Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Jest decyzja ws. stref czystego transportu. Oto szczegóły

20
Podziel się:

Sejm uchwalił nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nowela zakłada wprowadzenie w niektórych miastach obowiązku ustanowienia stref czystego transportu oraz zakupu autobusów wyłącznie zeroemisyjnych.

Jest decyzja ws. stref czystego transportu. Oto szczegóły
Sejm uchwalił nowelę ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, które wprowadzają strefy czystego transportu (WP, Szymon Jasina)

Za uchwaleniem ustawy głosowało 242 posłów, 202 opowiedziało się przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Teraz nowela trafi do Senatu.

Sejm uchwalił nowelizację wraz z kilkoma poprawkami. Zgodnie z jedną z poprawek, dyrektor parku narodowego będzie mógł ustalić, że działalność edukacyjna parku i jego udostępnianie może odbywać się z pomocą pojazdów zeroemisyjnych. Ma to znaczenie w przypadku dopuszczenia pojazdów elektrycznych np. na trasie do Morskiego Oka.

Strefy czystego transportu. Jest decyzja

Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych przewiduje mechanizmy, które będą wspierać działania zmniejszające ilość szkodliwych emisji pochodzących z transportu drogowego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Usłyszałem "nie" kilkaset razy. To była największa motywacja - Michał Sadowski w Biznes Klasie

Zgodnie z projektem w miastach, w których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys., wprowadzony zostanie obowiązek ustanawiania stref czystego transportu, w przypadku przekroczenia poziomu dwutlenku azotu (NO2) dopuszczalnego w powietrzu. Przekroczenia średniorocznego poziomu tego zanieczyszczenia odnotowano do tej pory w czterech miastach, w których dokonywana jest ocena jakości powietrza, czyli w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu oraz Katowicach.

Nowe przepisy przewidują ponadto, że wielkość stref czystego transportu zostanie określona przez samorządy. W przypadku, gdy ocena jakości powietrza obejmuje więcej niż jedno miasto powyżej 100 tys. mieszkańców w ramach strefy, dla której jest dokonywana ocena i klasyfikacja, obowiązek utworzenia strefy czystego transportu, dotyczyć będzie jedynie tego miasta, na terenie którego zostało odnotowane przekroczenie zanieczyszczeń.

Zmiany w komunikacji miejskiej

Z noweli wynika, że jeśli chodzi o komunikację miejską, to od 2026 r. miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą musiały kupować autobusy wyłącznie zeroemisyjne. Jednocześnie, odciążone zostaną samorządy o liczbie mieszkańców powyżej 50 tys., które obecnie muszą realizować to zadanie publiczne z wykorzystaniem pojazdów zero i niskoemisyjnych. Nowe przepisy znoszą te wymagania.

Część posłów podczas prac nad projektem apelowała o dopuszczenie możliwości kupna przez samorządy dużych miast autobusów na biogaz, których eksploatacja - ich zdaniem - będzie najtańsza.

Wiceminister zwrócił też uwagę, że samorządy będą miały 16 lat na pełną wymianę floty pojazdów. Wskazał, że już wymieniają one pojazdy w tempie "mniej więcej 450 autobusów rocznie". "Koszt wymiany to około 900 mln zł rocznie ponoszonych przez 16 lat. Pieniądze na wymianę są, ale będziemy się starali w nowej perspektywie unijnej o kolejne środki" - wskazywał Bolesta.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(20)
WYRÓŻNIONE
sss
4 tyg. temu
Ewidentne ograniczanie praw obywatelskich w ramach fikcji i pseudoekologii. Jeśli będziemy na to pozwalać to obudzimy się w gułagu.
SERES
4 tyg. temu
365 dni w roku naszymi autostradami jedzie rzeka ciężarówek,które spalają średnio 50 litrów oleju napędowego na 100 km . Po naszym niebie w ciągu doby przelatuje około 4 tysięcy samolotów , które średnio spalają 2000 litrów paliwa lotniczego na 100 km . Do tego należy doliczyć przeloty wojskowe: myśliwce(mega spalanie) ,transportowce, śmigłowce. Teraz porozmawiajmy o czystych strefach ... psu na budę się zda . To tylko kolejny cios wymierzony w obywatela,którego wpływ na czyste powietrze jest marginalny. Jednak o tym wielcy ekolodzy milczą bo przecież du.ę trzeba wozić samolotem , podobnie zamawiać różne dobra materialne wykopcone w krajach azjatyckich i afrykańskich. Jesteśmy nabijani w butelkę , taką ekologiczną , szklaną !
lol
4 tyg. temu
Ci którzy głosowali za mieli czapeczki z folii aluminiowej na głowie. Wykluczenie społeczne biednych. To jest ta walka z wykluczeniem komunikacyjnym?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (20)
Deru
4 tyg. temu
Już się zaczęło zaczyna ograniczanie praw obywatelom. Brawo uśmiechnięta Polsko!!
ober
4 tyg. temu
My już żyjemy w Gułagu.
Jarema
4 tyg. temu
Nigdy STRAJK OBYWATELSKI
Tyle w temaci...
4 tyg. temu
...unia nas wykonczy a rzad jej pomoże ?
ARTUR
4 tyg. temu
Jestem za strefą ale całkowicie czystą czyli że sami czysto produkują energię , utylizują u siebie odpady , produkują niezbędne do życia produkty i nie zanieczyszczają swoimi odchodami stref zewnętrznych . Jak chcą mieć czysto to niech o to zadbają :)