"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny w serwisie YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z obecnymi i byłymi szefami największych firm, a także z ludźmi z otoczenia biznesu – o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych sprawach. O tym, ile można zarobić na sprzedaży aut, zwłaszcza tych luksusowych, w najnowszym odcinku opowiada Piotr Fus, współwłaściciel Auto Fus Group.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak zarabia się na markach luksusowych?
Firma rodziny Fus posiada jedyny w Polsce salon McLarena i Aston Martina, w swojej ofercie ma także m.in. auta Rolls-Royce'a i BMW. - Jestem w tej chwili trzecią generacją i mam za sobą prawie 40 lat ciężkiej pracy mojego ojca, który tę firmę stworzył. Jestem rozpoznawalny nawet za granicą. Bo wszystkie luksusowe marki, które posiadam, tak się składa, że są brytyjskie i to nie był przypadek. To nie ja ich szukałem, tylko to oni mnie znaleźli - zdradza Piotr Fus.
Gość "Biznes Klasy" nie ukrywa, że najczęściej osoby kupujące takie auta chcą zachować pełną anonimowość i właśnie zaufanie i dyskrecja decydują o tym, czy uda się zawrzeć transakcję. W zeszłym roku firma Piotra Fusa sprzedała 48 aut marki Aston Martin i 26 McLarena (jeden kosztuje około 2 mln zł).
Zdarza się jednak, że wciąż w salonie pojawiają się klienci z reklamówką pełną pieniędzy. Jeden z klientów Piotra Fusa przyniósł ze sobą 2 miliony złotych. - Nawet zrobiłem sobie zdjęcie, bo klient mi pozwolił, przyszedł do mnie z torbą i chciał zapłacić za samochód, (...) Po prostu wsiadłem z nim w samochód z ochroną, bo to było w okolicach 2 milionów złotych. Pojechaliśmy do banku, on to wpłacił na konto normalnie - opowiada.
Czy warto zainwestować we własny salon?
Według Piotra Fusa skończyły się już czasy, w których po spełnieniu odpowiednich norm można było łatwo zostać dealerem marki samochodów.
- Firmy nie szukają nowych dealerów, tylko raczej namawiają do konsolidacji, czyli na przykład duży kupi mniejszego i wtedy przejmuje jakiś punkt. Dzisiaj jeśli ktoś przyjdzie z ulicy, żeby nie wiem, kim był, jak się nazywał, nie może być w sieci, nie dostanie się do sieci. Po prostu nie. Bo każdy importer chce rozmawiać z dużymi dealerami. Taka jest moda, jest konsolidacja - opowiada Piotr Fus.
Współwłaściciel Auto Fus Group podaje przykład poprzedniego dealera marki Aston Martin w Polsce, który był związany z firmą deweloperską. - Najlepszy rok, jaki ten dealer miał w sprzedaży rocznej, to było 11 astonów, a ja w drugim roku już sprzedałem 48. To jest taka dosyć prosta odpowiedź - dodaje.
Nadchodzi rewolucja elektryków. "Nasz kraj jest specyficzny"
Piotr Fus uważa, że rewolucja aut elektrycznych do Polski dojdzie z dużym opóźnieniem. Głównym powodem jest brak odpowiedniej infrastruktury i przywiązanie, a nawet zamiłowanie do tradycyjnych silników.
- Nasz kraj jest specyficzny. I uważam, że będziemy jednym z ostatnich krajów, w którym to się rozwinie - ocenia. - Dużo podróżuję i widzę, jak jest w innych krajach. Poza Holandią, Norwegią, Szwecją, gdzie ładowarek jest więcej niż samochodów, bo jest na parkingach 100 ładowarek do samochodów, 100 do rowerów, 100 do jakichś innych urządzeń. A w Galerii Mokotów mamy cztery ładowarki. Nieraz widziałem kłótnię czterech pań, które się o mało nie okładały torebkami, która pierwsza naładuje samochód - dodaje Piotr Fus.
W poprzednich odcinkach "Biznes Klasy" Łukasz Kijek rozmawiał z:
- Adamem Ringerem, byłym prezesem Green Caffe Nero;
- Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek;
- Władysławem Grochowskim z Grupy Arche;
- prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą;
- Michałem Sapotą, właścicielem HREIT;
- Darią Abramowicz, psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek;
- Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana;
- Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy;
- Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu i przedsiębiorcą;
- Tomaszem Karolakiem, aktorem i założycielem teatru IMKA;
- Piotrem Voelkelem, założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS;
- Jakubem Tepperem, restauratorem z Poznania;
- Wojciechem Janickim, dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
- Marianem Owerko, współzałożycielem Bakallandu;
- Marcinem Piątkowskim, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera "Złoty Wiek";
- Maciejem Wilkiem, dyrektorem operacyjnym Flair Airlines;
- Robertem Michalskim, założycielem Stradale Classics;
- Maciejem Oleksowiczem, prezesem Inter Cars;
- Jakubem Dwernickim, założycielem cyber_Folks i Vercom;
- Robertem Dobrzyckim, założycielem i prezesem Panattoni Europe i India;
- prof. Grzegorzem Mazurkiem, rektorem Akademii Leona Koźmińskiego;
- Dawidem Jakubowiczem, prezesem Kulczyk Investments;
- Marcinem Ochnikiem, prezes firmy Ochnik;
- Marcinem Ziopają, prezesem Zio-Max;
- Aliną Sztoch, prezeską Kubota;
- Karolem Okrasą, szefem kuchni w Platter by Karol Okrasa;
- Krzysztofem Domareckim, założycielem Grupy Selena,
- Jarosławem Szanajcą, prezesem Dom Development.
Wszystkie odcinki "Biznes Klasy" dostępne są pod tym linkiem.