Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią jest w toku, a prace nad nim prowadzone są przez dwie tarcze TBM: Faustynę i Katarzynę. Faustyna, mniejsza z tarcz, zbliża się do zakończenia swojej misji, co ma nastąpić jeszcze w tym roku. Obecnie znajduje się w pobliżu torowiska kolejowego linii numer 15, między dworcami Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska.
Drążą tunel średnicowy w Łodzi
Większa tarcza, Katarzyna, napotyka na trudności. Jej prace zostały wstrzymane po katastrofie budowlanej, która miała miejsce na początku września, kiedy to zawaliła się część budynku przy ul. 1 Maja 23. Maszyna zatrzymała się na głębokości 17 metrów. Po wznowieniu prac w listopadzie, ponownie je przerwano z powodu niestabilności gruntu pod kamienicą.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Obecnie TBM Katarzyna znajduje się pod budynkiem przy ul. 1 Maja 21. Wykonawca wzmacnia podłoże, aby zabezpieczyć budynek przed osiadaniem. Dodatkowe badania geologiczne mają zapewnić bezpieczeństwo nieruchomości przed wznowieniem prac.
W związku z pracami, ponad 40 mieszkańców z al. 1 Maja 19 i 23 zostało relokowanych. Mieli oni możliwość odwiedzenia swoich mieszkań, aby zabrać potrzebne rzeczy. Dostęp do kamienic jest kontrolowany i możliwy tylko za zgodą kierownika budowy.
Wielka inwestycja w Łodzi
Tunel średnicowy ma połączyć Dworzec Fabryczny w Łodzi z innymi stacjami, co skróci czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa – Poznań i Wrocław. Projekt obejmuje 7,5-kilometrowy tunel, który dzieli się na dwie części: dwutorowy odcinek drążony przez Katarzynę i cztery jednotorowe tunele kopane przez Faustynę.
Zgodnie z planem, drążenie tunelu powinno zakończyć się w połowie przyszłego roku, a prace wykończeniowe potrwają kolejne 18 miesięcy. Pociągi miałyby ruszyć w grudniu 2026 r., jednak opóźnienia mogą przesunąć ten termin na 2027 r.