Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MZUG
|
aktualizacja

Jedna z najdroższych inwestycji PKP PLK. Usprawni podróże do Zakopanego

4
Podziel się:

PKP Polskie Linie Kolejowe kontynuują realizację największego projektu kolejowego na południu Polski – Podłęże – Piekiełko. Ogłoszono przetarg na modernizację 15-kilometrowego odcinka Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale. Inwestycja wyceniana jest na ponad 750 mln zł.

Jedna z najdroższych inwestycji PKP PLK. Usprawni podróże do Zakopanego
Jedna z najdroższych inwestycji PKP PLK. Usprawni podróże do Zakopanego (East News, Paweł Murzyn)

Projekt Podłęże – Piekiełko składa się z dwóch części – modernizacji i elektryfikacji trasy nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oraz budowy zupełnie nowego, 58-km odcinka łączącego Podłęże k. Krakowa z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Jak podkreśla PKP PLK, jest to największe przedsięwzięcie kolejowe na południu Polski. Spółka sukcesywnie ogłasza przetargi i podpisuje umowy na realizację kolejnych fragmentów tego przedsięwzięcia.

Jak poinformował we wtorek Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK, ogłoszony właśnie ponowny przetarg na modernizację 15 km torów na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka) szacowany jest na ponad 750 mln zł, a prace na nim potrwają dwa lata.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Będziemy żyli 120 lat? "Małymi kroczkami musimy dożyć przełomu"

Zwycięzca postępowania będzie miał za zadanie modernizację linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz) na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka). Ważną częścią inwestycji będzie budowa peronów na przystankach Raba Niżna i Mszana Dolna Marki oraz stacji Mszana Dolna.

Pomiędzy tymi miejscowościami wybudujemy zelektryfikowane tory kolejowe o wzmocnionych parametrach, którymi pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h. Istotnym fragmentem działań, w trudnym terenie podgórskim, będzie budowa licznych obiektów inżynieryjnych - zapowiedział Hamarnik.

Według niego w sumie na przeszło 15-kilometrowym odcinku powstanie 66 budowli, w tym 14 mostów i pięć wiaduktów. Zwiększone bezpieczeństwo zapewni modernizacja 11 przejazdów kolejowo-drogowych. Kolejne 16 przejazdów zostanie zlikwidowanych i zastąpionych rozwiązaniami bezkolizyjnymi i nowymi drogami.

Jak przypomniał przedstawiciel PLK, poprzedni wykonawca prac na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna nie dotrzymywał przyjętego harmonogramu, dlatego zarządca infrastruktury kolejowej rozwiązał z nim umowę. Plac budowy został zinwentaryzowany i zabezpieczony.

Na pozostałym fragmencie linii kolejowej (Mszana Dolna – Fornale) prace rozpoczną się od rozbiórki starych torów i przygotowania terenu pod nową inwestycję.

Przetargi powinny zostać uruchomione do końca 2025 roku

Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK kolejne przetargi dla projektu Podłęże – Piekiełko są przygotowywane. Wszystkie planowane postępowania powinny zostać uruchomione do końca 2025 roku. Plany zakładają, że nowa trasa pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem i Zakopanem będzie gotowa za pięć lat.

Cały projekt Podłęże - Piekiełko będzie jedną z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce, o łącznej szacunkowej wartości 12 mld zł. Finansowany będzie m.in. z KPO oraz Krajowego Programu Kolejowego.

Przedsięwzięcie składa się z dwóch części – modernizacji i elektryfikacji trasy nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oraz budowy zupełnie nowego, 58-kilometrowego odcinka łączącego Podłęże k. Krakowa z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

Inwestycja ma przyspieszyć i usprawnić ruch kolejowy między Krakowem oraz Zakopanem i Nowym Sączem. Zgodnie z założeniami najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut, natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.

To nie koniec. Wielomiliardowa inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. usprawni komunikację w Małopolsce, ale też poprawi możliwości transportu pomiędzy Polską a Słowacją - twierdzi inwestor.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(4)
WYRÓŻNIONE
Bzium
3 tyg. temu
120 km, to jakieś jaja
ARTUR
3 tyg. temu
Prościej zapłacić Chińczykom aby w Zakopanem wybudowali lotnisko :)
maruda
3 tyg. temu
Polacy zapłacą za tą modernizację (oczywiście w kilku pokoleniach) a potem ktoś to przejmie tak jak PKP CARGO.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (4)
maruda
3 tyg. temu
Polacy zapłacą za tą modernizację (oczywiście w kilku pokoleniach) a potem ktoś to przejmie tak jak PKP CARGO.
ARTUR
3 tyg. temu
Prościej zapłacić Chińczykom aby w Zakopanem wybudowali lotnisko :)
120 km/h
3 tyg. temu
Osiągnięcie na miarę Trzaskowskiego i Tuska.
Bzium
3 tyg. temu
120 km, to jakieś jaja