Znana firma kurierska InPost rozesłała do przedsiębiorców e-maile, w których zwróciła się do nich, aby nie odmieniać przez przypadki znaku towarowego Paczkomat. Sprawa rozeszła szerokim echem w internecie, w którym to kolejne znane firmy z przymrużeniem oka komentowały kampanię firmy należącej do Rafała Brzoski.
Do kwestii odmiany przez przypadki odniósł się w mediach społecznościowych choćby mBank, angażując do interakcji również BNP Paribas. Ten ostatni podchwycił temat, zgrabnie odpowiadając, że "jest bankiem zmieniającego się świata i nieodmieniającej się nazwy". W odmianę przez przypadki, czy też jej brak włączyła się również Ikea, czy sieć Żabka.
Sprawa urządzeń Paczkomat firmy InPost stała się na tyle szeroko komentowana, że głos postanowił zabrać sam prezes grupy Rafał Brzoska. Specjalnie na ten temat nagrał na LinkedIn film, w którym tłumaczył, że sugestia skierowana jest do sklepów internetowych i firm, a nie użytkowników.
"W ciągu wielu lat wydaliśmy miliardy złotych, żeby ten brand zbudować, więc nie chcemy ułatwiać życia nieuczciwej konkurencji. Jeżeli chcą zbudować swoją markę niech się wezmą do pracy, a nie korzystają z naszych rozwiązań, dlatego będziemy bronić naszej marki Paczkomat® InPost" - wyjaśniał Brzoska.
Nie jest tajemnicą, że wraz ze spopularyzowaniem się automatów do odbioru paczek InPostu, kolejne firmy również zainwestowały w urządzenia, a wśród nich m.in największy konkurent, a więc Poczta Polska, ale również inni, jak choćby chiński AliExpress, Shopee, czy Allegro. Tym samym określenie paczkomat się upowszechniło.
InPost zastrzegł nazwę Firma Paczkomat jako słowny znak towarowy zarejestrowała w Urzędzie Patentowym RP w 2010 roku - o czym przypominają Wirtualne Media. Spór o nazwę trafił do sądu, gdzie wciąż trwa proces ustalania czy Paczkomat jest już ogólnym określeniem maszyny, jak parkomat, czy też zastrzeżoną nazwą firmową.
Klienci mogą mówić, jak chcą
Sprawa być może pozostałaby tylko prawniczym zmaganiem, gdyby nie internet. Temat odmiany przez przypadki zaczął żyć własnym życiem, zataczając coraz szersze kręgi. Dlatego też prezes Brzoska zdecydował się uciąć wszelkie spekulacji, jakoby firma miała zakazywać odmiany nazwy Paczkomat.
Brzoska krytykuje korporacje: Grają na przeczekanie
- Wy jako klienci InPost i fani naszego urządzenia Paczkomat® możecie dowolnie je odmieniać, bo polski język pozwala na odmianę przez przypadki i InPost nigdy tego nie zabraniał wbrew twierdzeniom wielu komentatorów - napisał Brzoska na LinkedIn.