Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Królowa się wycofała, jest nowy król. Jest sprzedażowy następca Coca-Coli w Rosji

Podziel się:

Mija rok od decyzji Coca-Cola Company o zawieszeniu działalności w reżimie Władimira Putina. Rosyjski serwis RBC sprawdził, na które napoje gazowane najczęściej stawiają Rosjanie po sprzedaży fabryk amerykańskiego giganta. Wygląda na to, że jest nowy król na rynku.

Królowa się wycofała, jest nowy król. Jest sprzedażowy następca Coca-Coli w Rosji
Zamienniki Coca-Coli stają się coraz bardziej popularne w Rosji. Pytanie, w jakim stopniu to wolny wybór Rosjan (GETTY, Bloomberg)

Po agresji zbrojnej reżimu Władimira Putina na Ukrainę, wiele międzynarodowych firm zdecydowało się opuścić rosyjski rynek, albo ograniczyć działalność w Rosji. W tym drugim gronie znajduje się m.in. Coca-Cola. Sprzedała swoje lokalne fabryki, ale jej napoje wciąż - choć nie w takim samym stopniu jak przed wojną - są dostępne w sklepach.

Zakłady amerykańskiego giganta przeszły w ręce rosyjskiego Multon Partners. Na rynek wypuszcza napój "Dobry Cola", który jest zamiennikiem oryginalnego produktu. Z danych przedstawionych przez serwis RBC wynika, że jest to nowy lider rynku.

Rosjanie podają, że w styczniu i lutym 2023 r. produkt Multon Partners wybrało 33,8 proc. konsumentów. Importowaną Coca-Colę - 14,1 proc. Na trzecim miejscu znalazła się kolejna podróbka: Chernogolovka z wynikiem 13,9 proc. Warto też wspomnieć o tym, że na Pepsi skusiło się 3,7 proc. konsumentów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Ekonomista pokazuje, co się stało z ceną oleju. "Z 5 zł podrożał do 15 zł w dwa lata"

Coca-Cola i Pepsi rządziły w Rosji przed wojną w Ukrainie

Można mówić o ogromnym tąpnięciu w przypadku zagranicznych koncernów. Tuż przed wojną w Ukrainie Coca-Cola i Pepsi podzieliły między sobą rosyjski rynek niemal po równo: odpowiadały kolejno za 47,8 proc. oraz 44,4 proc. sprzedaży.

Rosyjskie media nie odpowiadają jednak na pytanie, jaka jest faktyczna dostępność importowanych napojów. A także o ogólnej sprzedaży gazowanych trunków. W lipcu 2022 r. pisaliśmy, że spadła ich sprzedaż po wycofaniu zagranicznych marek.

Tymczasem kilka miesięcy po wybuchu wojny w Ukrainie, Coca-Cola informowała o kosztach, jakie poniosła z tytułu decyzji o pozostawieniu Rosji. W pierwszym półroczu 2022 r. strata wyniosła 188 mln euro.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl