Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

Orlen straci miliardy? Ekspert mówi prosto z mostu

157
Podziel się:

Obecna polityka Orlenu zmierzająca do utrzymania ceny paliw na poziomie poniżej 6 zł może odbić się na jego wynikach finansowych. Ekspert nie ma wątpliwości, że straty koncernu będą liczone w miliardach zł.

Orlen straci miliardy? Ekspert mówi prosto z mostu
Ceny paliw. Orlen może słono zapłacić za swoją politykę utrzymywania benzyny poniżej 6 zł/l (PAP, Radek Pietruszka)

Jesteś na stacji benzynowej i widzisz problemy z dostępnością niektórych produktów? Widziałeś gdzieś długie kolejki? Zrób zdjęcie i skontaktuj się z nami za pośrednictwem serwisu dziejesie.wp.pl.

Z danych Komisji Europejskiej wynika, że tuż przed wyborami Polska jest paliwową "zieloną wyspą". Średnie ceny benzyny Pb95 nadal niższe są już tylko na Malcie, a gdy mowa o oleju napędowym, najtaniej w całej Unii Europejskiej można go zatankować w Polsce. "Rozjazd" cen nad Wisłą i w Europie wciąż się pogłębia.

"Cud paliwowy" może słono kosztować

To, co obecnie się dzieje na polskich stacjach, określa się mianem "cudu paliwowego". Cieszą się z niego niewątpliwie klienci, którzy tankują po zaniżonych cenach. Jednak Łukasz Prokopiuk, analityk DM BOŚ, zauważa w rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną", że obecna polityka cenowa koncernu może się odbić na jego wynikach finansowych.

Szczególnie że obecnie nie ma pewności, czy Orlen zaspokaja zapotrzebowanie na ropę ze swoich rezerw obowiązkowych, o czym pisaliśmy w money.pl. Trudno zatem wycenić zapasy firmy, gdyż nie wiadomo, kiedy zostały zakupione. A zatem ekspert spodziewa się słabszych wyników.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Łamanie reguł się mści". Ekspert mówi, co będzie z cenami paliw po wyborach
Przed spadkami szacowaliśmy, że wynik EBITDA LIFO z segmentu rafinerii Orlenu w trzecim kwartale wyniesie 6-7 mld zł. Teraz szacujemy, że wyniesie on 2-3 mld zł – szacuje Łukasz Prokopiuk w rozmowie z "DGP".

EBITDA to zysk firmy z wyłączeniem odsetek, podatków, amortyzacji i utraty wartości aktywów. LIFO natomiast to konwencja najpóźniejszej dostawy.

Obniżanie cen odbije się nam czkawką

"DGP" powołuje się też na analizę serwisu wyslijbusem.pl. Wynika z niej, że osoba przejeżdżająca 1 tys. km w ciągu miesiąca samochodem spalającym ok. 6 l oleju napędowego na 100 km, we wrześniu 2022 r. wydała na paliwo co najmniej 433 zł. W minionym miesiącu natomiast 370 zł.

Jak pisaliśmy w money.pl, "cud paliwowy" nie jest zjawiskiem naturalnym na polskim rynku. Mechanizm kształtowania cen benzyny i diesla uwzględnia wiele czynników, w tym także odnoszących się do sytuacji na świecie.

W uproszczeniu, ceny paliw na krajowym rynku są wypadkową: podatków, kursu dolara, cen ropy na świecie, marż rafineryjnych w Europie, premii lądowych w Polsce oraz marż detalicznych na stacjach. Wpływ na pierwsze cztery czynnik mają głównie polityka (kwestia podatkowa i częściowo waluta) oraz gra popytu i podaży na rynkach światowych czy europejskich – tłumaczy Krzysztof Pado, zastępca dyrektora wydziału analiz i informacji w Domu Maklerskim BDM.

Jeden analityków, który zastrzegł sobie anonimowość, podkreślił w rozmowie z nami, że zbliża się kres niskich cen paliw. – Polityka cenowa paliw Orlenu będzie musiała się zmienić i to niedługo i w bardzo szybkim tempie, zapewne po wyborach. Według naszych szacunków ceny paliw – zarówno benzyny, jak i oleju napędowego – będą musiały niedługo wzrosnąć o około 2 zł za litr, by dopasować się realiów ekonomicznych – stwierdził nasz rozmówca.

Orlen jednak konsekwentnie broni się przed zarzutami o "upolitycznienie" cen paliw przed wyborami. Koncern podkreśla, że w jego rękach jest "tylko" 65 proc. polskiego rynku, wliczając w to hurt i detal.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(157)
WYRÓŻNIONE
stary Polak
rok temu
Normalnie to się nazywa korupcja polityczna
expert
rok temu
Ten sam ekspert zapowiadał paliwo po 10 od 1 stycznia i chleb po 30 ?
Nnnn
rok temu
Od pewnego czasu codziennie piszecie o tanim paliwie strasząc ludzi brakiem a tym samym rozkręcając panikę,komu to ma służyć, jeżdżę po kraju i nie widzę braku paliwa
NAJNOWSZE KOMENTARZE (157)
MYSLACY
rok temu
A dlaczego jak ceny rope Ida w dol na swiatowych rynkach cena paliwa spada tylko o kilka grosz a gdy ceny Ida w gore to od razu zloty dwa w gore :)
Jeremi
rok temu
Brawo. Ekspert na poziomie mopa konserwatora powierzchni płaskich na uczelni. Żadnych konkretów, zwykłe psychologiczne szczucie i manipulacja przed wyborami.
Paweł
rok temu
Co ten ekspert bredzi, nadrobią wolumenem sprzedaży. Patrząc na to ile paliwa sprzedają nie ma opcji żeby nie zaronili. Oczywistym jest że takiej ilości by nie sprzedali przy cenie 6.5-7zl. Dla tych którzy mówią działanie na szkodę spółki, proszę o dowody że sprzedaż paliwa na minimalnej marzy jest działaniem na szkodę spółki? Jak Lidl, biedronka tnie marże na promocyjnym produkcie to też działanie na szkodę spółki? Szkoda spółki byłaby gdyby Orlen, firma pchała poniżej kosztów opłacalności. Ekspertów mamy wybitnych....
Tadeusz
rok temu
Dzialanie na szkode spolki jest karalne. Prezes pod niezalezny sad!
Gustaw
rok temu
Co to za ekspert,chyba przepłacony
...
Następna strona