Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

GDDKiA robi swój "spis powszechny". To kluczowe badanie dla zmian na mapie

8
Podziel się:

Rozpoczęło się "wielkie liczenie" - poinformowała GDDKiA. Mowa o Generalnym Pomiarze Ruchu na trasach krajowych i wojewódzkich. To kluczowe badanie, na którego podstawie dane są niezbędne do planowania rozwoju sieci drogowej. To GPR dobitnie w przeszłości wykazał, że należy rozbudować autostradę A2.

GDDKiA robi swój "spis powszechny". To kluczowe badanie dla zmian na mapie
Zdjęcie wykonane przez urządzenie do pomiaru ruchu (GDDKiA, GDDKiA)

Pomiary prowadzone są na całej sieci dróg krajowych i wojewódzkich, z wyjątkiem tych odcinków, za które odpowiadają władze miast na prawach powiatu, czyli głównie stolice województw.

Badanie, jak pisze GDDKiA, przeprowadzane jest raz na pięć lat. Ostatni raz było wykonywane w roku wybuchu pandemii koronawirusa, gdy ruch na drogach drastycznie się zmniejszył, dlatego tegoroczne pomiary będą szczególnie ważne i interesujące.

"Zebrane dane są dla nas niezmiernie istotne w codziennej pracy. Korzystamy z nich m.in. przy planowaniu rozwoju sieci transportowych oraz tworzeniu i ocenie prognoz ruchu. Dane uzyskane z GPR są kluczowe przy podejmowaniu wielu decyzji, m.in. związanych z ustalaniem priorytetów inwestycyjnych na sieci drogowej, klasyfikacją ciągów drogowych) zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym" - podkreśla GDDKiA.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Potentat rynku makaronów wskazuje duży problem polskiego rolnictwa. Zenon Daniłowski w Biznes Klasie

Jak GDDKiA dokona Generalnego Pomiaru Ruchu?

"Przy realizacji GPR 2025 wykorzystamy dane z pomiarów automatycznych i półautomatycznych (prowadzonych w sposób ciągły przez cały rok) oraz dane z pomiarów metodą wideorejestracji (przeprowadzonych w kilka specjalnie wybranych dni w ciągu roku)" - wyjaśniają drogowcy.

Dodają, że w pomiarach automatycznych stosowane są liczniki ruchu drogowego o odpowiednio wysokiej dokładności rejestracji i klasyfikacji pojazdów, a w pomiarach półautomatycznych, ze względu na niższą dokładność pracy urządzenia lub inny od wymaganego typ klasyfikacji pojazdów, praca licznika wspomagana jest pomiarem wideo.

"Z kolei pomiary metodą wideorejestracji korzystają z kamer instalowanych przy drogach, które rejestrują ruch w wybranych dniach pomiarowych. Następnie na podstawie obrazu zarejestrowanego przez kamery określana jest liczba przejeżdżających pojazdów – z wykorzystaniem sztucznej inteligencji lub poprzez odpowiednio przeszkolonych operatorów" - tłumaczy GDDkiA.

Co zbada GDDKiA?

Drogowcy będą badać natężenie ruchu z wyszczególnieniem dziewięciu kategorii pojazdów - od rowerów czy hulajnóg po samochody ciężarowe z przyczepami lub naczepami. Badanie wykaże przede wszystkim średni dobowy ruch roczny, a ponadto:

  • średni dobowy ruch w typowe dni robocze (wtorek, środa, czwartek),
  • średni dobowy ruch letni (lipiec, sierpień),
  • średni ruch dzienny (od godz. 6 do 18),
  • średni ruch wieczorny (od godz. 18 do 22),
  • średni ruch nocny (od godz. 22 do 6).

Wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu 2025 będą udostępniane w 2026 r.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(8)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Stopzłodziejo...
1 tyg. temu
okradanie Podatników ! Ja wam powiem które rozbudować za promil tego co wydacie !
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Stara
1 tyg. temu
Co by tu wymyśleć, żeby zarobić i nie napracować. Mieli by wspaniały materiał do dyskusji i nie tylko, gdyby skontrolowali wszystkie inwestycje drogowe np. pół lub rok przed upływem gwarancji
Only
1 tyg. temu
No jeszcze trzeba trochę wytrzymać. Potem znów ruszymy z kopyta.
Realista
7 dni temu
Ha,ha,ha .Od kiedy to droga dwujezdniowa z dwoma pasmami ruchu na każdej to Autostrada!!!.Co Wy nie wiecie że Polacy po Europie jeżdżą.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (8)
blaks
4 dni temu
Niech zbadają 10-tkę drogę śmierci, olewaną przez urzędasów z warszawki.
amen
7 dni temu
Po 1 coś co ma 2 pasy w 1 stronę nie powinno nazywać się autostradą.
Gość Darek
7 dni temu
A2 zostanie rozbudowana o sieć pomiarowych odcinków prędkości aby się księgowym wszystko zgadzało oczywiście w imię nowych mandatów i poprawy bezpieczeństwa!!!
Realista
7 dni temu
Ha,ha,ha .Od kiedy to droga dwujezdniowa z dwoma pasmami ruchu na każdej to Autostrada!!!.Co Wy nie wiecie że Polacy po Europie jeżdżą.
Fghh
1 tyg. temu
Gdyby takie badania były robione dawno byłaby gotowa S11 kosztem nikomu niepotrzebnej np. S 19