Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MZUG
|

Nadchodzi rewolucja w oświadczeniach majątkowych samorządowców? Resort chce zmian

1
Podziel się:

Ministerstwo Cyfryzacji analizuje wprowadzenie zmian prawnych, które umożliwią samorządowcom składanie oświadczeń majątkowych w formie elektronicznej. To krok w stronę zmniejszenia biurokracji i ekologii, który wymaga jednak zmian legislacyjnych oraz technicznych analiz - podaje portalsamorządowy.pl.

Nadchodzi rewolucja w oświadczeniach majątkowych samorządowców? Resort chce zmian
Elektronizacja oświadczeń majątkowych (Adobe Stock, PAWEL_KACPEREK)

Jak podaje portalsamorządowy.pl, Ministerstwo Cyfryzacji rozważa wprowadzenie zmian w przepisach, które umożliwiłyby samorządowcom składanie oświadczeń majątkowych w formie elektronicznej.

Składanie takich oświadczeń jest prawnym obowiązkiem m.in. radnych na poziomie gminnym, powiatowym i wojewódzkim, jak również wójtów, burmistrzów oraz prezydentów miast. Co roku polscy samorządowcy składają ponad 50 tysięcy oświadczeń majątkowych, a w latach wyborczych liczba ta przekracza 100 tysięcy. Składanie oświadczeń w formie papierowej generuje ogromne zużycie papieru.

Można by tego uniknąć, gdyby samorządowcy mogli składać oświadczenia majątkowe elektronicznie - informuje portalsamorządowy.pl. W związku z tym do sejmowej Komisji do spraw Petycji wpłynęła propozycja zmiany sposobu składania oświadczeń poprzez wprowadzenie możliwości składania ich za pośrednictwem platformy ePUAP z użyciem podpisu kwalifikowanego lub zaufanego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Oddajcie dietę". Apel Zimocha. Jaki będzie odzew?

Posłowie zwrócili się do Ministerstwa Cyfryzacji

Wiceminister cyfryzacji, Dariusz Standerski, przypomniał, że kwestie dotyczące oświadczeń majątkowych reguluje ustawa o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, a wzór oświadczenia majątkowego określa prezydent RP.

Standerski podkreślił, że obecna ustawa nie precyzuje jednoznacznie, czy oświadczenie majątkowe musi być w formie papierowej, czy też może być złożone elektronicznie. Wzór oświadczenia zawiera elementy sugerujące konieczność podpisania go odręcznie, co wskazuje, że intencją prezydenta RP było stworzenie wzoru do użytku w formie papierowej - czytamy.

Jednak Standerski zauważył, że jeśli uzna się, że możliwe jest składanie oświadczeń w formie elektronicznej, to taka forma musi spełniać wymogi prawne, aby była uznana za równoważną z dokumentem papierowym.

Ministerstwo wskazuje, że sprawa jest złożona, ponieważ przy ocenie dopuszczalności podpisu elektronicznego należy uwzględnić, że musi on mieć takie same skutki prawne, jak podpis odręczny. W przypadku podpisu kwalifikowanego jest to możliwe zarówno w relacjach cywilnych, jak i administracyjnych.

Jeśli chodzi o podpis zaufany, Ministerstwo wyjaśnia, że można go rozważać wyłącznie w relacjach administracyjnych.

W związku z tym wdrożenie elektronicznej formy składania oświadczeń wymaga dalszych analiz i zmian legislacyjnych, nad którymi Ministerstwo Cyfryzacji obecnie pracuje – zapowiedział wiceminister Standerski.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(1)
WYRÓŻNIONE
alpoe0
2 miesiące temu
najpierw bank (archiwum) tych informacji majątkowych - w samorządach idą największe "przewały" - więc koniecznym jest uniemożliwienie "elektronicznego przewału" w tym zakresie - a jest o co walczyć
NAJNOWSZE KOMENTARZE (1)
alpoe0
2 miesiące temu
najpierw bank (archiwum) tych informacji majątkowych - w samorządach idą największe "przewały" - więc koniecznym jest uniemożliwienie "elektronicznego przewału" w tym zakresie - a jest o co walczyć