Zakaz wjazdu dotyczyć będzie samochodów benzynowych starszych niż z 1997 r. oraz z silnikiem diesla starszych niż z 2005 r. Zarząd Dróg Miejskich szacuje, że to 3 proc. aut w stolicy. - Warszawie. Połowa z tych aut to auta mieszkańców, którzy mogą otrzymać wyłączenia - powiedział kilka dni temu dyrektor ZDM Łukasz Puchalski
Granice SCT, przypomnijmy, będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczą je: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia. Ulice stanowiące granice nie będą objęte strefą.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Strefa Czystego Transportu od 1 lipca w Warszawie. Są wyjątki
Na stronie ZDM jest zakładka: Sprawdź swój pojazd, gdzie można sprawdzić, czy pojazd może wjechać do strefy. W przypadku negatywnej odpowiedzi można starać się o wyłączenie.
Osoby fizyczne, czyli mieszkańcy, muszą spełnić wymogi - mieszkać i rozliczać podatki w Warszawie, być seniorem, posiadać europejską kartę parkingową, otrzymać wyłączenie dla pojazdu specjalnego lub historycznego. O wyłączenie mogą też się starać firmy, które mają siedzibę bądź rozliczają podatki w Warszawie, posiadają kartę europejską, lub mają samochód specjalny albo historyczny.
Osoby zamieszkałe w Warszawie i płacące podatki w stolicy zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy w dwóch pierwszych etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata.
Ten wyjątek ma zastosowanie w przypadku osób, które przed 1 stycznia tego roku były właścicielami swoich pojazdów. Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończyły 70 lat), o ile przed początkiem 2024 r. były właścicielami swoich pojazdów.
Od wymogów przewidziane są dodatkowe wyjątki. Dotyczą wyłączeń ustawowych: dla służb, pojazdów, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością, czy też np. dla autobusów szkolnych. Po strefie poruszać się mogą pojazdy zabytkowe i historyczne, a także specjalne - jak karawan, czy pomoc drogowa.
Warszawa może także zezwolić na okazjonalny wjazd do strefy. Do wykorzystania będzie jednak przez cztery dni w roku.
Specjalne urządzenie sprawdzi, czy należy się mandat
Wnioski o wyłączenia można składać przez internet. Po spełnieniu wymagań dostaje się wirtualne wyłączenie i potwierdzenie posiadania uprawnienia do wjazdu do Strefy Czystego Transportu. Nie będzie wymagana żadne dodatkowe oznakowanie auta.
Dyrektor ZDM Łukasz Puchalski wskazał, że miasto zgłaszało, iż nalepka jest zbędna. Wysłało też pisma, by zmodyfikować ustawę i rozporządzenie. - Mamy możliwość weryfikacji uprawnienia przez kontakt z Centralną Ewidencją Pojazdów i bazę, którą sami wygenerujemy - stwierdził niedawno szef Zarząd Dróg Miejskich.
Puchalski podkreślił kilka dni temu, że o ile konieczność posiadania nalepki jest zapisana w ustawie, to za jej brak, nie ma mandatu. - Wykroczeniem, karanym mandatem w wysokości 500 zł, jest wjazd do SCT bez uprawnień - zaznaczył szef ZDM. Aby móc legalnie wjechać do strefy, należy przed 1 lipca 2024 r. zarejestrować samochód w systemie.
Drogowcy testowali już urządzenie, które chcą udostępnić Straży Miejskiej do końca roku. - Zarówno policja, jak i straż miejska mają prawo zatrzymać pojazd do kontroli. Natomiast my testowaliśmy system kontroli na bazie kamer, który działa na zasadzie preselekcji. Wyłapuje pojazd, który nie spełnia norm, a następnie patrol ustawiony 200 metrów dalej zatrzymuje go do kontroli, będąc pewnym, że nie spełnia on norm - wyjaśniał Puchalski.