Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Ile zarabiają kierowcy autobusów i ciężarówek? Niezadowoleni jedni i drudzy

102
Podziel się:

Kierowcy ciężarówek zarabiają nieco więcej od kierowców autobusów - wynika z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń. Różnica nie jest jednak duża. Jedni i drudzy narzekają przy tym na swoje zarobki.

Ile zarabiają kierowcy autobusów i ciężarówek? Niezadowoleni jedni i drudzy
(PAP)

Pracownik zatrudniony na stanowisku kierowcy musi posiadać m.in. prawo jazdy kategorii D, świadectwo kwalifikacji zawodowej oraz zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do kierowania pojazdami. Do wykonywania zawodu kierowcy niezbędne jest nie tylko zdobycie szeregu odpowiednich kwalifikacji, ale także posiadanie odpowiednich predyspozycji psychofizycznych.

Czy spełnienie licznych wymagań przekłada się na wysokie zarobki? Czy istnieje różnica pomiędzy zarobkami kierowców autobusów i ciężarówek? W Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń w 2019 roku wzięło udział łącznie 895 kierowców autobusów i ciężarówek. Mediana wynagrodzenia całkowitego osób zatrudnionych na tych dwóch stanowiskach wynosiła 3 948 zł brutto.

Kierowcy samochodów ciężarowych zarabiali o 230 zł więcej od kierowców autobusów. W badaniu wzięło udział więcej mężczyzn – stanowili oni 98 proc. respondentów.

Zobacz także: Obejrzyj: Czarny scenariusz dla Polski. "Dług przekroczy 60 proc. PKB"

W 2019 roku w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców (bez Warszawy) kierowcy ciężarówek zarabiali o 135 zł więcej od kierowców autobusów. Z kolei w Warszawie sytuacja była odwrotna – to kierowcy autobusów zarabiali więcej od kierowców ciężarówek. Różnica w wynagrodzeniach na tych stanowiskach w stolicy wynosiła 701 zł.

Różnica w medianie wynagrodzeń pomiędzy kierowcami ciężarówek z miast powyżej 100 tys. mieszkańców a ogólnopolską medianą wynagrodzeń osób wykonujących ten zawód jest niewielka. W firmach z przewagą kapitału zagranicznego kierowcy ciężarówek z miast powyżej 100 tys. mieszkają zarabiają o 50 zł mniej niż wszyscy kierowcy ciężarówek w Polsce. Z kolei w polskich firmach różnica ta wynosi jedynie 14 zł. Kierowcy ciężarówek mieszkający w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców w firmach zagranicznych zarabiają o 614 zł więcej niż w firmach polskich.

W Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń na pytanie o zadowolenie z otrzymywanego wynagrodzenia całkowitego odpowiedziało 535 kierowców ciężarówek i 172 kierowców autobusów. W obu tych grupach przeważało niezadowolenie z otrzymywanego wynagrodzenia. Wśród kierowców autobusów niezadowolonych było aż 80 proc. respondentów, z kolei wśród kierowców samochodów ciężarowych odpowiedzi negatywnej na pytanie „Czy jesteś zadowolony ze swojego wynagrodzenia całkowitego?” udzieliło 67 proc. osób.

Autor: Patrycja Małek, Sedlak & Sedlak

Informacje o badaniu: W 2019 roku w badaniu uczestniczyły 161 549 osoby. 62% uczestników badania ma nie więcej niż 35 lat, 72% mieszka w miastach powyżej 100 000 mieszkańców, 68% ma wykształcenie wyższe, 45% pracuje w dużych lub wielkich przedsiębiorstwach, zaś 80% jest zatrudnionych w firmach prywatnych.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Sedlak&Sedlak
KOMENTARZE
(102)
WYRÓŻNIONE
Kierowca
4 lata temu
Praca po 300 godzin w miesiącu bez nadgodzin pracy w nocy ! Ja się pytam gdzie jest inspekcja pracy ? Co robi oprucz tego że raz w miesiącu przychodzi po wypłatę !!
emo
4 lata temu
Wszystko fajnie ale ile godzin w miesiacu kierowca faktycznie pracuje? wyjdzie okolo 300 godzin
wb.
4 lata temu
Zawód kierowcy autobusu czy dużej ciężarówki do łatwych nie należy. Nużąca, wymagająca stałego napięcia uwagi praca, świadomość odpowiedzialności, tłok na drogach i ulicach, powszechne lekceważenie zasad ruchu przez kierowców i pieszych, brak uprzejmości powodują ciągły stres. Do tego dochodzi wysoka ilość godzin pracy rodząca dodatkowe zmęczenie ale mająca wpływ na wysokość poborów pogłębia te wcześniej wymienione niedogodności. Z reguły nikt z uposażeń nie jest zadowolony ale ta kategoria zawodowa ma istotne powody do niezadowolenia.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (102)
michał
4 lata temu
ciężki kawałek chleba zawód kierowca jest nie doceniany
michał
4 lata temu
współczuje kierowcom
michał
4 lata temu
współczuje kierowcom ciężki kawałek chleba szerokości
Kierowca
4 lata temu
Diety plus podstawa około 7,5 tys. Zgodzę się ale teraz policzcie pracę na godziny dziennie 13 godzin wychodzi 298 godzin w miesiącu. Do tego spanie w kabinie pilnowanie czasu pracy, czasu jazdy zabezpieczyć towar uważać na innych uważać na towar i auto by nie zniszczyć i to wszystko za 7,5 tys rodzinę widząc raz w tygodniu dwa dni o ile nie wpadnie jakiś zakaz jazdy a czas się kończy. Zapraszam wszystkich chętnych róbcie C+E badania kursy itp i za kierownicę . Nie jeden po miesiącu rzuci kluczykami i powie że za 3,5 woli pracować na miejscu i być w domu codziennie po 9 godzinach pracy
Kierowca
4 lata temu
Diety plus podstawa około 7,5 tys. Zgodzę się ale teraz policzcie pracę na godziny dziennie 13 godzin wychodzi 298 godzin w miesiącu. Do tego spanie w kabinie pilnowanie czasu pracy, czasu jazdy zabezpieczyć towar uważać na innych uważać na towar i auto by nie zniszczyć i to wszystko za 7,5 tys rodzinę widząc raz w tygodniu dwa dni o ile nie wpadnie jakiś zakaz jazdy a czas się kończy. Zapraszam wszystkich chętnych róbcie C+E badania kursy itp i za kierownicę . Nie jeden po miesiącu rzuci kluczykami i powie że za 3,5 woli pracować na miejscu i być w domu codziennie po 9 godzinach pracy
...
Następna strona