Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
KKG
|
aktualizacja

Ruszyło wbijanie pali. Maszyna-kolos wjechała na budowę ekspresówki

39
Podziel się:

Budowa drogi ekspresowej S19 to gigantyczne wyzwanie. Trzeba było użyć jednej z największych w Europie wiertnic do palowania. Stanęła ona w Równem, gdzie powstanie estakada. Ważąca 185 ton maszyna wbija na głębokość 20 metrów pale, które mają zapewnić stabilizację konstrukcji.

Ruszyło wbijanie pali. Maszyna-kolos wjechała na budowę ekspresówki
Budowa drogi S19 (East News, Maciej Napora)

Szlak Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący północną i południową część Europy. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.

Droga S19 jest obecnie w budowie. Skomplikowane warunki geologiczne na terenach, po których przebiegać będzie ponad 10-kilometrowy odcinek Via Carpatii, wymagają użycia odpowiednich maszyn budowlanych i technologii. Chodzi zwłaszcza o teren między węzłami Miejsce Piastowe i Dukla. W miejscu, gdzie powstanie estakada, pojawiła się jedna z największych w Europie wiertnic do palowania.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Festiwal obietnic Trumpa. Oto jaki może być skutek

Jak wyjaśnia rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie, estakada w Równem powstanie w sąsiedztwie terenu górniczego Bóbrka-Równe, gdzie niegdyś prowadzona była intensywna eksploatacja górnicza ropy naftowej metodą otworową oraz za pomocą tzw. kopanek.

- Przebiega w miejscu, gdzie droga ekspresowa krzyżuje się z drogą powiatową, przejściem dla dużych zwierząt, ciekiem wodnym oraz jezdnią dodatkową. Estakada będzie miała długość 96,9 m, a w najwyższym miejscu pobiegnie na wysokości 18,5 m nad ciekiem wodnym - tłumaczy Joanna Rarus.

Będzie to najmniejsza z trzech estakad na tym odcinku drogi ekspresowej S19.

Konstrukcja obiektu to czteroprzęsłowa, ramownicowa estakada oparta na belkach prefabrykowanych typu T. Opiera się na trzech podporach dla każdej z jezdni, co zapewnia jej dużą stabilność i wytrzymałość - informuje rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie.

Teren prac jest bardzo wymagający. Przechodzi przez wzniesienia i doliny.

- Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem osuwisk i obszarów predysponowanych osuwiskowo. Zadaniem wiertnicy jest wzmocnienie podłoża pod podpory estakady za pomocą pali betonowych o długości 20 metrów - tłumaczy Joanna Rarus.

Wiertnica wykorzystywana na S19 przeznaczona jest do pracy w wymagających warunkach, np. przy budowie mostów, wykonywaniu głębokich fundamentów wieżowców czy największych obiektów przemysłowych.

Waga robocza maszyny wynosi od 170 do 185 ton, a głębokość wiercenia pali na estakadzie w Równem wynosi 20 metrów.

Trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów

Na tym odcinku S19, w ciągu głównym drogi ekspresowej, powstanie łącznie 20 obiektów inżynierskich. Będą to trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty, przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych.

Na budowie S19 (Miejsce Piastowe - Dukla) powstaje nowy odcinek drogi ekspresowej o długości 10,1 km, o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną drogą krajową nr 19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin-Wietrzno-Zboiska.

- Droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe - wylicza rzeczniczka.

Wykonawcą prac jest firma Strabag. Wartość umowy to prawie 479 mln zł. W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(39)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Tadeusz M.
2 tyg. temu
Natomiast obwodnica na DK 11, w Obornikach Wlkp. - jest budowana od 20 lat. Miasto powiatowe w którym mieszka 17.300 osób - jest zakorkowane. Jest to rekord inwestycyjny.
Leszek
2 tyg. temu
Dobre dziennikarstwo oznacza dostarczenie czytelnej informacji dla wszystkich odbiorców, niezależnie od tego, czy mieszkają na Podkarpaciu, czy 400 km dalej. Dziękuję więc za pokazanie poglądowej mapy przebiegu trasy. Chociaż de facto jest zbędna, bo niemal każdy w Polsce wie, gdzie leży Równe, Zręcin, Wietrzno i Zboiska
tadeusz f.
2 tyg. temu
pamiętajcie przy drodze S 19 w poblizu miejscowości DOMOSTOWO stoi pomnik pomordowanych przez UPA zrealizowany i ufundowany przez polonię Stanach i a wykonany przez polskiego rzeźbiarza pamiętaj!! przejeżdżając zatrzymaj sie i oddaj cześc ofiarom ludobójstwa
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
230
2 tyg. temu
Bełkot. Zdjęcie z węzła Miejsce Piastowe. Wiertnica służy do wiercenia, a nie wbijania pali. Poziom zerowy dziennioarstwa.
co znaczy
2 tyg. temu
" Ważąca nawet 185 ton maszyna wbija na głębokość 20 metrów pale," Tzn moze wazyc 10 ton?? Pismolodzy powinni troche wiedzy szkoly podstawowej miec ,nawet w ukladaniu zdan!! Wazy 185 ton,czy moze wazyc 185 ton.Moze ta maszyna wazy 2 tony??? Od pokolenia czarnka i colegium humana ,raczej nie powinno sie tego oczekiwac!!!
ot takie info
2 tyg. temu
Pitu, pitu a zdjęcia maszyny ni ma.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (39)
Piotr I Wielk...
2 tyg. temu
Myslalem, ze Via Carpatia dawno gotowa. I dlaczego nie autostrada od razu?
A trasy
2 tyg. temu
Bydgoszcz-Toruń, jak nie było, tak nie ma. Brawo "politycy" wszelkiej maści.
Pawlowita
2 tyg. temu
Jest wszystko oprócz tytułowej maszyny...
Brajanek2010
2 tyg. temu
Niesamowite !!! Oczy calego Swiata ponownie zwrocone na Polske !!! Obcokrajowcy przestali opowiadac kawaly o Polakach bo z Polakami to nie ma zartow !!!
Fikander
2 tyg. temu
Wbijanie pali a właściwie na pal to powinni wam w redakcji zrobić. Nikt tam żadnego pala nie wbije, zapytalibyście chociaż ciecia na budowie bo więcej wie o wykonywaniu wzmocnienia podłoża niż autor tego czegoś. Palownica wierci na zadaną głębokość a potem wycofując od dołu wpompowuje mieszankę betonową mieszając ją z gruntem. Tak działa ta konkretna palownica i tak powstaną te konkretne pale.
...
Następna strona