Beskidzka Droga Integracyjna będzie mogła rywalizować o tytuł najbardziej malowniczej trasy w Polsce. Podobnie jak z Zakopianki czy ekspresowej "trójki" na odcinku Kamienna Góra - Bolków kierowcy (a może bardziej pasażerowie) będą mogli podziwiać górskie szczyty i tereny przyrodniczo chronione.
Co prawda podziwiać widoki można i teraz, jadąc drogą krajową nr 52, choć bardzo możliwe, że zakłócają to nerwy osoby siedzącej za kierownicą. Pokonanie około 60 km obecną trasą od Bielska-Białej do Głogoczowa (DK52 między S1 a Zakopianką) zajmuje teraz mniej więcej dwie godziny - przyznaje w rozmowie z money.pl Kacper Michna, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Problemy biorą się głównie z faktu, że jak na górską drogę przystało, nie ma tam zbyt wielu miejsc do wyprzedzania. A przynajmniej niewystarczająco, jeśli weźmie się pod uwagę przez ogromny ruch ciężarówek, wynikający z dużej liczby firm w okolicy - w tym giganta spożywczego Maspex. To jeden z największych koncernów branży w Europie Środkowo-Wschodniej, który stoi m.in. za markami Tymbark, Lubella czy Malma.
Droga krajowa nr 52 biegnie przez takie miasta, jak Kalwaria Zebrzydowska, Wadowice (gdzie siedzibę ma Maspex), Andrychów czy Kęty, a także przez jedną z dwóch największych wsi w Polsce. Mowa o miejscowości Kozy, gdzie mieszka 15 tys. osób.
Inwestycja planowana jest od lat. To efekt m.in. wydłużających się prac nad wytyczeniem przebiegu drogi ekspresowej w nowym śladzie, co doprowadziło np. do oprotestowania decyzji środowiskowej dla inwestycji, którą wydano w 2016 r. Oddalono ją prawomocnie w ubiegłym roku. Blokada trwała siedem lat. Przygotowania do etapu budowlanego mają jednak w najbliższych miesiącach przyspieszyć.
Tysiące odwiertów na przyszłej Beskidzkiej Drodze Integracyjnej
GDDKiA jest w przededniu ogłoszenia kluczowych dla inwestycji przetargów, których zakres zawierać ma m.in. badania geofizyczne i geologiczne, projekty budowlane oraz przygotowanie wniosków o zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Planujemy ogłoszenie pierwszych przetargów jeszcze w listopadzie - mówi money.pl rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Trasa ma powstać do 2032 roku, w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych - dodaje.
Warto zaznaczyć, że ogłoszone w tym miesiącu przetargi będą kolejnymi próbami znalezienia wykonawców badań geologicznych przez GDDKiA. W kwietniu tego roku unieważniono przetarg na to zadanie, ponieważ prawie nikt się nie zgłosił, chociaż do wygrania były milionowe kontrakty. Trasę podzielono na sześć odcinków i tylko do jednego wpłynęły oferty (za 22,8 mln zł i 27,3 mln zł), które też były dwukrotnie wyższe niż założony budżet.
Przetarg, na który spływa tak mało ofert, to "bardzo rzadka sytuacja" - przyznaje GDDKiA. Dlatego też przed ogłoszeniem kolejnego postępowania drogowcy spotkali się z przedstawicielami branży geologicznej, aby dowiedzieć się, co stanęło na przeszkodzie w złożeniu ofert, i lepiej przygotować nowe postępowanie. A na przyszłej Beskidzkiej Drodze Integracyjnej będzie co robić.
Planujemy wykonanie ponad 6,7 tys. odwiertów i ponad 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m, ich łączna długość to prawie 75,7 km. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać 30 m. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności - informuje GDDKiA.
Jest to niezbędne m.in. po to, żeby uniknąć późniejszego "falowania" jezdni czy występowania osuwisk.
BDI alternatywą dla autostrady A4
Droga ekspresowa S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona - jak wspomnieliśmy - w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
Na trasie powstanie 12 nowych węzłów: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Droga ekspresowa S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki: od Cieszyna do Bielska-Białej, a także od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Budowana Północna Obwodnica Krakowa będzie w przyszłości częścią S52.
Jacek Losik, dziennikarz money.pl