Sprawa dotyczy projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych, a także ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, które przygotowało Ministerstwo Infrastruktury.
W Ocenie Skutków Regulacji (OSR) przypomniano, że aktualnie pojazdy o masie dopuszczalnej powyżej 3,5 t uiszczają stawkę jednej opłaty, mającej charakter opłaty infrastrukturalnej (służącej odzyskaniu kosztów budowy infrastruktury drogowej), której stawki są zróżnicowane ze względu na klasę emisji EURO pojazdu.
"Zgodnie z przepisami zawartymi w projektowanej ustawie pojazdy poruszające się po sieci dróg płatnych będą uiszczały opłatę elektroniczną, składającą się z trzech komponentów: opłaty infrastrukturalnej – dotychczas pobieranej (...), opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładanej na podstawie emisji CO2 pojazdu – nowej opłaty, różnicowanej ze względu na klasę emisji CO2 i opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładanej ze względu na zanieczyszczenie powietrza – nowej opłaty, różnicowanej ze względu na klasę emisji EURO" - podano w OSR.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
MI: zachęta do wymiany floty
Jak podano w OSR regulacji, planowana zmiana wynika z potrzeby wdrożenia do polskiego prawa nowej dyrektywy Unii Europejskiej.
"Zmiana zasad nakładania opłat drogowych ma służyć zachęcaniu użytkowników pojazdów ciężkich do wymiany floty użytkowanych pojazdów na pojazdy spełniające najbardziej surowe normy środowiskowe poprzez gratyfikację w postaci ulgowych stawek opłat drogowych" - wskazano w Ocenie Skutków Regulacji.
Zaznaczono też, że "jednocześnie na użytkowników pojazdów ciężkich, które nie spełniają aktualnych norm środowiskowych, wymaganych od producentów nowych pojazdów nakładane są dodatkowe opłaty".
Nowe opłaty na pewno nie zostanie mile przyjęta przez branżę TSL, która jest ważna dla polskiej gospodarki, a w ostatnim czasie znajduje się w trudne sytuacji. Według ostatniego raportu BIG InfoMonitor największy przyrost niesolidnych płatników - o 2,5 tys. firm, nastąpił w trzecim kwartale w tym właśnie sektorze, który wciąż wyróżnia się najwyższym udziałem firm z problemami - od roku na poziomie bliskim 9 proc.
Przypomnijmy też, że 1 listopada sieć dróg płatnych dla pojazdów o DMC powyżej 3,5 t została rozszerzona na nowe odcinki.