Aktywa Volkswagena kupiła firma Art-Finance LLC, należąca do rosyjskiego holdingu dealerskiego Avilon. Nie ujawniono kwoty odstępnego, ale wcześniej agencja Interfax informowała, że władze Rosji zezwoliły na przejęcie majątku niemieckiego koncernu za cenę do 125 mln euro.
"Nowy właściciel przejmie wszystkie udziały w rosyjskich spółkach zależnych" - podaje producent samochodów. Chodzi o: Volkswagen Components and Services, Scania Leasing, Scania Finance oraz. Scania Insurance.
Niemiecki koncern zaznacza, że transakcja obejmuje m.in. nowoczesną fabrykę aut w Kałudze oraz jego podmioty odpowiedzialne za dystrybucję, działalność posprzedażową, obsługę finansową i magazynową wraz z wszystkimi pracownikami.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Słynny producent samochodów oficjalnie opuszcza Rosję
Volkswagen próbował opuścić Rosję już od dłuższego czasu. Koncern w marcu 2022 r., czyli niedługo po rozpoczęciu przez reżim Władimira Putina inwazji na Ukrainę, zawiesił produkcję w zakładach w Kałudze oraz Niżnym Nowogrodzie.
Wstrzymanie pracy fabryk spowodowało, że Niemcy zostali pozwani przez GAZ, który współpracował z VW na rosyjskim rynku. W efekcie Sąd Arbitrażowy Obwodu Niżnego Nowogrodu aresztował aktywa koncernu w Rosji, by nie mógł uciec z kraju bez wypłaty odszkodowania w wysokości ponad 40 mld rubli.
W połowie kwietnia 2023 r. nastąpił nieoczekiwany zwrot w tej sprawie. Rosyjski sąd orzekł, że zamrożenie aktywów było bezprawne i zniósł ograniczenia majątkowe. Stąd zielone światło dla transakcji.
Co będzie dalej z fabrykami Volkswagena? Rosjanie przekonują, że produkcja zostanie w nich wznowiona. Cytowany przez "Kommiersanta" Denis Manturow, rosyjski minister przemysłu i handlu, powiedział, że zakłady w Kałudze najprawdopodobniej pomoże reaktywować firma z Azji Południowo-Wschodniej.