Projekt Podłęże – Piekiełko składa się z dwóch części – modernizacji i elektryfikacji trasy nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oraz budowy zupełnie nowego, 58-km odcinka łączącego Podłęże k. Krakowa z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Jak podkreśla PKP PLK, jest to największe przedsięwzięcie kolejowe na południu Polski. Spółka sukcesywnie ogłasza przetargi i podpisuje umowy na realizację kolejnych fragmentów tego przedsięwzięcia.
Jak poinformował we wtorek Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK, ogłoszony właśnie ponowny przetarg na modernizację 15 km torów na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka) szacowany jest na ponad 750 mln zł, a prace na nim potrwają dwa lata.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zwycięzca postępowania będzie miał za zadanie modernizację linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz) na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka). Ważną częścią inwestycji będzie budowa peronów na przystankach Raba Niżna i Mszana Dolna Marki oraz stacji Mszana Dolna.
Pomiędzy tymi miejscowościami wybudujemy zelektryfikowane tory kolejowe o wzmocnionych parametrach, którymi pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h. Istotnym fragmentem działań, w trudnym terenie podgórskim, będzie budowa licznych obiektów inżynieryjnych - zapowiedział Hamarnik.
Według niego w sumie na przeszło 15-kilometrowym odcinku powstanie 66 budowli, w tym 14 mostów i pięć wiaduktów. Zwiększone bezpieczeństwo zapewni modernizacja 11 przejazdów kolejowo-drogowych. Kolejne 16 przejazdów zostanie zlikwidowanych i zastąpionych rozwiązaniami bezkolizyjnymi i nowymi drogami.
Jak przypomniał przedstawiciel PLK, poprzedni wykonawca prac na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna nie dotrzymywał przyjętego harmonogramu, dlatego zarządca infrastruktury kolejowej rozwiązał z nim umowę. Plac budowy został zinwentaryzowany i zabezpieczony.
Na pozostałym fragmencie linii kolejowej (Mszana Dolna – Fornale) prace rozpoczną się od rozbiórki starych torów i przygotowania terenu pod nową inwestycję.
Przetargi powinny zostać uruchomione do końca 2025 roku
Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK kolejne przetargi dla projektu Podłęże – Piekiełko są przygotowywane. Wszystkie planowane postępowania powinny zostać uruchomione do końca 2025 roku. Plany zakładają, że nowa trasa pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem i Zakopanem będzie gotowa za pięć lat.
Cały projekt Podłęże - Piekiełko będzie jedną z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce, o łącznej szacunkowej wartości 12 mld zł. Finansowany będzie m.in. z KPO oraz Krajowego Programu Kolejowego.
Przedsięwzięcie składa się z dwóch części – modernizacji i elektryfikacji trasy nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oraz budowy zupełnie nowego, 58-kilometrowego odcinka łączącego Podłęże k. Krakowa z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
Inwestycja ma przyspieszyć i usprawnić ruch kolejowy między Krakowem oraz Zakopanem i Nowym Sączem. Zgodnie z założeniami najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut, natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.
To nie koniec. Wielomiliardowa inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. usprawni komunikację w Małopolsce, ale też poprawi możliwości transportu pomiędzy Polską a Słowacją - twierdzi inwestor.