GITD rozbudowuje swoją sieć w ramach programu zapisanego do Krajowego Planu Odbudowy. Jego celem jest poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach. Inwestycja zakłada zakup i montaż 128 stacjonarnych urządzeń rejestrujących. Pochłonie ponad 161 mln zł, z czego z KPO pójdą 132 mln zł.
Z tego 43 urządzenia to odcinkowe pomiary prędkości, które zostaną zamontowane na drogach ekspresowych i autostradach. OPP trudniej piratom drogowym "oszukać", gdyż - jak nazwa wskazuje - badają stosowanie się do przepisów na danym fragmencie trasy, a nie w jej punkcie. Wyhamowanie przed urządzeniem rejestrującym, jak w przypadku fotoradarów, tutaj nie wystarczy.
Serwis interia.pl zwrócił uwagę, że po inwestycji, która ma być zrealizowana najpóźniej do końca czerwca 2026 r., szczególną kontrolą zostanie objęta "pseudoautostrada" A4. Dlaczego pseudo? Portal wyjaśnia, że trasa na Dolnym Śląsku nie spełnia standardów drogi najwyższej klasy. Nie ma tam m.in. pobocza czy pasa awaryjnego, które dają pole manewru w kryzysowych sytuacjach, brak tam miejsc obsługi podróżnych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jest za to bardzo niebezpiecznie. "Samą autostradę A4 śmiało uznać można za najniebezpieczniejszą w Polsce. W 2023 roku, w 159 wypadkach, zginęły na niej 22 osoby, a 242 zostało rannych. Dla porównania na wszystkich polskich autostradach w 2023 roku doszło do 357 wypadków, które pochłonęły życie 56 osób (510 zostało rannych)" - podaje policyjne dane Interia.
Odcinkowe pomiary prędkości na autostradzie A4
Na A4 są postawione znaki, informujące o nietypowym, jak na "autostradę" ograniczeniu prędkości do 110 km/h, ale te są powszechnie ignorowane. Jeśli jednak kierowcy się nie poprawią, to kara będzie nieunikniona.
Trasa po inwestycji GITD będzie miała osiem odcinkowych pomiarów prędkości: trzy w województwie małopolskim, dwa w województwie dolnośląskim oraz po jednym na Śląsku, Opolszczyźnie i Podkarpaciu.
Nowe OPP na A4 pojawią się na następujących odcinkach:
- Kurdwanów - Wielicka (województwo małopolskie),
- Tarnów - Centrum - MOP Jawornik,
- Brzesko - Tarnów Mościcie,
- Krzyżowa - Krzywa (województwo dolnośląskie),
- Kąty Wrocławskie - Wrocław Południe,
- Opole Zachód MOP Prószków (województwo opolskie),
- Rzeszów Wschód - Rzeszów Zachód (województwo podkarpackie),
- Mikołowska - Murckowska (województwo śląskie).
"Oprócz tego, nowy odcinkowy pomiar prędkości trafić ma też na dolnośląską autostradę A8, czyli autostradową obwodnicę Wrocławia. Wniosek? Kierowcy, którzy jechać będą do granicy z Niemcami np. od drogi ekspresowej S8, na samym Dolnym Śląsku kontrolowani będą aż przez cztery odcinkowe pomiary prędkości. Sam fragment A4 między Wrocławiem a Krzyżową, będzie jedynym odcinkiem autostrady w Polsce, gdzie na niespełna 100 km kierowcy spotkają aż trzy odcinkowe pomiary prędkości!" - pisze zaznacza interia.pl.
Ponadto Główny Inspektorat Transportu Drogowego postawi OPP na: A1, A2, A6, S2, S3, S6, S7 oraz S17. Mandaty za przekroczenie prędkości wynoszą od 800 zł (przekroczenie o ponad 30 km/h) do 2500 zł (przeszło 70 km/h). Stawki są podwajane w przypadku recydywy.