- Konsekwentne ocieplanie stosunków polsko-litewskich przynosi wymierne korzyści biznesowe. Po ponad 10 latach odbudowany został 19 km odcinek torów z Możejek do Renge. W ten sposób odzyskujemy najkrótsze połączenie kolejowe z Łotwą - poinformował na Twitterze Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.
Przez ostatnią dekadę transport odbywał się dłuższą o ponad 150 km, trudniejszą oraz bardziej kosztowną logistycznie trasą - przypomina PKN Orlen.
- Wypracowaliśmy dobre, partnerskie relacje z litewskimi partnerami, dzięki którym możemy skutecznie realizować zadania biznesowe w regionie. Nasze przedsięwzięcia będą coraz bardziej opłacalne, co zabezpieczy zarówno nasze przychody, jak i wpływy do litewskiego budżetu. Rafineria w Możejkach to gwarant bezpieczeństwa energetycznego Litwy oraz całego regionu - stwierdza Daniel Obajtek.
Koncern przypomniał, że przez niemal 10 lat bezskutecznie domagał się odbudowy tego odcinka. W pierwszych miesiącach swojego urzędowania prezes PKN Orlen Daniel Obajtek wynegocjował i podpisał z litewskim rządem oraz Kolejami Litewskimi memorandum, gwarantujące przywrócenie transportu kolejowego na linii Możejki - Renge.
- Jest to niewątpliwie bardzo ważny odcinek, ponieważ jest to najkrótsza droga do zaopatrzenia w produkty nasze rynki macierzyste, czyli Łotwę i Estonię - mówił Michał Rudnicki, prezes Orlen Lietuva w "Salonie Politycznym" na antenie Radia znad Wilii. Podkreślił również, że Orlen Lietuva zapewnia bezpieczeństwo energetyczne w kraju i że nikt już teraz nie wątpi, że była to trafiona inwestycja.
- Zrealizowaliśmy to, co wiosną obiecaliśmy przy udziale ministrów transportu Polski, Litwy i Łotwy. Odcinek do Renge został odbudowany. Te 19 km jest dla nas ważniejsze niż jakiekolwiek inne 19 km torów. To fundament trwałości naszych relacji i rozwoju biznesu z PKN Orlen i z Polską - komentował też dyrektor generalny Kolei Litewskich Mantas Bartuska.
"Intensyfikacja działań pomiędzy PKN Orlen z Kolejami Litewskimi nastąpiła 14 sierpnia 2018 r., kiedy szefowie obu spółek: Daniel Obajtek i Mantas Bartuska podpisali porozumienie o rozszerzeniu współpracy. Wtedy zainaugurowano również odbudowę torów na trasie Możejki - Renge, która została właśnie zakończona. Z kolei 20 stycznia 2019 r. przedłużono porozumienie, które gwarantuje nie tylko utrzymanie dotychczasowego wolumenu przewożonych produktów do krajów bałtyckich, ale przyczynia się do znacznego zwiększenia transportu produktów do Polski" - czytamy w komunikacie spółki.
Zakład w Możejkach należący do Orlen Lietuva jest jedyną rafinerią w krajach bałtyckich. Od niedawna jest też elementem zintegrowanego łańcucha petrochemicznego PKN Orlen. Spółka pozostanie istotną częścią Grupy, zapewniając dostawy produktów ropopochodnych na rynki Litwy, Łotwy, Estonii i Polski, podsumowano.
Grupa PKN Orlen zarządza sześcioma rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi też działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 109,7 mld zł w 2018 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl