"Droga popularnie nazywana A4 bis w końcu trafi do remontu. Jest to strategiczna trasa, stanowiąca jedną z pięciu bezpośrednich połączeń między Krakowem a aglomeracją górnośląską" - pisze "Rzeczpospolita".
Przebudują drogę krajową. Będzie alternatywa dla autostrady
Dziennik dodaje, że "dzięki podpisanej umowie przez GDDKiA na rozbudowę starej "czwórki" w Olkuszu, kierowcy otrzymają alternatywę dla najdroższej autostrady w Polsce". "Rzeczpospolita" przypomina, że kierowcy jadący autostradą A4 na trasie Kraków-Katowice płacą 30 zł, jadąc w jedną stronę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
- Przebudowa zwiększy płynność ruchu na tej trasie i podniesie poziom bezpieczeństwa korzystających z niej na co dzień mieszkańców - zapowiedział Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Inwestycja obejmie olkuski odcinek drogi o długości 4,4 km. Zacznie się na wysokości Grodziska na ul. Staromiejskiej i sięgnie prawie do skrzyżowania ul. Centralnej z ul. Pakuską. Zgodnie z założeniami na fragmencie kompleksowo przebudowanych zostanie sześć skrzyżowań i dwa przejścia podziemne. Dodatkowo powstanie też kładka dla pieszych łącząca ulice Cegielnianą i Szkolną. Nawierzchnia drogi zostanie wzmocniona tak, aby spełniać wymaganą przepisami nośność 11,5 tony na oś.
Na głównym skrzyżowaniu w centrum miasta, pomiędzy ulicami Centralną, Kościuszki i Rabsztyńską, zaplanowano dwupoziomowy węzeł. Na poziomie gruntu powstanie skrzyżowanie obsługujące ruch lokalny, a pod nim zostanie poprowadzona droga krajowa.
Wykonawca przebuduje jeszcze pięć skrzyżowań na DK94 - z ul. Gwarków i ul. Wspólną, z ul. 20 Straconych i ul. Mickiewicza, z ul. Wiejską i ul. Słowackiego oraz z ul. Wyszyńskiego. Wszystkie te skrzyżowania będą miały sygnalizację świetlną. Na skrzyżowaniu z ul. Długą i Kruszcową powstanie rondo turbinowe.
33 tys. pojazdów na dobę
Poza jezdnią trasy głównej zostaną również wykonane prace, które mają poprawić m.in. bezpieczeństwo. Powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i pieszo-rowerowe, zostaną zbudowane ekrany akustyczne. Poprawione zostanie odwodnienie tego terenu, a także zamontowane oświetlenie, które poprawi widoczność pieszych. Zaplanowano przebudowę niektórych dróg lokalnych wzdłuż DK94 oraz budowę dodatkowych jezdni wzdłuż tej drogi krajowej.
Jak przypomniał przedstawiciel GDDKiA, biegnąca prze Olkusz droga krajowa nr 94 jest jedną z pięciu dróg (obok A4 Katowice – Kraków, DK44 Tychy – Kraków, DK79 Kraków – Jaworzno i DW780/DW934 Kraków – Mysłowice) zapewniających bezpośrednie połączenie pomiędzy Krakowem i aglomeracją górnośląską. Badania Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzone w latach 2020-2021 wskazują, że przez Olkusz przejeżdża drogą krajową nr 94 codziennie prawie 33 tys. pojazdów. To wzrost w stosunku do wcześniejszego badania z 2015 roku o 25 proc.