Ponad 55 proc. mikro, małych i średnich firm zapowiada, że w 2023 r. podwyższy ceny swoim klientom. Niekoniecznie wynika to z ich trudnej sytuacji.
Przedsiębiorcy podają różne powody. Głównym jest oczywiście wysoka inflacja, ceny gazu i energii, ale też to, "że tak robią inni". Zdaniem połowy badanych firm ich dostawcy podnoszą stawki nie tylko dlatego, że muszą, ale by więcej zarobić.
Z badania przygotowanego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor przez Instytut Keralla Research za I kwartał 2023 r. wynika, że 15 proc. mikro, małych i średnich firm podniosło już ceny. 14 proc. się zastanawia, co zrobić, a 16 proc. deklaruje, że pozostanie przy dotychczasowych stawkach.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ekspert wyjaśnia, jak napędza się inflacja
Z badania wynika, że 15 proc. firm mówi o "konieczności dopasowania cen", bo podnoszą je inni. - Samonapędzająca się spirala wzrostów cen, to dodatkowa ciemna strona inflacji - komentuje główny analityk BIG InfoMonitor prof. Waldemar Rogowski.
Ekspert wyjaśnia, że najpierw pojawiają się oczekiwania inflacyjne, następnie presja, by w związku z inflacją zarabiać więcej, a potem jest wzrost i akceptacja dla rosnących cen.
- Przykład paliw najlepiej pokazał, że nie zawsze chodzi wyłącznie o rosnące ceny produkcji, lecz najzwyczajniej o wyższe marże. Podejrzenia o podobne pobudki u swoich dostawców ma już co drugi przedstawiciel sektora MŚP, a to prosta droga do tego, by pójść ich śladem - dodaje prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak.
Transport i budowlanka na czele w dwóch rankingach
Z badania wynika, że najczęściej podwyżki zapowiada branża transportowa - 6 na 10 przedsiębiorstw, ale wcześniej ceny podniosło jedynie 5 proc. firm z sektora. Jeśli chodzi o skalę zapowiedzi podwyżek, to prym wiedzie budownictwo. Plan podniesienia stawek ma tam 43 proc. mikro, małych i średnich firm.
Co jednak ciekawe, z badania wynika, że transport, budowlanka i dodatkowo usługi, są też sektorami, wśród których najwięcej firm chce pozostać przy obecnych cenach.
Badanie zrealizował w ramach projektu "Skaner MŚP" Instytut Keralla Research, na próbie 500 mikro, małych i średnich firm techniką wywiadów telefonicznych w lutym 2023 r.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.