Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Przełom w OC. Sąd stanął po stronie zmotoryzowanych

26
Podziel się:

Sąd Najwyższy wydał uchwałę, z której wynika, że poszkodowany w kolizji nie musi naprawiać samochodu w warsztacie z sieci naprawczej ubezpieczyciela. Nawet jeśli ceny są tam niższe niż u innego mechanika - informuje serwis prawo.pl. To nie koniec pozytywnych wiadomości dla kierowców.

Przełom w OC. Sąd stanął po stronie zmotoryzowanych
Są Najwyższy wydał korzystną uchwałę dla poszkodowanych kierowców w kolizjach (autokult, Marcin Łobodziński)

Jak informuje prawo.pl, Sąd Najwyższy 8 maja wydał korzystną dla poszkodowanych w kolizjach uchwałę w sprawie dopuszczalności uwzględniania rabatów w ramach odszkodowania z obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej

SN stwierdził, że wysokość odszkodowania z OC powinna odpowiadać poniesionym uzasadnionym kosztom i nie zależy od ulg i rabatów możliwych do uzyskania przez poszkodowanego od podmiotów współpracujących z ubezpieczycielem. Jeśli zaś poszkodowany nie naprawił pojazdu, to wysokość odszkodowania powinna odpowiadać przeciętnym kosztom naprawy na lokalnym rynku - informuje prawo.pl.

Oznacza to, że poszkodowany w kolizji nie musi naprawiać auta w warsztacie z sieci naprawczej ubezpieczyciela, nawet gdy ten warsztat oferuje atrakcyjne rabaty i cena naprawy jest niższa niż u innego mechanika. Co więcej, firma ubezpieczeniowa nie może obniżać odszkodowania o wysokość tych rabatów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Pokazał skutki fuzji. "Nowy gracz. To niebezpieczne dla Polski"

Poszkodowany kierowca ma prawo wybrać warsztat

Serwis wskazuje, że SN podzielił stanowisko rzecznika finansowego, że zachowanie obowiązków współpracy poszkodowanego (jako wierzyciela) z ubezpieczycielem (jako dłużnikiem), poprzez przeciwdziałanie zwiększeniu szkody i minimalizowania jej skutków, nie może przekładać się w sposób negatywny na przysługujące poszkodowanemu prawa podmiotowe, dające prawo wyboru warsztatu, w którym dokona naprawy czy też zakupu części.

- Uchwała Sądu Najwyższego ma bardzo istotne znaczenie dla każdego, kto choć raz zetknął się z likwidacją szkody komunikacyjnej z umowy ubezpieczenia OC - komentuje w rozmowie z portalem prawo.pl dr Bohdan Pretkiel, rzecznik finansowy.

I wyjaśnia: - Poniesiony uszczerbek majątkowy powinien zostać w całości wynagrodzony. Ustawodawca daje poszkodowanemu prawo wyboru sposobu naprawienia szkody przez przywrócenie stanu poprzedniego lub zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej. Dotyczy to również kwestii wyboru warsztatu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(26)
WYRÓŻNIONE
kierowiec
7 miesięcy temu
Kiedy zniesiony zostanie kuriozalny obowiązek tzw. "ciągłości ubezpieczenia OC". Nie ma on żadnego, absolutnie żadnego wpływu, na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, jak to nam się wmawia. Został wprowadzony, pod wpływem lobby ubezpieczycieli i tylko służy do drenowania kieszeni kierowców. To ubezpieczenie jest potrzebne, tylko jak pojazd znajduje się w ruchu na drodze publicznej, jak stoi w garażu, na warsztacie, czy nawet w stodole, to ubezpieczenie do niczego potrzebne nie jest. Żeby nie było, jestem za surowym a nawet bardzo surowym, karaniem tych, którzy na drogi publiczne, wyjeżdżają pojazdem bez ubezpieczenia.
rafal
7 miesięcy temu
Przy szkodzie całkowitej również powinno być jak na zachodzie. Ubezpieczyciel zabiera wrak i wypłaca całość a nie, zostawia Ci wrak który masz sobie sam sprzedać i ci obniża wartość szkody całkowitej o wrak. ubezpieczyciele na zachodzie potem sami sprzedają na aukcjach uszkodzone pojazdy
Janekzjawora
7 miesięcy temu
Ja kiedyś usłyszałem że samochód po kolizji naprawiony na nowych częściach zyskuje na wartości według ubezpieczyciela ponieważ zostały zamontowane nowe części miejsce starych to jest paranoja
NAJNOWSZE KOMENTARZE (26)
Tomek
7 miesięcy temu
Przełom to będzie jak ubezpieczenie będziemy płacić od kierowcy a nie od pojazdu.
Wesoły Rolnik
7 miesięcy temu
Może nasi posłowie którzy żyją dostatnie za nasze pieniądze zmienią prawo i wycenę szkody oraz oględziny samochodu będą robić rzeczoznawcy niezależni od firm ubezpieczeniowych. To tutaj tkwi źródło wszelkiego zła.
Maciej
7 miesięcy temu
Fajnie że zad się za to wziął, ale jeszcze fajnie by było gdyby zabrali się za towarzystwa ubezpieczeniowe które oszukują na wartości pojazdu z przed szkody. Wartość rynkowa auta np 15tys zł a TU wybiera 5 aut najtańszych z tego modelu pomijając rok produkcji wyposażenie silnik moc oraz skrzynie i stan. I wychodzi że twoje auto średnia cena rynkowa przed szkoda jest warte 3 tys a koszt naprawy po wypadku 10 tys. Też będę walczył bo tak mnie towarzystwo ubezpieczeniowe mnie potraktowało. A jak płacić polisę to oczywiście już teraz natychmiast.
Tymek
7 miesięcy temu
Uważam że: jak kupuję nowe auto i podobają mi się tablice to powinny być one ze mną a nie z autem i tak jak jest w Szwajcarii jak mam 5 aut ale używam jednego w danym momencie to płacę jedną polisę OC bo jednym jadę w jednym czasie.
@B/B
7 miesięcy temu
Od oleju i wysokiej temperatury zapalić się może każde auto. Każde szansa jest taka sama niezależnie czy to elektryk, czy nie.
...
Następna strona