Krakowski magistrat podał w piątek, że jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, jeszcze w wakacje miasto dostanie decyzję środowiskową dla pierwszego etapu podziemnej kolejki. To pozwoli na uruchomienie przetargu na dokumentację projektową, a następnie na rozpoczęcie budowy.
Do przeprowadzenia możliwości budowy metra w Krakowie władze miasta zostały zobligowanie w wyniku referendum, które zostało zorganizowane równolegle z wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2014 r. W referendum krakowianie odpowiadali na cztery pytania. Jedno z nich dotyczyło budowy metra i zyskało akceptację mieszkańców (55,11 proc. na "tak"). Miasto chce więc projekt zrealizować, pod znakiem zapytania pozostaje tylko kwestia, czy będzie to pełnoprawne metro, czy premetro, czyli w uproszczeniu jeżdżący w podziemnym tunelu tramwaj.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Nic nie jest przesądzone"
W marcu 2023 roku Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa, mówił: "O tym, czy będzie ostatecznie w tym tunelu jeździł tramwaj, czy metro, zdecydujemy wtedy, kiedy powstanie pełnowymiarowy tunel, który będzie w stanie pomieścić zarówno metro, jak i tramwaj".
"Tunel dla metra różni się od tunelu dla premetra średnicą około 1,5 metra, więc nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wybudować tunel o parametrach do poprowadzenia metra" - tłumaczył wówczas miejski serwis krakow.pl.
W artykule nas tronie miejskiego portalu Andrzej Kulig wyjaśniał, że projektowanie tunelu potrwa około dwóch lat i po upłynięciu tego czasu miasto będzie "poznania ostatecznych potoków pasażerskich, które się mogą w tym tunelu pojawić".
- Jeśli to będą znaczące ilości, to zrealizujemy metro, a jeśli dane się nie zmieniły w ostatnim czasie, to będzie to premetro. Nic nie jest przesądzone, bo Kraków obok Warszawy należy do najdynamiczniej rozwijających się miast i nikt nie jest w stanie teraz przewidzieć zmian demograficznych zachodzących bardzo szybko, jeśli one będą tak szybko postępować, a przecież Kraków obok Warszawy notuje systematyczny przyrost naturalny - przekonywał Kulig.
Chcą zbudować 22-kilometrową trasę
Premetro lub metro w Krakowie ma połączyć Wzgórza Krzesławickie z rejonem ul. Jasnogórskiej w Bronowicach. Według założeń jego 22-kilometrowa trasa pobiegnie częściowo tunelami, a częściowo przez estakadę, zatrzymując się w sumie na 32 stacjach.