Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
PAM
|

Niechlubna lista stacji paliw. UOKiK sprawdził, gdzie lepiej nie tankować

9
Podziel się:

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolował jakość paliw w Polsce. Raport wskazuje na pogorszenie jakości paliw w porównaniu do poprzednich lat. Wśród kwestionowanych próbek dominował olej napędowy, czyli popularny diesel - informuje "Rzeczpospolita".

Niechlubna lista stacji paliw. UOKiK sprawdził, gdzie lepiej nie tankować
UOKiK skontrolował jakość paliw na stacjach (WP, Tomasz Budzik)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport na temat jakości paliw na polskich stacjach w 2023 r. Wyniki pokazują, że w 1,7 proc. przypadków stwierdzono odstępstwa od norm. To wzrost w porównaniu z 1,1 proc. w 2022 r. i 1,0 proc. w 2021 r. Sytuacja jest jednak zdecydowanie lepsza niż dekadę temu, kiedy niezgodności odnotowano na 5-6 proc. stacji w kraju - podaje "Rzeczpospolita".

Najwięcej nieprawidłowości stwierdzono na małych stacjach. Nie zabrakło jednak również obiektów należących do dużych sieci paliwowych, takich jak Orlen czy BP.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowy podatek na armię. Czy to dobry pomysł? - Marcin Piątkowski - Biznes Klasa #16

Diesel z najgorszymi wynikami

UOKIK skontrolował paliwa ciekłe, takie jak benzyna i olej napędowy, biopaliwa ciekłe oraz gaz skroplony (LPG). Badania prowadzone były w okresie od 9 stycznia do 31 grudnia 2023 r.

Najwięcej zastrzeżeń dotyczyło oleju napędowego. W 2023 r. aż 25 z 34 wykrytych nieprawidłowości dotyczyło właśnie tego paliwa. Warto zaznaczyć, że długotrwałe używanie takiego paliwa może przyspieszyć korozję elementów silnika - podaje dziennik.

Oto lista stacji z odstępstwami od norm:

  • A.A. Pietrzyk, woj. mazowieckie, Gołębiów 24A — olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu
  • Mobill, woj. lubelskie, Włodawa, ul. Chełmska 100 — olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu
  • Tanktir, woj. świętokrzyskie, Wąchock, ul. Starachowicka 108 — olej napędowy, przekroczona dopuszczalna zawartość wody
  • KARIMA — BIS, woj. małopolskie, Strzeżów 1 — olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu
  • Watis, woj. wielkopolskie, Turek, ul. Konińska 1 — olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu. Badanie pierwsze i powtórne
  • Orlen, woj. kujawsko-pomorskie, Bydgoszcz, ul. Fordońska 32 — olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu
  • Eurobaza (Moya), woj. śląskie, Skoczów, ul. Cieszyńska 25 — olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne
  • Benzol, woj. warmińsko-mazurskie, Biała Piska, ul. Mickiewicza 26 — olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne
  • Poczta Polska S.A., woj. kujawsko-pomorskie, Bydgoszcz, ul. Gajowa 99 — olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej
  • Dobkowski Paliwa, woj. podlaskie, Suwałki, ul. Mickiewicza 17 — olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne
  • Moya, woj. świętokrzyskie, Zawichost, ul. Ostrowiecka 36A — olej napędowy, przekroczona dopuszczalna zawartość wody
  • A.B., woj. pomorskie, Łeba, ul. Wybrzeże 11 — olej napędowy, niewłaściwa temperatura zapłonu
  • Gwara (BP), woj. mazowieckie, Młodzieszynek 36 — benzyna, niewłaściwy parametr lotności
  • Tylka, woj. małopolskie, Rogoźnik, ul. Za Torem 23A — olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne
  • Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Total (Avia), woj. mazowieckie, Radom, ul. 11-go Listopada 87 — olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu. Badanie pierwsze i powtórne
  • Orlen, woj. podlaskie, Stawiski, Pl. Wolności 17 — benzyna, niewłaściwa liczba oktanów
  • A.P.M. Malinowski, S. Langowska, woj. warmińsko-mazurskie, Świątki 38 — olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu. Badanie pierwsze i powtórne
  • Budex, woj. łódzkie, Będków-Kolonia 1 — benzyna, niewłaściwy parametr prężności pary
  • STW, woj. wielkopolskie, Kalisz, ul. Wojska Polskiego 31 — benzyna, niewłaściwa prężność pary
  • Pieprzyk, woj. wielkopolskie, Wieleń, ul. Wolsztyńska 10 — benzyna, niewłaściwa prężność pary
  • BP, woj. wielkopolskie, Kalisz, ul. Złota 62 — benzyna, niewłaściwa prężność pary
  • AP Logistic, woj. wielkopolskie, Kalisz, ul. Wrocławska 26 — benzyna, niewłaściwa prężność pary
  • Artmot, woj. zachodniopomorskie, Wałcz, ul. Wronia 16 — olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej
  • Maszk, woj. pomorskie, Kościerzyna, ul. Dworcowa 37 — olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne
  • Tramex, woj. mazowieckie, Dachowa 14A — olej napędowy, niewłaściwa temperatura zablokowania zimnego filtru, CFPP

Nowa benzyna na stacjach

Od 1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach benzynowych pojawił się nowy rodzaj paliwa o oznaczeniu E10. W jej składzie znajduje się do 10 proc. biokomponentów, a nie do 5 proc., jak obecnie. Dlatego na dystrybutorach, pylonach i pistoletach do tankowania dotychczasowy symbol "E5" zastąpił "E10".

Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) przygotowało na potrzeby kierowców wyszukiwarkę, w której można sprawdzić "kompatybilność swojego pojazdu z benzyną E10". Wyszukiwarka jest dostępna na stronie e10.klimat.gov.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
WP Finanse
KOMENTARZE
(9)
WYRÓŻNIONE
dobol
11 miesięcy temu
Odbierać licencje na sprzedaż paliw. Eliminować januszy z rynku. Koszty naprawy silników, które pracowały na takich paliwach, są wysokie.
nul
11 miesięcy temu
no i co dalej z tym zrobią? jakie konsekwencje!!
Smutny Romek
11 miesięcy temu
Dziwne , że ORLEN nie panuje nad jakością paliw na swoich stacjach.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (9)
Timon
5 miesięcy temu
W Tuskolandii paliwo po 5.19 zł
Marcin
7 miesięcy temu
Najgorsze paliwo to jest w całej UE . Dlaczego nikt nie pisze ,że pseudo fachowcy dopuszczają tyle różnych dodatków do paliw i to wszystko dla dobra ekologi. Przecież te dodatki niszczą silniki które muszą podczas pracy ten szmelc przypalić a ludzie to wdychają. Taka mamy ekologię tylko i wyłącznie na papierze a w życiu realnym to nie ma nic wspólnego z czystym powietrzem. Najważniejsze jest tylko i wyłącznie dojenie ludzi z kasy poprzez naprawy samochodów. Zatankujcie sobie paliwo w Norwegii to silnik wam podziękuję i zobaczycie różnice między paliwem czystym a UE szmelcem.
nul
11 miesięcy temu
no i co dalej z tym zrobią? jakie konsekwencje!!
xava
11 miesięcy temu
kompatybilnosc E5 dyskusyjna- na drugi dzien samochod nie zapalil jak bylo zimno- po ociepleniu poszlo jakos
pFilip
11 miesięcy temu
WATIS to już nagminnie, kiedyś w Golinie, w Słupcy teraz Turek. W latach 2000 jak ojcu kiedyś zatankowałem do pełna auto by wyjeżdżał do Niemiec, to nie mógł tira wyprzedzić.