Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

"Flota cieni" Putina. Ujawnili, kto z Zachodu na niej zarobił miliardy

11
Podziel się:

Zachodnie firmy zarobiły miliardy euro, sprzedając stare, zardzewiałe tankowce tzw. flocie cieni, która transportuje rosyjską ropę. W ten sposób obchodzone są zachodnie sankcje i finansowana wojna Rosji na Ukrainie – wynika ze śledztwa holenderskiego portalu Follow the Money.

"Flota cieni" Putina. Ujawnili, kto z Zachodu na niej zarobił miliardy
Flota cieni pomaga objętej sankcjami Rosji Władimira Putina sprowadzać do kraju ropę (GETTY, Contributor)

Zardzewiały tankowiec zacumował w porcie w Rotterdamie 27 października 2023 r. Statek o długości 184 m nazywał się "Chemtrans Uranus" i pływał pod banderą niemiecką. Dziesiątki podobnych codziennie ładują i rozładowują produkty naftowe w tym ruchliwym porcie w Holandii - pisze portal w materiale opublikowanym we wtorek.

Kilka dni później tankowiec opuścił Rotterdam, tylko już pod inną nazwą - "Coast Buster", a na jego rufie powiewała nie flaga niemiecka, ale niebiesko-biało-czerwona flaga afrykańskiego państwa Liberia. "Coast Buster" obrał kurs na port Murmańsk w Rosji.

Niedługo potem podobną transformację przeszły w tym samym porcie dwa inne tankowce niemieckich właścicieli. Wszystkie po przybyciu do Rotterdamu znajdowały się pod zarządem hamburskiej firmy żeglugowej Chemikalien Seetransport. Gdy później obrały kurs na Rosję, były już własnością Rhine Marine Services. Mimo że nazwa brzmi niemiecko, siedziba firmy mieści się w indyjskim Bombaju.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Prezes Cracovii ujawnia zarobki piłkarzy w Polsce - Mateusz Dróżdż w Biznes Klasie

Skąd Rosja bierze "flotę cieni"?

Za trzy tankowce zapłacono 54 mln dolarów. Unia Europejska zakazała bezpośredniej sprzedaży statków rosyjskim firmom, dlatego kupowane są przez spółki zarejestrowane w takich krajach, jak Indie, Seszele, Hongkong czy Wietnam. W tym przypadku jest to legalne.

Jak powiedział portalowi Benjamin Hilgenstock, główny ekonomista instytutu badawczego Kijowskiej Szkoły Ekonomicznej (KSE), mimo że statki nie są własnością Rosji ani rosyjskich firm, nie ma wątpliwości, kto stoi za tajemniczymi nabywcami z państw trzecich. "Można śmiało założyć, że nabywcy pochodzą z Rosji i że za tymi firmami stoją rosyjskie interesy" – powiedział.

Zdaniem dziennikarzy Follow the Money, trzy tankowce obecnie stanowią część rosyjskiej "floty cieni". To ponad 600 statków zarejestrowanych w krajach na całym świecie, które transportują rosyjską ropę naftową za pośrednictwem nieprzejrzystych struktur własnościowych – i bez odpowiedniego ubezpieczenia na wypadek katastrof ekologicznych.

Dzięki nim Kreml obchodzi sankcje na sprzedaż ropy naftowej nałożone przez Zachód, w tym Unię Europejską. Rosja wykorzystuje statki, aby sprzedawać ropę naftową po cenie wyższej niż pułap cenowy ustalony przez kraje zachodnie w 2022 r. To zapewnia państwu rosyjskiemu dodatkowe miliardy dolarów dochodu, które przeznacza na finansowanie wojny z Ukrainą.

Follow The Money: kto zarobił na starych statkach z floty cieni?

Ze śledztwa Follow the Money wynika, że ponad jedna trzecia floty cieni (230 statków), w większości starych i zużytych tankowców, należała wcześniej do armatorów z krajów zachodnich. Właściciele sprzedali je za wyjątkowo wysokie ceny. Statki, które w przeciwnym razie zostałyby sprzedane na złom, od 2022 roku, gdy rozpoczęła się wojna na Ukrainę, wygenerowały obecnie ponad 6 miliardów dolarów zysku.

Mimo że sankcje przeciwko temu handlowi zostały ostatnio rozszerzone, w przeszłości niewiele zrobiono, aby zapobiec sprzedaży starych tankowców "flocie cieni". Europa zbiera teraz gorzkie owoce tej sytuacji: wojna trwa, przestarzałe statki są wykorzystywane do szpiegostwa i sabotażu, a katastrofy ekologiczne wiszą w powietrzu – czytamy w artykule.

Kijowska Szkoła Ekonomiczna opublikowała listę wszystkich podejrzanych tankowców, którymi transportowano rosyjską ropę naftową. Na potrzeby badania Follow the Money i jego partnerzy medialni przeanalizowali informacje o ich trasach żeglugowych oraz cenach tankowców pochodzące z raportów brokerów morskich. Przeprowadzono również wywiady z dziesiątkami ekspertów i osób z branży.

Pod koniec 2022 roku kraje G7 wprowadziły pułap cenowy na rosyjską ropę. Idea była taka, że ograniczyłoby to dochody Rosji, gdyż nie mogłaby już sprzedawać ropy naftowej i produktów naftowych powyżej tej ceny.

Follow the Money prowadzi projekt śledczy na temat floty cieni we współpracy z 13 innymi zespołami redakcyjnymi i 40 dziennikarzami z całego świata.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(11)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Maks
3 tyg. temu
Zachód nic się nie zmienił od wieków, cały czas jest parszywieńki, jak mawiał J. Piłsudski.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
włodek
3 tyg. temu
"Kapitaliści sprzedadzą nam sznurek, na którym ich powiesimy" Włodzimierz Lenin
Zatroskany Ob...
3 tyg. temu
Wojna trwa do czasu gdy przynosi dochód. Gdyby sankcje były z prawdziwego zdarzenia konflikt by się już skończył.
zzzzzzzzz
3 tyg. temu
Zachód nie ma czasu na kontrole, każdy patrzy żeby jak najwięcej zarobić, bo wojna to najlepszy czas na zarobek bez względu na to kto walczy i ile ludzi ginie.Każdy ma w d... sankcje, liczy się tylko zysk, a zarabiają na wszystkim i wszyscy kto tylko ma plecy i dojścia do polityków, kogo obchodzi , że giną ludzie, najważniejsze, że idzie sprzedaż.Po wojnie będzie tylu milionerów ilu nie było od czasu II wojny.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (11)
Krys
2 tyg. temu
Bardzo uczciwi ci nasi sąsiedzi brawo.
R.Kalisz
2 tyg. temu
Ile Sutryk dał za dyplom ?
Gdynianin
2 tyg. temu
Zachód to dno i wodorosty na krzywdach robią interesy ale kiedyś za to zapłacą oj srogo zapłacą wszystko ku temu zmierza.
wolf
3 tyg. temu
Jak wyglądają sankcje? Pracowałem na tankowcach NITC w czasach embargo na irańską ropę, więc jechaliśmy naszym 300TYS.DWT, na Antyle holenderskie lub na Bahamy ,tam przeładunek na inne statki lub na ląd i legalnie już jechała do USA.
zzzzzzzzz
3 tyg. temu
Zachód nie ma czasu na kontrole, każdy patrzy żeby jak najwięcej zarobić, bo wojna to najlepszy czas na zarobek bez względu na to kto walczy i ile ludzi ginie.Każdy ma w d... sankcje, liczy się tylko zysk, a zarabiają na wszystkim i wszyscy kto tylko ma plecy i dojścia do polityków, kogo obchodzi , że giną ludzie, najważniejsze, że idzie sprzedaż.Po wojnie będzie tylu milionerów ilu nie było od czasu II wojny.