- W 2023 roku w Polsce zakładamy dalszy rozwój, powyżej rozwoju rynku e-commerce. Chcemy nadal zwiększać udziały rynkowe i widzimy do tego przestrzeń. Drugim obszarem będzie rozwój rynków zagranicznych, w szczególności Francja i Wielka Brytania. Trzeci element to ciągła innowacja, testowanie nowych usług, a także działania związane z ochroną środowiska i osiągnięciem neutralności klimatycznej do 2040 roku" - powiedział PAP Biznes wiceprezes InPostu Szymon Wałach.
InPost planuje podbić kolejne rynki
Ocenia, że w pierwszym kwartale 2023 roku w Polsce utrzymywała się dobra koniunktura, ale jak pokazują najnowsze dane GUS, pojawiły się elementy spowolnienia w e-commerce.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W zależności od branż ten efekt jest mniej lub bardziej odczuwalny. W związku z tym spowolnieniem klienci są coraz bardziej zorientowani na okazje cenowe. Co oczywiste zyskuje na tym kanał e-commerce, który jest bardziej elastyczny cenowo. Jestem przekonany, że konsumenci w warunkach wysokiej inflacji będą szukali alternatywy zakupów właśnie w kanale e-commerce - powiedział.
Szymon Wałach zaznacza, że spowolnienie w e-commerce nie ma jednak przełożenia jeden do jednego na biznes InPost.
- W Polsce rozwijamy się szybciej niż rynek. Za granicą jesteśmy w fazie intensywnego rozwoju. W zeszłym roku to były wzrosty trzycyfrowe, notowaliśmy bardzo dużą dynamikę we Francji (mamy tam 3000 urządzeń Paczkomat) i w Wielkiej Brytanii, gdzie mamy postawionych 5000 maszyn - dodał.
Wiceprezes zapowiada, że kolejne sieci paczkomatów InPost będzie rozwijać także w Hiszpanii i we Włoszech.
W 2022 roku grupa InPost w ramach usług kurierskich i w automatach Paczkomat obsłużyła 744,9 milionów przesyłek.
Szymon Wałach poinformował, że podstawowym celem InPostu w przypadku Polski jest zapewnienie, by znakomita większość - dzisiaj jest to ponad 50 proc. - konsumentów mogła na piechotę dotrzeć do swojej maszyny w ciągu 5-7 minut.
InPost nie planuje dalszych podwyżek
Wiceprezes Wałach podtrzymuje, że InPost nie planuje kolejnych podwyżek cen swoich usług.
- Dokonaliśmy jednej podwyżki w tym roku, zapowiedzieliśmy, że nie planujemy kolejnych. Staramy się przekładać element wzrostu biznesowego i wszystkie wynikające z tego ekonomie skali, żeby wkomponować to w naszą działalność i utrzymać cenę. Wierzymy, że wzrost skali pozwoli nam funkcjonować bez kolejnych podwyżek w tym roku, nawet w środowisku wysokiej inflacji - powiedział.
InPost działa na dziewięciu rynkach i jest partnerem dla prawie 100 tys. sklepów e-commerce w całej Europie. Spółka zatrudnia 13 tys. pracowników.