Unimot ma przejąć bazy paliwowe od Lotosu po fuzji z Orlenem. W połowie tego roku spółka otrzymała zgodę prezesa UOKiK na nabycie 100 proc. akcji spółki Lotos Terminale. Umowa przedwstępna, na którą konieczna była także zgoda Komisji Europejskiej, obejmuje biznes niezależnego operatora logistycznego oraz produkcji i sprzedaży asfaltów.
Tymczasem w piątek Unimot poinformował w komunikacie giełdowym, że "nie jest w stanie w sposób jednoznaczny określić wielkości wpływu na EBIDTA skorygowaną planowanego nabycia 100 proc. akcji Lotos Terminale z powodu m.in. braku możliwości precyzyjnego określenia terminu zamknięcia tej transakcji w 2023 r ".
Poinformowano także, że "Emitent i jego spółka zależna – Unimot Investments współpracują ze sprzedającym w celu możliwe szybkiej realizacji transakcji związanej z przejęciem akcji Lotos Terminale.
Jednocześnie Unimot wyjaśnił, że biorąc pod uwagę powyższe czynniki, publikacja prognoz finansowych byłaby obarczona zbyt dużym ryzykiem i mogłaby wprowadzić inwestorów w błąd.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Unimot przejmie Lotos Terminale za kredyt
Unimot szacuje, że przejmowany biznes może w przyszłości generować dodatkowe około 70 - 100 mln zł wyniku EBITDA. Z raportu firmy dotyczącego wyników finansowych za trzeci kwartał 2022 roku wynika, że transakcja zostanie sfinansowana w większości z kredytów bankowych, a stosowna umowa kredytowa w łącznej wysokości 360 mln zł z konsorcjum trzech banków została zawarta 12 stycznia 2022 roku.
Przypomnijmy, w wyniku umów podpisanych z wcześniej z Orlenem i Lotosem, Unimot ma przejąć dziewięć terminali o pojemności 350 tys. metrów sześciennych, z opcją rozbudowy do 410 tys. metrów sześciennych. Firma będzie także właścicielem nowego terminalu w Szczecinie, który ma zbudować Orlen.
— Dzięki transakcji będziemy trzecim graczem w Polsce na rynku logistyki paliwowej, drugim co do wielkości graczem na hurtowym rynku paliwowym i drugim na rynku asfaltów. Staniemy się dwukrotnie większą organizacją pod względem EBITDA oraz liczby pracowników po przejęciu — mówił prezes Unimotu Adam Sikorski na konferencji poświęconej przejęciu aktywów Lotosu w wyniku fuzji z Orlenem na początku 2022 roku.
Obajtek w tarapatach? "W PiS narasta irytacja"
Unimot to multienergetyczna grupa kapitałowa, która oferuje produkty paliwowe, gaz oraz energię elektryczną. Spółka buduje też sieć stacji paliw w Polsce pod marką AVIA. Od marca 2017 roku firma jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Obecnie ma 105 stacji paliw. Rok temu miała ich 76.
Na początku sierpnia Unimot poinformował, że podpisał umowę przeniesienia części przedsiębiorstwa związanej z segmentem obrotu paliwami ze spółki Unimot do spółki zależnej – Unimot Paliwa. Jak wyjaśniono, ma to być przygotowanie do roli niezależnego operatora logistycznego, którym stanie się Unimot w wyniku sfinalizowania transakcji przejęcia spółki Lotos Terminale.