Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

NIK nie wybiera się do pełnomocnika CPK z pilną kontrolą. Wpłynęły setki wniosków

116
Podziel się:

NIK nie wybiera się w trybie pilnym do biura pełnomocnika ds. CPK i spółki. Złożono już około 400 wniosków o podjęcie takiej kontroli. Jak ustalił money.pl, nawet gdyby wpłynęło ich tysiące, nie wywrze to presji na Izbie. Z kolei w CPK kontrola już trwa, a na ten rok zaplanowane są kolejne dwie.

NIK nie wybiera się do pełnomocnika CPK z pilną kontrolą. Wpłynęły setki wniosków
Maciej Lasek na stanowisku pełnomocnika ds. CPK zastąpił Marcina Horałę (East News, Filip Naumienko/REPORTER)

W środę stowarzyszenie Tak dla CPK rozpoczęło akcję wysyłania przez internet wniosków do Najwyższej Izby Kontroli o pilne działania sprawdzające w spółce Centralny Port Komunikacyjny i w biurze pełnomocnika ds. CPK Macieja Laska. Jak poinformował Maciej Wilk, prezes stowarzyszenia i organizator akcji, na platformie X w pierwszym dniu wysłano blisko 400 takich wniosków. Wcześniej na platformie X opublikował instrukcję, jak to zrobić.

Wilk argumentuje, że chodzi o kontrolę "na wypadek wystąpienia potencjalnych działań na szkodę finansową spółki, budżetu państwa, jak i interesu ekonomicznego Polski".

- Jestem przekonany, że jeżeli NIK otrzyma kilkaset, a może nawet kilka tysięcy analogicznych wniosków, nie będzie mógł podjąć innej decyzji, jak o przeprowadzeniu pilnej kontroli - mówił Maciej Wilk w nagraniu opublikowanym na platformie X.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Dlaczego studio z Litwy, pracujące dla Atari, przywozi 50 pracowników na konferencję do Poznania?

Setki wniosków do NIK o kontrolę w CPK

Jak ustalił money.pl, nawet po otrzymaniu tysięcy wniosków NIK będzie mogła podjąć inną decyzję i najprawdopodobniej to zrobi. Zapytaliśmy w Najwyższej Izbie Kontroli o to, ile wniosków w tej samej sprawie potrzeba, aby kontrolerzy Izby podjęli działania.

- Liczba wniosków w danej sprawie nie wpływa na decyzję odnośnie podjęcia kontroli - mówi nam Marcin Marjański, rzecznik prasowy NIK.

Dodaje, że wystarczy nawet jeden, dobrze udokumentowany wniosek. - Z drugiej strony, może być całe mnóstwo wniosków w danej sprawie, ale jeśli po analizie ryzyka okaże się, że nie ma podstaw do wszczęcia kontroli, ta liczba nie będzie miała znaczenia - dodał Marjański.

Podkreślił, że "wszystko zależy od tego, jakie informacje o ryzyku za sobą niesie dana informacja". - Czy popełniony jest czyn zabroniony, czy występuje element korupcjogenny, zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa, bezpieczeństwa zdrowotnego albo podejrzenie niegospodarności, niecelowych wydatków - wylicza Marjański.

Dodaje, że w kontekście biura pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska, podstaw do doraźnej i pilnej kontroli na razie nie widać. - Nowy pełnomocnik funkcjonuje na swoim stanowisku zaledwie cztery miesiące - podkreśla rzecznik Izby.

Nie wyklucza jednak, że taka kontrola może się znaleźć na liście planowanych kontroli na przykład w 2025 r.

Kontrolerzy już są w CPK. Wrócą jeszcze dwa razy

Jak pisaliśmy w money.pl w środę, w spółce Centralny Port Komunikacyjny już trwa kontrola Najwyższej Izby Kontroli.

- Kontrola NIK w Centralnym Porcie Komunikacyjnym już trwa. Rozpoczęła się w listopadzie 2023 roku i będzie kontynuowana do końca czerwca tego roku - mówiła Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzecznik CPK, w odpowiedzi na pytania money.pl.

NIK ma zaplanowane dwie kontrole w Centralnym Porcie Komunikacyjnym na ten rok. Pierwsza obejmie "realizację inwestycji CPK". - Pytanie definiujące cel główny kontroli brzmi: Czy prawidłowo, rzetelnie i gospodarnie realizowano zadania związane z inwestycjami Centralnego Portu Komunikacyjnego. Planowany termin realizacji to trzeci kwartał tego roku i I kwartał 2025 r. - mówi money.pl Marjański.

Druga kontrola planowana jest na trzeci i czwarty kwartał tego roku i ma objąć "realizację inwestycji kolejowych określonych w planie inwestycyjnym komponentu kolejowego CPK". W jej przypadku pytanie definiujące cel kontroli to "Czy realizacja inwestycji kolejowych w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego była realizowana poprawnie, gospodarnie i skutecznie".

Zarówno spółka CPK, jak i biuro pełnomocnika rządu ds. CPK w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej nie obawiają się państwowych kontroli. Jak pisaliśmy w money.pl, Centralny Port Komunikacyjny zadeklarował, że "jest otwarty na kontrolę organów państwowych i bezzwłocznie udostępnia wszystkie dokumenty o jakie wnioskują kontrolujący".

Podobne głosy płyną z MFiPR. "Biuro Pełnomocnika Rządu ds. CPK udzieli kontrolującym wszelkich żądanych wyjaśnień, jak również udostępni wskazaną dokumentację" - stwierdza biuro prasowe resortu w odpowiedzi na pytania money.pl.

Co dalej z CPK?

Nowa ekipa rządząca nie zdecydowała jeszcze, jaka będzie przyszłość Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obóz polityczny Donalda Tuska, gdy był w opozycji, otwarcie opowiadał się przeciwko temu projektowi i zapowiadał jego likwidację. Bliżej wyborów parlamentarnych z 2023 r. hasło "likwidacji" zastąpił "audyt".

Dotychczas nie udało się rozstrzygnąć żadnego z czterech przetargów na zewnętrznych audytorów spółki CPK. Wszystkie cztery przetargi zostały unieważnione. Rozstrzygnięcie kolejnych czterech planowane było na koniec kwietnia. We wtorek spółka poinformowała, że przedłuża ten termin - do końca maja, bo chce zebrać jak najwięcej ofert.

Zapowiadany audyt przeprowadzany jest przez biuro pełnomocnika rządu ds. CPK oraz własnymi siłami spółki. Rekomendacje z tego audytu mają dać podstawę do podjęcia decyzji przez gabinet Donalda Tuska. Decyzja ta spodziewana jest w połowie roku.

Oznacza to więc, że albo decyzja rządu w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego opóźni się o kolejne miesiące, albo zostanie podjęta z pominięciem zapowiadanego audytu zewnętrznego w CPK.

Weryfikacji już teraz są poddawane fundamenty projektu CPK. Money.pl jako pierwszy napisał w ubiegłym tygodniu, że kolejowy filar projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego może trafić do kosza.

- Odłączamy się mentalnie od modelu piasty i szprychy. To jest wizja jednego człowieka, niekoniecznie najlepsza - stwierdził Zbigniew Szafrański, przewodniczący rady nadzorczej Centralnego Portu Komunikacyjnego, podczas posiedzenia Forum Dialogu Technicznego Komponentu Kolejowego CPK.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(116)
WYRÓŻNIONE
98kj
7 miesięcy temu
. Zobaczcie państwo, na co pozwalają sobie ambasadorowie innych państw. Ambasador Niemiec mówi, że Niemcy przejmują odpowiedzialność za Polskę, a potem dorzuca, że będą odbudowywać życie żydowskie, które w Polsce zostało zniszczone. Zero reakcji. Ambasador Izraela obraża naszych obywateli, wyzywa od antysemitów, po tym jak zamordowany został nasz obywatel, nie dopuszcza nas do śledztwa. Zero reakcji
PRAWDA
7 miesięcy temu
TA BANDA NIEROBÓW Z OBECNEGO RZĄDU POTRAFI TYLKO WSZYSTKO ZGNOIĆ I ZAORAĆ . POWINNA BYĆ UKARANA ZA ZANIECHANIE TAK WAŻNEJ INWESTYCJI.
Maryjan Pazdz...
7 miesięcy temu
Mój pierwszy wpis został usunięty , pewnie dlatego, ze miał dużo lajków. Wiec powtórzę, Ci co zablokują CPK Atom Świnoujście, rozwój armii będą odsiadywać ciężkie długoletnie wyroki za zdradę narodową na rzecz obcego państwa. Obędzie się bez sądu.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (116)
Sulejw RG
6 miesięcy temu
I powiem wam, że ostatnio jak rozmawiałem z Chińczykami, to właśnie oni mają Europejczyków za buraków za to pouczanie jak ma wyglądąć świat kiedy samemu jest się śmierdzącym leniem i mówi się 4 dniowym czasie pracy. To właśnie ludzie z dalekiego wschodu zapytali mnie co was ciągnie w tą zachodnią Europę buraki i lenie śmierdzące. To Chińczycy mnie zapytali do kogo chcecie równać do tych co za ostatnie 10 lat mieli wzrost gospodarczy 5% czy tych za za ostatnie 10 lat wzrost gospodarczy mieli 75% b jeżeli do tych drugich i chcecie z europy wschodniej równać do lepszych to musicie zmienić kierunek tych co ich gonicie. Wszystkim niedowiarkom podaję przykąłd kto to się tak śmiał z koreańskiej motoryzacji zaledwie 15 lat temu który to kraj wyszydzał Samsunga i TV od LG. A dzisiaj? Popatrz na koreńczyków niemcy z francuzami się boją że czołgi od koreańców kupimy? to co to się stało? Panie Premierze Toskowcy ciągnijcie nas do przodu. Dzisiaj rozmawiałem z adw. z Austrii i dla niego wydaje się śmieszne że może już zacząłem budować schron a Pan Premier i Bruksla co mi proponuje? styropian no ja chyba muszę zacząć wybierać jednak schron a o Broukseli Panie Tusk muszą zacząć zapominać. Pan się ocknie albo tysiące Polaków którzy ja ja chce więcej wyda te pieniądze swoje aby przegonić Pan i niestety czego bym nie chciał również całą UE. Nas nie interesuje ciepła woda w kranie nas interesuje kraj który nigdy nie zasypia, gdzie karierą może zrobić każdy. Nas etaty Państwowe i Unijne nie interesują często zarabiamy więcej albo podobne pieniądze. Usiądź i odpocznij to nie dla nas. My chcemy ratować planetę ale nie pomysłami Bruksli bo certyfikaty są chore i są oszustwem a na oszustwo już nie chcemy pozwalać. Dlatego potrzebujemy CPK, dlatego potrzebujemy portów a siedzenie cicho i zakładanie płaszcza pijanemu Holendrowi nas nie interesuje.
Sulejw RG
6 miesięcy temu
W mojej ocenie wygląda to tak, Panowie Tusk i spółka za szczyt marzeń o którym marzyli latami swojej młodości było pojechać na zachód bez wiz, marzeniem było aby sklepy były pełne, marzeniem było aby mieć samochód. I swoje marzenia spełnili. Dla mnie to mało ja chcę być nr 1 w Europie moje miasto ma nie zasypiać w moim kraju chciałbym aby każdy mógł zrobić karierę, zbudować największą firmę świata, przeskoczyć każdego, ma być najlepiej, najszybciej, najnowocześniej. Ekipa Tuska i PO nie zauważa że pociąg z Wiednia do Insbruku(szybki pociąg 400 km) jedzie ponad 4 godziny gdy taka sam odległość w Japoni czy dalekim wschodzie mieści się poniżej 2 godzinach. To dlatego cały projekt jest zagrożeniem dla naszych sąsiadów, dlaczego to sprawdźcie ile jedzie pociąg z Monachium do Berlina ten szybki albo ten z Rostoku do Frankfurtu. Sprawdźcie tą nowoczesność. Wejdźcie na stronę OKLA zobaczcie gdzie są Niemcy ze swoim internetem światłowodem. Zobaczcie bankowość internetową jak u nich działa system płatniczy. Sprawdźcie rejestrację firm i rejestry tych firm. E-recepty, rejestracja do lekarza , mobywatel. Będziecie zdziwieni jak nowocześni są nasi najwięksi sąsiedzi. to dlatego hamulec mamy w postaci TUSKA tylko czy ona ma tego świadomość? U nas urzędnikom jest dobrze i to oni są hamulcowymi bo już wiedzą że ja w pracy wykorzystją open AI a urzędnicy w gminie również tej warszawskiej mówią nie ma pieczątki na wniosku nie ma wnisoku, nastęþni którzy nie chcą kontroli sądy i rząd.
Henio
6 miesięcy temu
-Raport międzyresortowego, interdyscyplinarnego zespołu ds. wyboru lokalizacji lotniska centralnego dla polski 2003 rok - wnioski: m. in. budować nowe lotnisko dla Wa-wy - Analiza INECO-SENER 2005 rok - wnioski: budować nowe lotnisko, zamknąć Okęcie - Raport konsorcjum 4 firm (PwC, OW, DFS, MKm) - wnioski: budować nowe lotnisko, zamknąć Okęcie - Uchwała KPRM 2015 rok - budować nowe lotnisko między Wa-wą, a Łodzią - resortowy zespół ds. CPL 2016 rok - budować nowe lotnisko dla Wa-wy, zamknąć Okęcie - Liczne raporty prywatnych podmiotów: Kearney, WEI, Political Insight, Instytut Sobieskiego - wszyscy zgodni - budować nowe lotnisko, zamknąć Okęcie
(⁠◠⁠‿⁠◕⁠)
6 miesięcy temu
W 2025 roku CPK będzie zaorane po ośmiu audytach co od początku było zaplanowane, ziemia wykupiona za przyzwoite pieniądze będzie sprzedana swoim za drobniaki. Ta władza z zielonymi pogrąży nasza gospodarkę, chcemy ratować świat a sami nie dbamy o własne interesy.
Numb Digger
6 miesięcy temu
Lasek Smoleński ma misję powierzoną przez Niemców i żaden polski urząd nie będzie mu przeszkadzał w przygotowaniu pogrzebu CPK
...
Następna strona