Według autorów badania, konkurencja na rynku pracy oraz rosnący nacisk na indywidualność i dobre samopoczucie pracowników prowadzą do coraz bardziej elastycznego systemu wynagrodzeń. Rośnie również zapotrzebowanie na transparentność w tym obszarze, nie tylko na poziomie legislacyjnym i postanowień UE, ale również w odczuciach i potrzebach pracowników.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ponad połowa (50 proc.) badanych pracodawców z Europy otwarcie i przejrzyście komunikuje o stosowanej polityce premiowania i wszelkich pakietach wynagrodzeń. Taką politykę realizują przede wszystkim polskie i angielskie firmy (61 proc.) - podano w informacji dotyczącej badania. Jak dodano, 13 proc. polskich pracodawców twierdzi, że woli zachować te informacje w tajemnicy.
Z perspektywy pracowniczej, otwartość w zakresie wysokości wynagrodzeń najłatwiej przychodzi Chorwatom (59 proc.), Hiszpanom (55 proc.) i Polakom (50 proc.).
Czterech na dziesięciu pracowników (42 proc.) w Polsce wie, ile zarabia ich najbliższy kolega na podobnym stanowisku. Wyższe wyniki odnotowano w Chorwacji (46 proc.).
Z badania wynika, że największym wzywaniem dla pracowników jest złożoność samego "paska wynagrodzeń". W Polsce średnio 64 proc. pracowników twierdzi, że w pełni rozumie swój odcinek wypłaty.
Najczęściej wykorzystywanym świadczeniem w Europie jest dodatek na wydatki ogólne, który jest włączony do pakietu płacowego dla 40 proc. badanych pracowników. Kolejne w tym zestawieniu są: dodatkowe ubezpieczenie społeczne (38 proc.) i świadczenia związane z wypoczynkiem (36 proc.).
Premie, bonusy i prowizje. Na to czekają pracownicy
Według badania, polscy pracodawcy są liderami wśród krajów europejskich pod względem premiowania (51 proc.) i udzielania pożyczek (33 proc.).
Najbardziej pożądanym benefitem wśród europejskich pracowników wciąż są premie, bonusy i prowizje (79 proc.). 52 proc. polskich pracowników najczęściej wskazało, że chciałoby otrzymywać więcej pieniędzy, gdyby mieli możliwość zmienienia czegoś w swoim pakiecie wynagrodzeń.
Firma SD Worx badanie przeprowadziła w lutym br. wśród 16 tys. 11 pracowników w 16 krajach. Obejmowało ono: Belgię, Holandię, Niemcy, Francję, Wielką Brytanię, Irlandię, Austrię, Szwajcarię, Włochy, Hiszpanię, Polskę, Szwecję, Norwegię, Finlandię, Danię i Chorwację.