Osoby z pokolenia Alfa (czyli urodzone po 2010 roku) i z pokolenia Z (roczniki 1995–2012) ze smartfonem się właściwie nie rozstają. Jak wskazują autorzy raportu "Młodzi vs Mobile", trudno jest im sobie wyobrazić funkcjonowanie bez telefonu.
Co dziesiąty młody człowiek (15-20 lat) dałby radę funkcjonować bez smartfonu maksymalnie jedną godzinę. Z kolei 87 proc. Polaków w tym wieku patrzy w ekran telefonu od dwóch do dziesięciu godzin dziennie - wynika z raportu. Maksymalnie pół dnia bez telefonu wytrzymałaby natomiast jedna trzecia badanych. Tyle samo deklaruje, że byłyby to dwa dni.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Najmłodsi spędzają najwięcej czasu wpatrując się w ekran swojego smartfonu - 39 proc. z nich między 5 a 10 godzin, a 9 proc. ponad 10 godzin dziennie. Z kolei 48 proc. osób w tym wieku spędza z telefonem w ręku od 2 do 5 godzin, a 4 proc. - mniej niż godzinę.
Według badania im młodsze osoby, tym większa skłonność do instalowania aplikacji mobilnych. Oferowane w nich zniżki i rabaty zachęcają do zakupów w aplikacjach.
Najmłodsi (15-20 lat) przez aplikacje najchętniej kupują odzież i obuwie (88 proc.), streaming video (82 proc.), jedzenie z dostawą (78 proc.) i bilety do kina lub teatru (76 proc.). Przez aplikacje nie kupują natomiast m.in. artykułów spożywczych, biletów na wydarzenia sportowe czy sprzętu sportowego.
Fotografują produkty, sprawdzają ceny
78 proc. Polaków między 15. a 20. rokiem życia korzysta z telefonu w trakcie zakupów w sklepach stacjonarnych. 16 proc. z nich nigdy nie korzysta z internetu w trakcie takich zakupów. Im kupujący są młodsi, tym częściej sprawdzają oceny i opinie o produktach (48 proc.) - wynika z badania. Najmłodsza grupa zdecydowanie częściej niż pozostali używa telefonu do fotografowania produktów w celu ich zapisania - 30 proc.
Raport powstał w oparciu o badanie ilościowe wykonane metodą CAWI na ogólnopolskim panelu on-line; uczestniczyło w nim 1011 osób w wieku 15-35 lat. Badanie zostało zrealizowane w kwietniu 2023 r., przy współpracy firmy Future Mind i SW Research.