W nocy z poniedziałek na wtorek (19 na 20 grudnia) do miejscowości Babica dotarł transport kolejnych elementów maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Akcja logistyczna trwała ponad dwa tygodnie. Konwój, który ruszył z Opola, ze względu na gabaryty części gigakreta przemieszczał się z prędkością 10-30 km/h.
Rozmiary elementów maszyny, które ważą po kilkaset ton, wymagały też skorzystania z głównych dróg w Polsce. Konwój w godzinach nocnych blokował ruch na wybranych odcinkach autostrad A4 i A1, dróg ekspresowych S2, S8, S12, S17 i S19, a także krajowej 19.
Drugi konwój przewoził napęd główny tunelownicy i elementy jej obudowy. Wcześniej, bo pod koniec listopada, do miejscowości Babica przewieziono m.in. tarczę skrawająca o średnicy 15,2 m. Wykonawcy zostało do sprowadzenia na plac budowy ostatnie części maszyny TBM.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Koniec utrudnień w związku z transportem gigakreta dla S19
Trzeci konwój z elementami tunelownicy, która po złożeniu będzie długa na 112 m oraz ważyła 4000 ton, wyruszy w styczniu 2023 r. Rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia jednak, że nie spowoduje utrudnień. Największe problemy związane z transportem części za zmotoryzowanymi.
- Będzie to transport znacznie mniejszych części maszyny. Nie będzie on generował utrudnień w ruchu i zostanie podzielony na dwie noce - przekazała Joanna Rarus, rzeczniczka prasowa GDDKiA oddział Rzeszów.
Początek drążenia tunelu zaplanowano na wiosnę 2023 r. Będzie składał się z dwóch nitek o długości każdej ponad 2,2 km. Maszyna ma natomiast wiercić ok. 10 m dziennie. Z ciekawostek GDDKiA podaje np., że gigakret pochłonie tyle prądu, ile wystarczyłoby do zasilania 25-tysięcznego miasteczka.
2,2 mld zł za budowę kolejnego odcinka szlaku Via Carpatia
Odcinek S19 Rzeszów Południe-Babica realizowany jest w systemie "projektuj i buduj". Wykonawca - konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción - opracował dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i prowadzi roboty budowlane. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Zakończenie prac zaplanowano na 2026 r.
W ramach inwestycji, oprócz tunelu powstaną również: węzeł Babica, sześć estakad, dwa wiadukty nad S19 i dwa lądowiska dla śmigłowców. Wybudowane zostanie też pierwsze w woj. podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem.