To pierwsze zwolnienia na tak szeroką skalę w 18-letniej historii Meta Platforms (dawniej Facebook, Inc.), które następują po wielkich cięciach kadrowych w innych firmach technologicznych, takich jak Twitter czy Microsoft.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Meta zapowiada masowe zwolnienia. Pracę straci 11 tysięcy osób
"Pandemiczny boom, w czasie którego więcej osób zostawało w domach i spędzało czas przy komputerach, przekształcił się w krach, zderzając się z najwyższą od dziesięcioleci inflacją" - pisze agencja Reuters. Gdy tylko światowe społeczeństwa wyszły z lockdownów, przychody przedsiębiorstw technologicznych zaczęły spadać. Wiele firm z branży prowadziło intensywne programy zatrudnienia w czasie pandemii COVID-19.
Ogłaszając plany dotyczące zmian kadrowych, dyrektor generalny Meta Platforms Mark Zuckerberg powiedział, że podjął decyzję o prowadzeniu przez jego firmę takiej polityki, jednak efekt rozminął się z oczekiwaniami. "Wiem, że to trudne dla wszystkich" - napisał Zuckerberg w oświadczeniu.
Powody zwolnień
Spowolnienie gospodarcze i ponure perspektywy rozwoju reklamy internetowej, która jest największym źródłem przychodów Mety, przyczyniły się do problemów firmy. Jak przekazała agencja Associated Press, tego lata Meta odnotowała pierwszy w historii kwartalny spadek przychodów.
Zuckerberg wskazał w oświadczeniu, że wśród powodów zwolnień znalazło się ogólne spowolnienie makroekonomiczne i rosnąca konkurencja, a przewidywane wcześniej dochody firmy okazały się w rzeczywistości o wiele niższe. Szef giganta poinformował, że firma skupi się teraz na "obszarach wzrostu o wysokim priorytecie", takich jak sztuczna inteligencja, reklamy i platformy biznesowe, a także projekt wirtualnej rzeczywistości metawers.
Odprawa dla zwolnionych
Meta wypłaci zwolnionym pracownikom wynagrodzenie podstawowe za 16 tygodni oraz za dwa dodatkowe tygodnie za każdy rok pracy w ramach pakietu odpraw, jak i opłaci wszystkie pozostałe płatne dni wolne.
Niektórzy inwestorzy są zaniepokojeni działaniami Mety, która przeznacza ponad 10 mld dolarów rocznie na metawers, odwracając swoją uwagę od mediów społecznościowych - podała AP. Również konkurencja ze strony TikToka jest rosnącym zagrożeniem dla firmy, ponieważ młodzi ludzie częściej wybierają tę chińską aplikację niż należący do Mety Instagram.