Ratusz opracował cztery warianty usprawnienia ruchu rowerowego na Starym Mokotowie. Każdy z nich wymaga większych lub mniejszych zmian w istniejącej infrastrukturze drogowej. A konkretnie likwidacji części miejsc parkingowych i stworzenia pasów (lub kontrpasów) dla rowerzystów.
Cztery warianty redukcji miejsc parkingowych na Starym Mokotowie
Wariant "niezbędny" zakłada redukcję miejsc o 204 (34,06 proc.). Koszt przygotowania i wprowadzenia tego wariantu to ponad 3,8 mln zł.
Wariant drugi, czyli "minimalny", oznacza likwidację 371 miejsc parkingowych (37,21 proc.). Koszt prac w tym przypadku to ponad 6,8 mln zł.
Następny wariant - "rekomendowany" - obejmuje 669 miejsc parkingowych. Koszt to prawie 8,5 mln zł.
"Maksymalny" wariant zakłada likwidację 1068 miejsc parkingowych. Koszt przedsięwzięcia w tym wydaniu wyniósłby ponad 10,1 mln zł.
Ratusz zaprasza na konsultacje
Polska Agencja Prasowa wyciągnęła krytyczne komentarze wobec planów ratusza. Który - zaznaczmy - zaprasza na konsultacje społeczne w tej sprawie. Mają przyjąć formę m.in. przejazdu rowerowego przez osiedle.
"Właściwie jak bardzo społeczne są to konsultacje, skoro pytają państwo tylko jedną grupę?" - pyta jeden z internautów. "Po co usprawniać? Tej garstce sezonowej to, co jest, powinno wystarczyć" - komentuje kolejny.
Do naszej redakcji dotarły jednak również komentarze mieszkańców. Wynika z nich jednak, że lokalna społeczność jest podzielona w tej sprawie.
Jest niebezpiecznie, bo samochodów jest zbyt dużo
- Twierdzenie, że to są zmiany na korzyść tylko jednej grupy społecznej, to odwracanie kota ogonem - mówi money.pl Mateusz. - Cały stary Mokotów jest wręcz zawalony samochodami, które parkują, gdzie popadnie. Dodatkowo biegną tędy dwie arterie, na których kierowcy notorycznie łamią ograniczenia prędkości, praktycznie uniemożliwiając jazdę nimi na rowerze bez ryzyka utraty zdrowia. W takiej sytuacji nowe drogi rowerowe w dzielnicy są absolutnie niezbędne - twierdzi mężczyzna.
Małgorzata z kolei jest zdania, że parkowanie na osiedlu wymaga zmian. Bo aut jest zbyt dużo. - Samochody parkowane są na chodnikach, przy przejściach dla pieszych, często w miejscach utrudniających bezpieczne prowadzenie auta - mówi kobieta. Ona jednak zaznacza, że miejsc parkingowych na osiedlu jest za mało.
Urzędnicy zapewniają, że w rejonach, których dotyczyć będą zmiany, zawisną plakaty i pojawią się ulotki informacyjne. Odbędzie się też spotkanie i dyżury konsultacyjne. Można też wysłać opinię mailem na adres mokotow.opinie@um.warszawa.pl. Konsultacje potrwają do 24 listopada.