- W Polsce co roku w związku ze złą jakością powietrza przedwcześnie umiera 50 tys. osób i transport jest pierwszym lub drugim źródłem zanieczyszczenia powietrza w dużych miastach - powiedział na konferencji Różyk.
Rzecznik resortu klimatu dodał, że strefy czystego transportu będą pojawiać się w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Te miasta muszą notować przekroczenia norm jakości powietrza. Różyk podkreslił, że na podstawie aktualnie obowiązującej ustawy każda gmina może wprowadzić swoją strefę czystego transportu.
Dzisiaj ustawa pozwala każdej gminie w Polsce na to, żeby wybrać, jakie będą wykluczenia, na jakim ona będzie obszarze (...). Ministerstwo skupi się na tym, żeby wspierać samorządy i dostarczać takie prawo, które będzie ułatwiało działanie - zapowiedział rzecznik.
Zanieczyszczone miasta
Rzecznik ministerstwa klimatu wyjaśnił, że Komisja Europejska wskazała cztery miasta w Polsce, gdzie są przekroczenia norm jakości powietrza.
- Mówimy o Warszawie, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu - te miasta powinny wprowadzić polityki, które mają sprawić, że jakość powietrza będzie się poprawiała. Dzisiaj mówimy o czterech miastach, jeśli pojawią się kolejne, to one też będą zobowiązane do wprowadzenia strefy - powiedział.
Różyk dodał, że resort pracuje nad projektem "i w kolejnych tygodniach, maksymalnie miesiącach, on powinien być procedowany dalej".
20 czerwca w wykazie prac rządu pojawił się wpis MKiŚ o projekcie nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgodnie z informacją o projekcie, najbardziej narażone na zanieczyszczenie powietrza miasta będą miały obowiązek tworzenia stref czystego transportu. Projekt jest związany z realizacją kamieni milowych KPO.
Strefy czystego transportu w Polsce
Obowiązek ma dotyczyć miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, w których zgodnie z danymi Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, zostanie odnotowane przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu dwutlenku azotu (NO2). Według danych za 2023 r. obowiązkiem tym objęte zostaną cztery polskie miasta: Warszawa, Kraków, Wrocław oraz Katowice.
Ponadto obowiązek zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych będzie dotyczył gmin liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz podmiotów, które świadczą na rzecz gmin usługę komunikacji miejskiej.
Od 1 lipca w Warszawie zakaz wjazdu do strefy czystego transportu dotyczyć będzie samochodów benzynowych starszych niż z 1997 r. oraz z silnikiem diesla starszych niż z 2005 r. Zarząd Dróg Miejskich szacuje, że to 3 proc. aut w stolicy.