- Bilet zostanie wprowadzony 1 maja. Życzenie wielu stanie się rzeczywistością - zapowiedział po spotkaniu roboczym z przedstawicielami rządu przewodniczący Konferencji Ministrów Transportu landów Oliver Krischer (Zieloni), minister transportu Nadrenii Północnej-Westfalii, cytowany przez Deutsche Welle.
Bilet za 49 euro będzie do kupienia od kwietnia
Jak informuje portal, bilety będzie można kupować już od kwietnia. "Przedsiębiorstwa transportowe już potwierdziły, że to technicznie możliwe. Trwają ustalenia ostatnich szczegółów. Planowane jest także obniżenie kosztów biletów pracowniczych (Job-Ticket). To ważny krok we wspieraniu mobilności przyjaznej dla klimatu" - czytamy w Deutsche Welle.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Bilet jest następcą wprowadzonej w ubiegłym roku przejazdówki na miesiące letnie za 9 euro. Ten bilet sprzedał się w milionach sztuk.
Według danych Związku Niemieckich Przedsiębiorstw Transportowych (VDV) w całym kraju sprzedano około 21 mln biletów za 9 euro.
- W Niemczech w wyniku wprowadzenia biletu za 9 euro popularność podróży kolejowych w czerwcu wzrosła o ponad 40 proc. w porównaniu do czerwca 2019 ("ostatniego normalnego przed pandemią"). Nieznacznie zmniejszyła się popularność podróży samochodowych - podsumowali ekonomiści PKO BP.
"Deutsche Welle" informuje, że Niemcy przed uruchomieniem programu będą musieli mieć zgodę Komisji Europejskiej i uzupełnić ustawę o regionalizacji kolei. "Wdrożenie biletu to zadanie związków i spółek transportowych, które są zobowiązane także do przestrzegania prawa w swoich landach" - informuje serwis.
W Polsce bilety na pociągi drożeją
Nowe ceny biletów na przejazdy składami PKP Intercity w Polsce wprowadzono 11 stycznia. Za przejazd Pendolino podróżni płacą 17,8 proc. więcej, a bilety na podróż składami Express InterCity podrożały o 17,4 proc.
- Nie pamiętam tak dużej podwyżki cen biletów w ostatnich 10 latach. To kompletnie niezrozumiałe, zwłaszcza że jako społeczeństwo wydajemy miliardy złotych na dotacje i inwestycje w PKP PLK. Tego nie da się obronić - mówił dla money.pl Piotr Rachwalski, były prezes Kolei Dolnośląskich oraz założyciel Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei.
- Ceny biletów kolejowych nie pozostaną na tym poziomie, na jakim dziś są - zapowiedział kilka dni temu Mateusz Morawiecki. Dodał, że będzie domagał się zdecydowanych działań od Ministerstwa Infrastruktury, żeby ceny przejazdówek były jak najniższe.
Historyczny rekord inflacji w Niemczech
Ceny konsumpcyjne (średnia roczna stopa inflacji - przyp. red.) w Niemczech wzrosły w 2022 roku średnio o 7,9 proc. w porównaniu z rokiem 2021. To najwyższy odczyt w historii zjednoczonych Niemiec.
W 2021 r. niemiecka inflacja wynosiła 3,1 proc., a w całym XXI wieku była dużo niższa, rzadko i nieznacznie przekraczając granicę 2 proc. Ostatni raz inflację powyżej 4 proc. odnotowano w Niemczech w 1993 r.
Ceny żywności wzrosły w 2022 r. o 13,4 proc. w porównaniu z 2021 r., a produkty energetyczne podrożały w 2022 r. o 34,7 proc. w stosunku do roku poprzedniego.