Steve Jobs nie tolerował mikrozarządzania i był zdania, że pracownicy nie powinni być zmuszani do wykonywania odgórnych poleceń szefów, lecz – zamiast tego – należy zachęcać ich do samodzielnego działania – przypomina amerykański serwis INC.
Nie ma sensu zatrudniać inteligentnych ludzi i mówić im, co mają robić. Zatrudniamy ich po to, by to oni wskazali nam, jak mamy działać – cytuje serwis słowa Jobsa.
Właśnie takie podejście odróżnia prawdziwych liderów od szefów. Serwis INC opublikował listę trzech zasad zarządzania, o których powinien pamiętać każdy dobry lider.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
1. Wprowadzenie równej siły decyzyjnej w zespole
Przyznanie pracownikom przestrzeni do swobodnego wyrażania opinii oraz umożliwienie podejmowania istotnych decyzji niesie ze sobą wiele korzyści. Jak podkreśla INC, często zdarza się, że podwładni specjalizujący się w konkretnych obszarach mają większą wiedzę niż ich przełożeni. Co więcej, dzięki bezpośredniemu kontaktowi z klientami są w stanie lepiej zrozumieć ich potrzeby i oczekiwania.
Peter Drucker, uważany za jednego z najwybitniejszych myślicieli i teoretyków zarządzania, zaznaczał znaczenie autonomii w pracy, twierdząc, że "pracownicy intelektualni muszą sami sobą zarządzać".
2. Budowanie silnych więzi w zespole
Stworzenie zespołu, który dobrze ze sobą współpracuje i którego członkowie mają przyjacielskie relacje, wpływa na samopoczucie i zaangażowanie pracowników oraz sprzyja osiąganiu lepszych wyników.
Jak czytamy w INC, liderzy, którzy chcą budować silne zespoły, powinni starać się bardzo dobrze poznać najbliższych współpracowników. "To oznacza, że trzeba dowiedzieć się, kim są, biorąc pod uwagę również wydarzenia, które ukształtowały ich życie, a także poznać ich aspiracje oraz cele".
Wysoki poziom zaufania, jakim przełożeni darzą swoich podwładnych, stanowi istotną część każdego skutecznego zespołu. "Osiągnięcie silnego podejścia zespołowego wymaga od liderów, aby odłożyli na bok własne ego i polegali na zbiorowej mądrości swoich pracowników" – czytamy.
3. Słuchanie pracowników
Empatyczne przywództwo to podejście do kierowania zespołem, które opiera się na słuchaniu pracowników i próbie zrozumienia ich potrzeb.
Choć aktywne słuchanie, przyjmowanie cudzych perspektyw, a także wykorzystywanie rozwiązań zaproponowanych przez innych mogą stanowić wyzwanie, szczególnie na wyższych szczeblach hierarchii organizacyjnej, to właśnie te umiejętności są szczególnie cenne.