Polbud Pomorze jest liderem konsorcjów, które realizuje dwie inwestycje na Pomorzu Zachodnim. Pierwsza z nich to dokończenie budowy obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu drogi S6 - umowa opiewa na 448,87 mln zł. Druga to budowa trasy S3 na odcinku Dargobądz - Troszyn za 679,35 mln zł.
Firma kilka dni temu ogłosiła, że od 1 marca wstrzymuje prace na tych budowach z powodu "utrzymującego się od kilku miesięcy braku współdziałania" oraz "zwłoki" ze strony GDDKiA.
"Wykonawca wskazuje m.in. na odmowę waloryzacji wynagrodzenia spowodowanego nadzwyczajnym i nieprzewidywalnym wzrostem cen związanych z pandemią oraz wojną w Ukrainie" - informuje Rynek Infrastruktury.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Serwis dodaje, że firma skarży się, że GDDKiA nie płaci za dodatkowe prace, o których nie wiedziała w momencie składania oferty. Skarży się również na to, że nie wydłużono terminu zakończenia prac, chociaż np. roboty wstrzymały braki stali konstrukcyjnej na rynku, co - jak pisał money.pl - również wynikało z wojny w Ukrainie.
Kar za opóźnienia - na razie - nie będzie
Polbud informuje ponadto, że dwukrotnie występował z wnioskiem o mediację w sądzie polubownym przy Prokuratorii Generalnej RP, ale zamawiający nie wyrażał na to zgody. "W tej sytuacji, wobec utrzymującej się postawy zamawiającego, konieczne stało się skorzystanie z uprawnienia do wstrzymania prac" - pisze w oświadczeniu cytowanym przez Rynek Infrastruktury.
GDDKiA w czwartek (7 marca) oficjalnie odniosła się do sytuacji. Drogowcy wskazali, że wykonawca ma prawo nie pracować na budowie w okresie zimowym, czyli między 15 grudnia a 15 marca. Takie zapisy są standardem w umowach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Sytuacja zmieni się po upływie wspomnianego terminu. "Służby GDDKiA, jak i inżynierowie kontraktów stale nadzorują sytuację na kontraktach konsorcjów, których liderem jest Polbud Pomorze. W przypadku wydłużenia czasu wstrzymania robót poza przerwę zimową zostaną zastosowane odpowiednie działania kontraktowe" - ostrzega GDDKiA w komunikacie.
GDDKiA odpowiada na zarzut dot. waloryzacji
Generalna dyrekcja w swoim oświadczeniu odnosi się również do zarzutów wykonawcy ws. płatności. Przekonuje, że nie ma żadnych zaległości w płatnościach, a konsorcja, których liderem jest Polbud Pomorze "występowały o dodatkowe zwiększenie finansowania", które jednak "nie wynika z umów łączących obie strony".
GDDKiA ponadto informuje, że wykonawcom S3 i S6, tak jak na innych budowach, dwa razy podniesiono limit poziomu waloryzacji - z 5 na 10 proc. w 2022 r., a także z 10 na 15 proc. w grudniu 2023 r.
"Należy też zaznaczyć, że konsorcja, których liderem jest Polbud Pomorze otrzymały na skutek zwiększenia limitów waloryzacji dodatkowe około 110 mln złotych na realizację S3 i S6" - informuje GDDKiA.
Opóźnienia na budowach dróg S3 i S6 na Pomorzu Zachodnim
Konflikt na pewno nie daje nadziei na szybkie zakończenie prac, a na to liczą lokalni mieszkańcy i kierowcy w Polsce. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że roszczenia wykonawcy dot. wydłużenia terminu oddania tras "są analizowane przez inżynierów kontraktów i GDDKiA".
Zgodnie z podpisaną umową, odcinek drogi S3 Dargobądz - Troszyn powinien być gotowy w maju 2024 r. Natomiast obwodnice Koszalina i Sianowa w ciągu S6 - w kwietniu tego roku.