Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
KKG
|
aktualizacja

Kurierzy toną w długach. "Bariera trudna do pokonania"

174
Podziel się:

Zadłużenie rynku kurierskiego w Polsce to łącznie 40,9 mln zł, z czego za aż 29 mln odpowiadają jednoosobowe działalności gospodarcze. Duże firmy kurierskie dobrze odnajdują się na rynku, dla mniejszych jest to trudne. Wysokie koszty w połączeniu z ograniczoną rentownością stają się barierą trudną do pokonania - informuje Krajowy Rejestr Długów.

Kurierzy toną w długach. "Bariera trudna do pokonania"
Firmy kurierskie toną w długach (getty images, Jakub Porzycki)

W ocenie autorów raportu, rozwój rynku kurierskiego napędzany jest przez rosnącą popularność internetowych zakupów, a wzrost zapotrzebowania na ich usługi przed 24 grudnia jest szansą i jednocześnie wyzwaniem.

Świąteczne zakupy generują przychody, z drugiej strony wymagają od firm szybkiego dostosowania się do zmieniających się trendów i potrzeb. Tegoroczne święta będą więc kolejnym sprawdzianem dla branży kurierskiej i e-commerce - wynika z raportu KRD.

Model biznesowy mikrofirm z sektora opiera się na schemacie, w którym podpisują oni umowę z duża firmą i np. leasingują samochód, aby dostarczać przesyłki najczęściej jako tzw. dostawy ostatniej mili. Brak doświadczenia przedsiębiorców prowadzi do niedoszacowania kosztów, gdyż muszą oni poza opłacaniem leasingu, zakupem paliwa i serwisowaniem auta dodatkowo opłacić składki ZUS, podatki i usługi księgowe - podkreślają eksperci.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Sprzedaje 15 tysięcy okularów miesięcznie. "Marża sięga 90 proc."

"To w połączeniu z niskimi marżami sprawia, że prowadzenie działalności staje się dla wielu mikroprzedsiębiorców ogromnym wyzwaniem, co pokazują liczby" - ocenia KRD.

Zgodnie z danymi KRD mikroprzedsiębiorstwa w branży KEP (kurier, ekspres, paczka) odpowiadają za 71 proc. całego zadłużenia tego sektora. JDG zalegają z płatnościami na 29 mln zł, a większe spółki odpowiadają za pozostałe 11,9 mln zł. Na 1338 zadłużonych podmiotów aż 1016 to najmniejsze firmy. Średnia kwota długu w branży wynosi 30,6 tys. zł.

Nie płacą rat kredytów i leasingów

Cytowany w raporcie prezes KRD Adam Łącki ocenił, że wysokie koszty w połączniu z ograniczoną rentownością stają się "barierą trudną do pokonania".

Z danych KRD wynika, że blisko dwie piąte ogólnego zadłużenia w tej branży to przede wszystkim niezapłacone raty kredytów czy leasingu, a jedna trzecia to zobowiązania wobec wtórnych wierzycieli, czyli funduszy sekurytyzacyjnych, które przejęły długi od instytucji finansowych - wyjaśnił Łącki.

KRD poinformował też, że największy dług jest na Mazowszu, gdyż zadłużenie kurierów z tego województwa odpowiada za ponad jedną czwartą całkowitej sumy w Rejestrze i wynosi 10,8 mln zł. - W pozostałych regionach kraju kwoty te również sięgają milionów. W województwie dolnośląskim zadłużenie wynosi blisko 4,2 mln zł, a w śląskim - ponad 4 mln zł - dodano.

Duzi sobie radzą, mali padają

Sandra Czerwińska z Rzetelnej Firmy stwierdziła, że o ile duże firmy kurierskie dobrze odnajdują się na rynku, dla mniejszych jest to trudniejsze. - Co więcej, odsetek firm kurierskich notowanych w KRD jako zadłużone wzrósł pod koniec roku o prawie 7 procent, a liczba przedsiębiorstw z kategorią A lub B, oznaczającą wysoką wiarygodność, zmniejszyła się o 10,5-12,5 proc. - dodała.

Krajowy Rejestr Długów podał, że 35,5 mln zł długu wobec kurierów to zaległości ich kontrahentów, a największy dług, czyli 19 mln zł, mają firmy handlowe. Przedsiębiorstwa z branży transportowej i magazynowej to kolejne 4,6 mln zł, a przemysłowe - 4,2 mln zł długu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(174)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Robert K.
1 tyg. temu
Więcej podatków, więcej opłat za wszystko, wyższe ZUS’y, więcej rozliczeń w różnych rządowych portalach, wyższe ceny paliw, wyższe ceny energii, mniejszy dostęp do służby zdrowia i sukces gwarantowany !!!! Dla tych co chcą wykończyć polską gospodarkę !!!
Nie
1 tyg. temu
Ta lub ten którzy byli kurierami wiedzą z czym to się je, na 6 rano na halę, skanowac i pakować paczki na busa, i na rejon ,zależy kto jaki ma ,a są rejony katastrofa, doreczenia paczek ,echopaki, odbiory, kurier plus minus jest na rejonie i 12 godz, zależy jaki rejon ,i sumując zarabia z 5 tyś na łapę o 12 godz ,przeliczajac na godziny to ma najniższa, nie polecam kurierki.
maria s.
1 tyg. temu
Nie radzą sobie. Lekceważą klienta. Paczka wyslana do mnie z Niemiec nigdy nie dotarła. Kurier DHL podobno 3x próbował ją dostarczyć, co nie jest prawdą.Wielokrotnie kontaktowałam się z DHL....podobno rozmowy były nagrywane..i za każdym razem informowano mnie, że przesyłka ostanie dostarczona. Podałam numer tel, maila...i nic....żadnej informacji. Nie polecam DHL
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
102334
1 tyg. temu
Dajmy więcej pieniędzy braciom ze wschodu, za kilka lat będziemy pracować na nich !
Polak
1 tyg. temu
Może zamiast się oszukiwać, w końcu ktoś przyzna, że "przedsiębiorca" wystawiający fakturę tylko dla 1 klienta w miesiącu to w rzeczywistości PRACOWNIK, a nie żadna "mikrofirma"!? "Duże firmy kurierskie", czyli te znane marki przyjmują zlecenia na przesyłki od klientów, po czym zlecają ich przewóz Kurierowi na JDG po "głodowej" stawce? To samo zresztą dotyczy branży TAXI, Dostaw jedzenia, gastronomii i wielu innych obecnie. Duże globalne korporacje wykorzystują "modę na Aplikacje" do przejmowania lokalnych rynków i łupienia "nie"pracowników na wysokich prowizjach, przy jednoczesnym braku jakichkolwiek świadczeń pracowniczych!
Piotr
1 tyg. temu
Wolny rynek
NAJNOWSZE KOMENTARZE (174)
Marta
5 dni temu
Skoro się płaci, to chce się tę paczkę otrzymać. Wydaje mi się, że gdyby dostarczali te paczki wolniej, to by było szybciej. Po co ktoś do mnie przyjeżdża przed południem, jak wszyscy w domu pracują? Jest podany telefon można uzgodnić.
Duke
6 dni temu
No to jeszcze żeby za tymi kurierami stała jakość usługi bo tu bywa różnie. Do tej pory pamiętam jak mi DHL wmawiał, że nikogo nie było w domu nawet jak im powiedziałem, że mam w bloku stróża i monitoring i mogę sobie łatwo sprawdzić czy kurier był czy nie. Paczkę ostatecznie dostałem, ale nerwów przy tym straciłem.
Grabarz
6 dni temu
Jestem Grabarzem, ostatnie pięć lat to piekło na ziemi, a jeżeli chodzi o toksyczne szpryce to potwierdzam 100%, roboty jest tyle, że szok, my zarabiamy już 7-12 tyś. zł. na rękę, a i tak nie ma chętnych do roboty, a jest jej coraz więcej i rośnie szybko, ledwo jest parę chwil dla rodziny.
van kalif
6 dni temu
Zarabiaja wszyscy.procz kurierow
Marian K.
6 dni temu
Rafał Brzózka powiedział że InPost zapłacił za 2023 250 milionów złotych podatku CIT. A taki DHL tylko 1 milion złotych a DPD tylko 33 milionów złotych. Tu widać jak zachodnie firmy są preferowane podatkowo w Polsce. Teraz pomyślmy, Ile Polska traci na rzecz zachodniego kapitału. A ta nierówność jest pokłosiem rządów postkomunistów i Tuska. Który, za pierwszych rządów, sprzedał co się dało. Dzisiaj prowadzi podobną politykę, a zaczął od PKP cargo, PKP Intercity ma mieć niemieckie wagony. Bo przetarg był tak skonstruowany, że polskie firmy nie spełniały warunków. Porty bałtyckie też mają przejąć Niemcy.
...
Następna strona