Przetargi dotyczą 30 km drogi ekspresowej S11 między Ostrowem Wielkopolskim a Kępnem. Podzielono to na dwa odcinki realizacyjne, stąd też dwa postępowania. Każdy dotyczy zarówno projektu, jak i samej budowy. Poznański oddział GDDKiA deklaruje, że obie części trasy zostaną zrealizowane w 2029 r. Według planu - w pierwszej połowie.
"W ciągu 10 miesięcy od podpisania umów mają zostać opracowane projekty budowlane i złożone wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zakładamy, że ich procedowanie zajmie siedem miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca" - informuje GDDKiA.
19 ofert w dwóch przetargach na projekt i budowę S11
Do przetargu dot. odcinka S11 Przygodzice - Ostrzeszów Północ wpłynęło dziesięć ofert. Najniższą cenę zaoferowała firma Mirbud na kwotę ponad 549 mln, a najwyższą cenę zaoferowało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor na kwotę ponad 680 mln zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Budżet zadania wynosi natomiast blisko 501,38 mln zł, a zatem żadna propozycja się w nim nie mieści. Kierowców nie powinno jednak martwić, że GDDKiA zostanie zmuszona do ponownego ogłoszenia przetargu z tego powodu, ponieważ ma szansę zaoszczędzić w drugim postępowaniu.
Do przetargu ws. fragmentu Ostrzeszów Północ - Kępno Północ zgłoszono dziewięć ofert. Od tych samych firm, z tym że w pierwszym postępowaniu wystartowała spółka PORR, a w drugim nie. Łącznie wystartowało zatem 11 firm, z czego dwie w jednym konsorcjum.
Najniższą cenę na projekt i budowę odcinka Ostrzeszów Północ - Kępno Północ zaoferowała firma Budimex na kwotę ponad 588 mln zł, a najwyższą cenę zaoferowało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor na kwotę ponad 716 mln zł. W tym przypadku budżet zadania wynosi nieco ponad 696,76 mln zł.
Tak ma wyglądać droga S11 Ostrów Wielkopolski - Kępno
"Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej (po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, z pasem awaryjnym, a także rezerwą terenu pod rozbudowę do trzech pasów) w terenie powinna rozpocząć się w IV kwartale 2026 r." - informuje poznańska GDDKiA.
W ramach inwestycji przebudujemy istniejące drogi na odcinkach kolidujących z drogą ekspresową, powstaną również odcinki dróg lokalnych oraz infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Przy obiektach inżynierskich powstaną przejścia dla dużych i średnich zwierząt. Ponadto zbudujemy ponad 30 przejść dla małych zwierząt i płazów. Przewidujemy także budowę ekranów akustycznych oraz zbiorników retencyjnych i retencyjno-infiltracyjnych" - wymienia inwestor.
Droga S11 docelowo prowadzić będzie od Koszalina przez Piłę do Poznania. Od stolicy Wielkopolski na południe, praktycznie tym samy ciągiem, ale trasą S5 kierowcy dojadą do Wrocławia, a tam - dalej na południe - autostradą A8 i drogą S8 po zakończeniu wszystkich inwestycji dotrą przez Kłodzko do granicy z Czechami.