracyjnych, wymiany informacji w postaci listów".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W grudniu 2023 r. Sejm znowelizował, ustawę e-Doręczeniach. Zgodnie z przyjętą wówczas zmianą uruchomienie skrzynek na potrzeby publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej zostało opóźnione co najmniej do 30 marca 2024 r., ale nie później niż do 1 stycznia 2025 r. W tym momencie ministerstwo zdecydowało się skorzystać z ostatniego terminu przewidywanego w przepisach.
W okresie przejściowym, który będzie trwał do 31 grudnia 2025, samorządy będą mogły korzystać z systemu e-Doręczeń, który jest dla nich nowy i wymaga doinwestowania po stronie urzędu, lub korzystać z systemu e-PUAP, którego używają od lat. Standerski wskazał, że w okresie przejściowym urzędy będą wprowadzać elektroniczne zarządzanie dokumentami.
Zdaniem wiceministra samorządom trzeba dać "możliwość ucyfrowienia ich wewnętrznych procesów". Dlatego w kwietniu br. wysłano do Komisji Europejskiej propozycję rewizji Krajowego Planu Odbudowy w zakresie stworzenia nowej inwestycji służącej do rozpowszechniania systemów Elektronicznego Zarządzania Dokumentami (EZD).
- W tej chwili to jest procesowane przez KE. Jesteśmy dobrej myśli, że ten projekt zostanie włączony do KPO. Z jednej strony damy obowiązek włączenia się w system e-Doręczeń, z drugiej możliwość rzeczywistego wyjścia z papierowego obiegu dokumentów tysięcy urzędów w całej Polsce - powiedział.
Wiceminister poinformował również, że w trakcie wdrażania systemu e-Doręczeń, kierownictwo ministerstwa będzie brało udział w konsultacjach z samorządami terytorialnymi oraz prowadziło działania informacyjne w tym zakresie.