"W wyniku przeprowadzonego postępowania administracyjnego oraz na podstawie ustaleń nadzorczych KNF uznała, że spółka (Conotoxia - przyp. red.) nie zapewnia ostrożnego i stabilnego zarządzania działalnością w zakresie usług płatniczych" - wyjaśnia swą decyzję KNF. "Kluczowe dla powyższego rozstrzygnięcia KNF było niewypełnianie przez spółkę obowiązków ustawowych związanych z ochroną środków pieniężnych przyjętych od użytkowników usług płatniczych na poczet wykonania transakcji płatniczych" - czytamy w środowym komunikacie komisji, która dodaje, że jej decyzja jest "natychmiast wykonalna".
KNF tłumaczy, że Conotoxia sp. z o.o. działała przez agentów – spółki Cinkciarz.pl sp. z o.o. i Cinkciarz.pl Marketing sp. z o. o. Skutkiem środowej decyzji KNF będzie wykreślenie Conotoxii z prowadzonego przez KNF rejestru dostawców usług płatniczych i wydawców pieniądza elektronicznego wraz z jej agentami, za pośrednictwem których wykonywała usługi płatnicze, czyli spółkami Cinkciarz.pl i Cinkciarz.pl Marketing.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
KNF podaje, że od chwili doręczenia Conotoxii decyzji spółka ta ma zaprzestać zawierania nowych umów o prowadzenie rachunku płatniczego. Ma też nie przyjmować żadnych wpłat ani transferów na żaden prowadzony przez nią rachunek płatniczy - w szczególności za pośrednictwem platformy internetowej.
Do czasu rozliczenia zobowiązań wobec posiadaczy rachunków płatniczych wynikających ze świadczonych im usług płatniczych Conotoxia ma umożliwić im wypłaty środków lub transfer na rachunki płatnicze prowadzone u innych dostawców.
"Do dnia 31 grudnia 2024 roku spółka rozwiąże wszystkie stosunki prawne wynikające z wszystkich zawartych umów o świadczenie przez spółkę usług płatniczych, zaspokajając – w sposób przewidziany prawem – wszelkie roszczenia z tego tytułu" - podaje KNF.
Co to oznacza dla klientów Cinkciarza
- Cinkciarz.pl, którego działalność jako kantoru internetowego nie jest regulowana i nie podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego, może nadal świadczyć usługi w zakresie wymiany walut - wyjaśnia w odpowiedzi na pytania money.pl rzecznik KNF Jacek Barszczewski.
- Natomiast nie będzie miał już możliwości oferować usługi transferu środków do innego (niż klient kantoru) odbiorcy, co umożliwiał mu fakt bycia agentem Conotoxia sp. z o.o., której cofnięte zostało zezwolenie KNF na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej - dodaje.
Przyznali, że są "problemy techniczne"
Jak pisaliśmy w poniedziałek, na forach internetowych oraz w mediach społecznościowych klienci serwisu Cinkciarz.pl alarmowali, że zlecenia wypłaty środków pieniężnych z platformy na rachunek bankowy trwają nawet kilka dni. Wcześniej realizowane były w ciągu jednego dnia. O sprawie portale branżowe informowały już dwa tygodnie temu. Frustracja klientów rosła. Jak twierdzili internauci, kontakt z firmą jest utrudniony. Niektórzy pisali, że nie mogą dodzwonić się na infolinię, nie otrzymują odpowiedzi na e-maile.
Biuro prasowe Cinkciarz.pl tłumaczyło, że "realizacje transakcji wymiany walut i przekazów pieniężnych trwają obecnie nieco dłużej niż zwykle, co jest spowodowane problemami technicznymi".
"Dokładamy wszelkich starań, aby w najbliższym czasie wyeliminować usterkę i usprawnić system IT. Prace informatyczne trwają i powinny zostać ukończone do końca października" - zapowiedziała spółka w przesłanym nam stanowisku.
O tym, że sprawie przygląda się KNF, pisaliśmy w poniedziałek. Skargi na działanie serwisu zaczęły też spływać do UOKiK. - Dostaliśmy 13 skarg od konsumentów dotyczących Cinkciarz.pl. Analizujemy te sygnały, nie wykluczamy podjęcia działań w najbliższym czasie - poinformował nas Maciej Chmielowski z departamentu komunikacji UOKiK.
Cinkciarz.pl jest częścią Conotoxia Holding sp. z o.o. z siedzibą w Zielonej Górze. Od 9 kwietnia 2015 r. Conotoxia posiadała status krajowej instytucji płatniczej (w skrócie KIP) przyznany przez Komisję Nadzoru Finansowego.
Cinkciarz zabiera głos
W piątek 4 października Cinkciarz wydał oświadczenie, w którym poinformował, że "podejmuje kroki prawne w celu jak najszybszego uchylenia decyzji KNF, cofającej zezwolenie na świadczenie usług płatniczych przez Conotoxia".
"Spółka pozostaje do pełnej dyspozycji KNF. Otwarcie i rzetelnie współpracujemy z Komisją, odpowiadając na wszelkie pytania i wątpliwości oraz udostępniając wszystkie wymagane dokumenty. Zgodnie z zaleceniami KNF i uzgodnionym harmonogramem jesteśmy w trakcie wdrażania wszystkich rekomendacji Komisji zawartych w protokole pokontrolnym" - napisano w oświadczeniu Cinkciarza.
Fintech poinformował także, że nieprzerwanie realizuje usługę internetowej wymiany walut.
"Wszystkie powierzone nam środki wracają do naszych klientów w oczekiwanej przez nich walucie. Działają także inne usługi finansowe dostępne w portalu: Invest&Forex oraz pożyczki wielowalutowe. Wszystkie środki powierzone nam przez klientów są w pełni bezpieczne" - napisano.