Jak podaje portalsamorządowy.pl, Ministerstwo Cyfryzacji rozważa wprowadzenie zmian w przepisach, które umożliwiłyby samorządowcom składanie oświadczeń majątkowych w formie elektronicznej.
Składanie takich oświadczeń jest prawnym obowiązkiem m.in. radnych na poziomie gminnym, powiatowym i wojewódzkim, jak również wójtów, burmistrzów oraz prezydentów miast. Co roku polscy samorządowcy składają ponad 50 tysięcy oświadczeń majątkowych, a w latach wyborczych liczba ta przekracza 100 tysięcy. Składanie oświadczeń w formie papierowej generuje ogromne zużycie papieru.
Można by tego uniknąć, gdyby samorządowcy mogli składać oświadczenia majątkowe elektronicznie - informuje portalsamorządowy.pl. W związku z tym do sejmowej Komisji do spraw Petycji wpłynęła propozycja zmiany sposobu składania oświadczeń poprzez wprowadzenie możliwości składania ich za pośrednictwem platformy ePUAP z użyciem podpisu kwalifikowanego lub zaufanego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Posłowie zwrócili się do Ministerstwa Cyfryzacji
Wiceminister cyfryzacji, Dariusz Standerski, przypomniał, że kwestie dotyczące oświadczeń majątkowych reguluje ustawa o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, a wzór oświadczenia majątkowego określa prezydent RP.
Standerski podkreślił, że obecna ustawa nie precyzuje jednoznacznie, czy oświadczenie majątkowe musi być w formie papierowej, czy też może być złożone elektronicznie. Wzór oświadczenia zawiera elementy sugerujące konieczność podpisania go odręcznie, co wskazuje, że intencją prezydenta RP było stworzenie wzoru do użytku w formie papierowej - czytamy.
Jednak Standerski zauważył, że jeśli uzna się, że możliwe jest składanie oświadczeń w formie elektronicznej, to taka forma musi spełniać wymogi prawne, aby była uznana za równoważną z dokumentem papierowym.
Ministerstwo wskazuje, że sprawa jest złożona, ponieważ przy ocenie dopuszczalności podpisu elektronicznego należy uwzględnić, że musi on mieć takie same skutki prawne, jak podpis odręczny. W przypadku podpisu kwalifikowanego jest to możliwe zarówno w relacjach cywilnych, jak i administracyjnych.
Jeśli chodzi o podpis zaufany, Ministerstwo wyjaśnia, że można go rozważać wyłącznie w relacjach administracyjnych.
W związku z tym wdrożenie elektronicznej formy składania oświadczeń wymaga dalszych analiz i zmian legislacyjnych, nad którymi Ministerstwo Cyfryzacji obecnie pracuje – zapowiedział wiceminister Standerski.