Szlak Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący północną i południową część Europy. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
Droga S19 jest obecnie w budowie. Skomplikowane warunki geologiczne na terenach, po których przebiegać będzie ponad 10-kilometrowy odcinek Via Carpatii, wymagają użycia odpowiednich maszyn budowlanych i technologii. Chodzi zwłaszcza o teren między węzłami Miejsce Piastowe i Dukla. W miejscu, gdzie powstanie estakada, pojawiła się jedna z największych w Europie wiertnic do palowania.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak wyjaśnia rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie, estakada w Równem powstanie w sąsiedztwie terenu górniczego Bóbrka-Równe, gdzie niegdyś prowadzona była intensywna eksploatacja górnicza ropy naftowej metodą otworową oraz za pomocą tzw. kopanek.
- Przebiega w miejscu, gdzie droga ekspresowa krzyżuje się z drogą powiatową, przejściem dla dużych zwierząt, ciekiem wodnym oraz jezdnią dodatkową. Estakada będzie miała długość 96,9 m, a w najwyższym miejscu pobiegnie na wysokości 18,5 m nad ciekiem wodnym - tłumaczy Joanna Rarus.
Będzie to najmniejsza z trzech estakad na tym odcinku drogi ekspresowej S19.
Konstrukcja obiektu to czteroprzęsłowa, ramownicowa estakada oparta na belkach prefabrykowanych typu T. Opiera się na trzech podporach dla każdej z jezdni, co zapewnia jej dużą stabilność i wytrzymałość - informuje rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie.
Teren prac jest bardzo wymagający. Przechodzi przez wzniesienia i doliny.
- Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem osuwisk i obszarów predysponowanych osuwiskowo. Zadaniem wiertnicy jest wzmocnienie podłoża pod podpory estakady za pomocą pali betonowych o długości 20 metrów - tłumaczy Joanna Rarus.
Wiertnica wykorzystywana na S19 przeznaczona jest do pracy w wymagających warunkach, np. przy budowie mostów, wykonywaniu głębokich fundamentów wieżowców czy największych obiektów przemysłowych.
Waga robocza maszyny wynosi od 170 do 185 ton, a głębokość wiercenia pali na estakadzie w Równem wynosi 20 metrów.
Trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów
Na tym odcinku S19, w ciągu głównym drogi ekspresowej, powstanie łącznie 20 obiektów inżynierskich. Będą to trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty, przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych.
Na budowie S19 (Miejsce Piastowe - Dukla) powstaje nowy odcinek drogi ekspresowej o długości 10,1 km, o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną drogą krajową nr 19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin-Wietrzno-Zboiska.
- Droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe - wylicza rzeczniczka.
Wykonawcą prac jest firma Strabag. Wartość umowy to prawie 479 mln zł. W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy.