Wielkimi krokami zbliża się 2023 r., a co za tym idzie - nowy sezon dla drogowców. W przyszłym roku GDDKiA planuje ogłosić przetargi na budowę tras o łącznej długości "co najmniej" 480 km w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Wśród nich jest sporo nowych ekspresówek, m.in. kolejny fragment trasy Via Carpatia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowe drogi ekspresowe w Polsce
Jeśli plan drogowców się powiedzie, to w najbliższych miesiącach ruszą poszukiwania wykonawców m.in. dla drogi S19 (Sokółka Północ - Dobrzyniewo) na Podlasiu czy dla S8 (Bardo - Wrocław) na Dolnym Śląsku. Te dwa odcinki to w sumie 100 km.
Kolejne ekspresówki GDDKiA zamówi w Wielkopolsce. Mają to następne fragmenty trasy S11 o łącznej długości 57 km: Ostrów Wielkopolski - Kępno oraz obwodnica Obornik.
Zostając na "jedenastce", jedziemy na północ. Na Pomorzu Zachodnim drogowcy mają ogłosić przetargi na odcinek S11 Bobolice - Szczecinek (24,4 km). Do tego dojdzie też przetarg na brakujące elementy trasy S10 od Szczecina do Piły.
Przetargi na budowę S7, S11, S12 i S74
Zmieniamy region. W 2023 r. na południu kraju ruszyć ma postępowanie na następny fragment S11 - od Kępna do granicy woj. opolskiego i śląskiego (bez obwodnicy Olesna), czyli budowy 46 km nowej drogi ekspresowej.
Dużo kontraktów drogowych w przyszłym roku będzie też do wygrania na Kielecczyźnie. Tam z kolei GDDKiA w przyszłym roku ma zacząć poszukiwania wykonawców trzech części drogi S74 o łącznej długości ponad 70 km. To odcinki: Cedzyna - Łagów (z obwodnicą Łagowa), Łagów - Jałowęsy - Tomaszów oraz Przełom - granica woj. świętokrzyskiego.
Warszawski oddział GDDKiA ma z kolei ogłosić zamówienie na wykonanie dwóch dróg ekspresowych. Pierwsza to trasa S7 między miejscowościami Czosnów a Kiełpin. Druga - S12 od granicy woj. łódzkiego i mazowieckiego (węzeł Gielniów) do węzła Wieniawa. Łącznie to blisko 40 km.
GDDKiA zbuduje obwodnice. Oto plan przetargów na 2023 r.
Drogowcy mają więcej planów na przyszły rok. W ramach Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020–2030 GDDKiA zamierza ogłosić postępowania dla 12 inwestycji o łącznej długości 85 km.
W tej kategorii najwięcej umów przygotuje szczeciński oddział drogowców. W ciągu drogi krajowej nr 22 mają być ogłoszone przetargi na obwodnice: Rusinowa, Szwecji i Wałcza. Szczecin ponadto zamierza zamówić też drogi wokół Kołbaskowa (w ciągu krajowej 13) i Rusinowa (krajowa 20).
Na Śląsku GDDKiA planuje ogłosić przetargi na obwodnice Kroczyc i Pradeł (droga krajowa nr 78). W Lubuskiem w 2023 r. ruszyć ma postępowanie na trasę wokół Krosna Odrzańskiego (DK29). Na Dolnym Śląsku drogowcy zamówią obwodnicę Głogowa (DK12), Podlasiu - Białobrzegów (DK8), Podkarpaciu - drugi etap obwodnicy Sanoka (DK8), a w Łódzkiem - Srocka (droga krajowa nr 12).
Więcej inwestycji na drogach w Polsce
Plany GDDKiA na przyszły rok są najszerzej zakrojone w ostatnich pięciu latach. Tegoroczny plan obejmował zadania o łącznej długości blisko 475 km. W trakcie pandemii koronawirusa było jeszcze mniej. W 2021 r. - ok. 350 km, w 2020 r. - 353 km, a w 2019 r. - 435 km.
Plan ogłoszenia przetargu to jeszcze nie jest przetarg. A nawet rozstrzygnięte postępowanie, choć jest ważnym elementem, nie daje pewności, że inwestycja się zacznie. Również w tym roku kierowcy mieli okazję się o tym przekonać.
Sztandarową inwestycją, na którą w 2022 r. GDDKiA miała ogłosić przetarg, jest rozbudowa autostrady A2 między Łodzią a Warszawą. Na coraz bardziej zatłoczonym odcinku tej jednej z najważniejszych tras w Polsce, mają być dobudowane dodatkowe pasy (po jednym w każdym kierunku). Jak dotąd ta deklaracja nie została spełniona.
Długo wyczekiwana rozbudowa A2
Poszerzenie Autostrady Wolności (A2), jak pisaliśmy w money.pl, zostało zapowiedziane przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka w 2017 r. Z wypowiedzi szefa resortu wynikało, że inwestycja jest jedną z priorytetowych inwestycji drogowych w Polsce. Nie był to jednak zwiastun rychłego rozpoczęcia robót.
Co ważne, w przypadku A2 mowa o przetargu na sam projekt, po którym dopiero GDDKiA będzie szukała wykonawcę prac fizycznych. Opóźnienie, jak podali money.pl drogowcy, wynikało z tego, że inwestycja nie miała zapewnionego finansowania, ale to się ostatnio zmieniło.
Premier Mateusz Morawiecki poinformował w tym tygodniu, że rząd zatwierdził program budowy dróg krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Jego wartość oszacował na 294 mld zł. Szef rządu zadeklarował, że wszystkie ujęte w PBDK inwestycja mają zapewnione finansowanie. Jest wśród nich również rozbudowa autostrady A2 od Łodzi do Warszawy.
Inwestycje drogowe odpowiedzią na spowolnienie gospodarcze
Plan przetargowy na przyszły rok, jak wspomnieliśmy, jest bogatszy niż ten na ostatnie lata. Mimo trudnej sytuacji na rynku budowlanym, co jest związane z wysoką inflacją, która jeszcze ma wzrosnąć, a także z - momentami - szalonymi cenami materiałów budowlanych. Drastyczny wzrost odnotowano w 2022 r. np. w przypadku stali.
- Inwestycje infrastrukturalne są kołem napędowym wzrostu gospodarczego, za 5-10 lat Polska będzie jednym z najlepiej skomunikowanych krajów w Europie - powiedział premier, prezentując nowy PBDK. - Pomimo sytuacji wywołanej wojną nie zwalniamy z inwestycjami, ponieważ wiemy, że inwestycje infrastrukturalne są też kołem napędowym wzrostu gospodarczego, odbicia się w kryzysie, który zgotował nam [Władimir - red.] Putin, a wcześniej pandemia - wskazał Morawiecki.
Branżę drogową starał się uspokoić również minister infrastruktury. - Możemy poinformować wszystkich przedsiębiorców i ich rodziny, że stabilizacja w obszarze inwestycji drogowych i transportowych dotyczy również lat następnych - powiedział Adamczyk.
Poza projektem rozbudowy A2 GDDKiA ma jeszcze w tym roku ogłosić przetargi m.in. na realizację trzech odcinków S17 na Lubelszczyźnie (Piaski Wschód - Łopiennik, Krasnystaw Północ - Zamość Sitaniec), S16 (Olsztyn Wschód - Biskupiec).
Niewypały drogowe 2022 r.
Dobre wiadomości dla firm drogowych, za które można uznać zapowiedź nowych inwestycji, prędko nie staną się dobrymi wiadomościami dla kierowców. Do tego, jak wiemy, nomen omen długa droga.
O ile nowe drogi powstają z reguły bez większych utrudnień, zupełnie inaczej jest w przypadku modernizacji. Z pewnością trudna dla kierowców będzie rozbudowa autostrady A2, która prowadzona będzie pod ruchem.
Zmotoryzowani w ciemno mogą założyć, że co najmniej część z zaplanowanych inwestycji złapie opóźnienie. Tegorocznym tego przykładem jest, chociażby element drogi ekspresowej S6, czyli tzw. Trasy Kaszubskiej. Odcinek pomiędzy Bożepolem Wielkim a Strzebielinem miał być oddany do użytku w połowie 2021 r. Zostanie teraz, przed gwiazdką.
W przypadku Trasy Kaszubskiej GDDKiA miała sporo zastrzeżeń do wykonawcy za tempo prowadzonych prac. Ale to nie zawsze robotnicy są winni. Ostatnio GDDKiA w Białymstoku musiała odstąpić od umów na trzy odcinki drogi S19. Powodem tego było sądowne uchylenie decyzji środowiskowej dla tej inwestycji. - Dalsze działania dotyczące realizacji tych trzech odcinków będą zależne od terminu uzyskania dla nich wykonalnej decyzji środowiskowej - przekazali drogowcy.
Jacek Losik, dziennikarz money.pl