Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|

Kryzysowe rozporządzenie. Ograniczenia w ruchu na Lotnisku Chopina i w Modlinie

13
Podziel się:

Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ograniczeń w ruchu lotniczym wprowadza możliwość wykonywania mniejszej liczby operacji lotniczych z i na: lotnisko Chopina w Warszawie oraz lotnisko Warszawa/Modlin. Dokument opublikowano w Dzienniku Ustaw w poniedziałek wieczorem.

Kryzysowe rozporządzenie. Ograniczenia w ruchu na Lotnisku Chopina i w Modlinie
Brak kontrolerów ruchu lotniczego spowodował liczne opóźnienia i odwołania rejsów, przede wszystkim na Lotnisku Chopina w Warszawie (Adobe Stock, "LITVINIUK ALIAKSANDR ")

Rozporządzenie jest efektem trwającego konfliktu z kontrolerami ruchu lotniczego w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. W rozporządzeniu, w związku z ograniczeniem dostępności służb żeglugi powietrznej obsługujących operacje lotnicze oraz "obniżeniem deklarowanej pojemności rejonu kontrolowanego TMA Warszawa", który obejmuje Lotnisko Chopina w Warszawie (EPWA) i lotnisko Warszawa/Modlin (EPMO), "wprowadza się ograniczenia możliwości wykonywania operacji lotniczych w TMA Warszawa".

Jak wskazano, operacje lotnicze w TMA Warszawa mogą być wykonywane między godzinami 09.30–17.00 czasu lokalnego (LT), "pod warunkiem zapewnienia służb żeglugi powietrznej obsługujących te operacje oraz nieprzekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa".

"W przedziale czasowym, o którym mowa (...) przylot statku powietrznego, który zamierza następnie wykonać operację odlotu w tym samym dniu, może być wykonany nie później niż do godziny 15.45 czasu lokalnego (LT)" - czytamy w rozporządzeniu, które ukazało się w Dzienniku Ustaw.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Mateuszem Żydkiem

Pierwszeństwo ma Lotnisko Chopina

Jak wskazano, by zapewnić możliwie największą dostępność "usług regularnego przewozu lotniczego w TMA Warszawa pierwszeństwo wykonania mają operacje lotnicze na Lotnisku Chopina w Warszawie (EPWA)".

W ramach pierwszeństwa "operacje lotnicze są wykonywane z lotnisk i na lotniska" w następującej kolejności:

Londyn - Heathrow (EGLL); Londyn - Luton (EGGW); Londyn - Stansted (EGSS); Frankfurt (EDDF); Nowy Jork (KJFK); Chicago (KORD); Paryż (LFPG); Bruksela (EBBR); Stambuł (LTFM); Rzym (LIRF); Amsterdam (EHAM); Toronto (CYYZ); Dubaj (OMDB); Incheon (RKSI); Monachium (EDDM); Rzeszów (EPRZ); Wiedeń (LOWW); Tel Awiw (LLBG); Oslo (ENGM); Zurich (LSZH); Dublin (EIDW); Kopenhaga (EKCH); Budapeszt (LHBP); Wilno (EYVI); Praga (LKPR); Bukareszt (LROP); Düsseldorf (EDDL); Barcelona (LEBL); Lizbona (LPPT); Tbilisi (UGTB); Berlin (EDDB); Szczecin-Goleniów (EPSC).

Decyzja w rękach koordynatora

Podano, że w przypadku, gdy będzie istniała możliwość wykonania operacji lotniczych wykraczających poza te operacje lotnicze, "oraz nie spowoduje to przekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa", na Lotnisku Chopina w Warszawie (EPWA) mogą być wykonywane operacje lotnicze z lotnisk i na lotniska inne. "W takim przypadku decyzję o przydziale czasów na start lub lądowanie podejmuje koordynator Lotniska Chopina w Warszawie (EPWA)" - wskazano w rozporządzeniu.

Jak dodano, w przypadku operacji lotniczych na trasach z lotnisk i na lotniska, "o których mowa w § 3 ust. 2, dopuszcza się ich wykonywanie na danej trasie wyłącznie raz dziennie, przez jednego przewoźnika lotniczego, który przewiózł największą liczbę pasażerów na danej trasie w latach 2019–2021, z wyłączeniem przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 3".

Podano, że prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz udostępni w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego wykaz przewoźników lotniczych i obsługiwanych przez nich tras.

Już od 1 maja

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2022 r., z wyjątkiem § 5, który wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Wskazano, że rozporządzenie traci moc 31 maja 2022 r.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(13)
WYRÓŻNIONE
HwdpPiS
3 lata temu
Tylko PiS potrafi zamienić międzynarodowe lotniska w stajnię w Janowie.
Jacek
3 lata temu
A Horała nadal przytula 60 tysięcy co miesiąc za pilnowanie łąki, na której i tak nic nigdy nie wyląduje bo przecież PiS pozwalniał kontrolerów lotów.
Niestety
3 lata temu
I po co nieudacznicy chcą budować, rzekomo budować, CPK? Skoro nie ma kontrolerów do obsługi? Leśnicy przyjdą obsługiwać loty?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (13)
Pasazer
3 lata temu
No tak dla Polaków brak ,kasy niech sponsorują u....nie. Wstyt znów PiS okrada.Unia nawet centa nie da
edimerc
3 lata temu
Uporczywie kasują komentarze krytyczne wobec żądań kontrolerów - tu i u Michnika. Komentarze popierające bez jakiejkolwiek merytoryki copy/paste mnozą się jak króliki. Czy to zgodne z prawem?
noname
3 lata temu
Polacy Polakom zgotowali ten los...
anna
3 lata temu
a co z lotami które juz sa kupione na Maja i nie sa w godzinach w tych które beda lotniska otwarte
123
3 lata temu
Wywalić ich, sabotażystów. Tak jak Reagan kiedyś.